Krajinářství v tvorbě Roelanta Saveryho a jeho přínos pro českou malbu
Název práce v češtině: | Krajinářství v tvorbě Roelanta Saveryho a jeho přínos pro českou malbu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Landscape in Roelant Savery´s work and his significance for Czech painting |
Akademický rok vypsání: | 2008/2009 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 07.01.2009 |
Datum zadání: | 07.01.2009 |
Datum a čas obhajoby: | 25.01.2010 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.12.2009 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.12.2009 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.01.2010 |
Oponenti: | doc. PhDr. Magdaléna Nespěšná Hamsíková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Úvod
2. Manýristická Praha Charakteristika Císař-objednavatel 3. Krajinářství 4. Roelandt Savery Raná tvorba Roelandta Saveryho působícího v Nizozemí Příchod do Prahy 4.3. Charakteristika Saveryho tvorby vzniklé na císařském dvoře 5. Význam Saveryho pro další generace krajinářů a motivy, kterými je ovlivnil 6. Závěr Seznam použité literatury Obrazová příloha |
Seznam odborné literatury |
K.G. Boon: Roelandt Savery te Praag, Bulletin van het Rijskmuseum, IX, 1961
J. Ehrmann: Hans Vredemann de Vries, Gazette den Beaux Arts, XCIII, 1979 R.J.W. Evans: Rudolf II. a jeho svět, Praha 1997 G.H. Franz: Meister der spätmanieristischen Landschaftmalerei in den Niederlanden, Jahrbuch des Kunsthistorischen Instituts der Universität Graz, III/IV, 1968-69 E. Fétis: Les artistes Belges a l´étranger, 1-2, Bruxelles 1857-1865 E. Fučíková: Veduta v rudolfínském krajinářství, Umění, XXXI, 1983 E. Fučíková a kol.: Rudolfínská kresba, Praha 1986 E. Fučíková: Die Malerei am Hofe Rudolf II., Essen-Wien 1988 E. Fučíková a kol.: Umění na dvoře Rudolfa II, Praha 1991 E. Fučíková a kol.: Rudolf II. a Praha, Praha 1997 E. Fučíková a kol.: Obrazárna Pražského hradu, průvodce expozicí, Praha 1998 E. Fučíková: Malířství a sochařství na dvoře Rudolfa II., in:Rudolfínská Praha, Praha 2006 F.X. Harlas: Rudolf II., milovník umění a sběratel, Praha 1917 K. Chytil: Umění v Praze za Rudolfa II., Praha 1929 T. Da Costa Kauffmann: The Schoul of Pratur: Painting at the Court of Rudolf II, Chicago-London, 1988 D. Limouze: Aegidius Sadeler, Imperiál Engraver, Bulletin of the philadelphia Museum of Art, LXXXV, 1989 K. Mádl: Obrazárna a umělci Rudolfa II. v Praze, Památky archeologické 22, 1906-1907 H. Modern: Paulu van Vinen, Jahrbuch 15, 1894 J. Morávek: Nově objevený inventář rudolfínských sbírek na Hradě pražském, Praha 1937 K.J. Müllenmeister: Roelandt Savery: Die Gemälde mit kritischem Oeuvrekatalog, Freren 1988 J. Neumann: Malířství XVII. století v Čechách, Praha 1951 J. Neumann: Obrazárna pražského hradu, Praha 1964 J. Neumann: Rudolfínské umění, Umění, XXV, 1977, 400-48, XXIVI, 1978 J. Neumann: Die Kunst am Hofe Rudolfs II., in Die Kunst der Renaissance und des Manierismus in Böhmen, Prahqa 1979 J. Neumann: Rudolfínská Praha, Praha 1984 A. Novotný:Praha Roelanta Saveryho, in: Staletá Praha VI, Zdislav Buříval, Praha 1973 J. Pánek a kol.: Rudolfínská Praha 1576-1612, Praha 2004 E. Poche: Obraz Prahy v dílech cizích umělců, in: Kniha o Praze, Praha 1964 J.A. Spicer: The Drawings of Roelandt Savery, dis., Yale University,New Haven, Bonn., 1979 J. von Schlosser: Die Kunst und Wunderkammern der Spätrenaissance, Leipzig 1908 E. Štiková: Klasifikace prací Roelanta Saveryho v Praze, in: Pražskou minulostí sestavil Antonín Liška, Praha 1958 |
Předběžná náplň práce |
Magisterská práce je zaměřena na krajinářská díla Roelandta Saveryho, ve snaze charakterizovat typické motivy děl vzniklých po příchodu do sídelního města Prahy, kdy se začla psát nová kapitola v Saveryho tvorbě.
Jaké byly v tomto prostředí podmínky pro rozvoj krajinářství a také postoj samotného císaře ke krajinářům, by měly být věcně popsány na začátku práce. Znamenalo inspiraci nejen pro Saveryho, spolu s ním pracovali pro Rudolfa II. další skvělí krajináři. Seznámením se i s jejich tvorbou je důležité pro srovnání a jasnější porozumění Saveryho díla obecně. Význam a přínos této práce spočívá ve snaze ukázat a doložit, že právě české prostředí doby manýrismu přineslo nejlepší plody Saveryho životní práce. Cílem je ukázat jakým způsobem jeho díla ovlivnila někdy více někdy méně motivy v krajinářství, případně v malbě zátiší nebo vedut některé české umělce a to i evropského formátu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The dissertation is focused on landscape paintings of Roelandt Savery, to characterize typical motifs created after his arrival to Prague, when the new chapter of his creation opened and ment real change in present paint.
At beginning of this work I want to briefly depictuct Prague surrounding during Rudolf II. reign and condition for progress in landscaping and emperor´s attitude also. With Savery were working on Rudolf´s court another landscape painters. Recognition of their work is important for comparison and clear understanding Savery´s creation generaly. Significance and contribution of his work consist in demonstration, that Prague surrounding at emperor´s court brought the best products of his professional work and influenced sometimes more and sometimes less motifs in landscaping, possible in still life paintings and influenced another czech artists, some of them were famous all over the Europe. |