Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 372)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Neslyšící dítě ve slyšící rodině. Případová studie
Název práce v češtině: Neslyšící dítě ve slyšící rodině. Případová studie
Název v anglickém jazyce: A deaf child in a hearing family. A case study
Klíčová slova: neslyšící lidé, Neslyšící, neslyšící dítě, komunikace, domácí znaky
Klíčová slova anglicky: deaf people, Deaf, deaf child, communication, home signs
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.09.2008
Datum zadání: 14.01.2011
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.01.2013
Datum a čas obhajoby: 14.09.2012 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2012
Datum proběhlé obhajoby: 14.09.2012
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Iva Nebeská, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je vypracovat sociolingvistický profil slyšící rodiny s neslyšícím dítětem: na základě informací získaných přímo od různých členů rodiny a vlastním pozorováním vytknout hlavní sociální a jazykově-komunikační specifika takové rodiny a jejich vývoj v čase.
Práce se zaměří zejména na následující úkoly:
1. Vyhledat a prostudovat dostupnou domácí i zahraniční literaturu a na základě těchto poznatků vypracoat vhodnou metodu průzkumu.
2. Metodologicky vhodným způsobem získat potřebné množství dat. Pokud možno získat pro srovnání alespoň dílčí data ještě z jedné rodiny.
3. Získané informace vhodně systematizovat, rozlišit jevy předpokádatelné a jedinečné.
4. Zvláštní pozornost věnovat jazyku a komunikaci v rodině, mj. tzv. domácím znakům.
Seznam odborné literatury
DAVIS, J.; SUPALLA, S. A Sociolinguistic Description of Sign Language Use in a Navajo Family. In LUCAS, C. (ed.). Sociolinguistic in Deaf Communities. Washington, D. C.: Gallaudet Univ. Press, 1995, s. 77-106.
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002.
de GARCIA, B. G. Communications and Language Use in Spanisch-Speaking Families with Deaf Children. In LUCAS, C. (ed.). Sociolinguistic in Deaf Communities. Washington, D. C. : Gallaudet Univ. Press, 1995, s. 221-252.
HOLUBOVÁ, M. Problémy výchovy neslyšícího dítěte ve slyšící rodině. Dostupné online na www:http://ruce.c/clanky/57.
JOHNSON, R. E., ERTING, C. Ethnicity and Socialization in a Classroom for Deaf Children. In LUCAS, C. (ed.). The Sociolinguistics of the deaf community. Academic Press, 1989, s. 41-83.
KASANOVÁ, K. Raná péče o rodiny s dítětem s vadou sluchu (bakalářská práce). Praha : FF UK, 2004.
KROČANOVÁ, L. Sluchově postihnuté dieťa v počujůcom rodinom prostredí. Speciální pedagogika, 2001, č. 2, str. 1.
LUCAS, C., BAYLEY, R., VALLI, C. (ed.). Sociolinguistic Variation in American Sign Language. Washington, D. C. : Gallaudet Univ. Press, 2001.
PROCHÁZKOVÁ, V. Komunikační straegie slyšících a neslyšících matek (diplomová práce). Praha : PeadF UK, 2002.
PROCHÁZKOVÁ, V. Psychologická poradna. Rodiče a děti. Gong 33, 2004, č. 1, 2, 3, s. 17.
REDLICH, K. Slyšící dítě hluchých rodičů (bakalářská práce). Praha : FF UK, 2004.
VYMĚTAL, Š. Sourozenecké vztahy a sluchově postižení v rodině. Info-zpravodaj 9, 2001, č. 4, s. 17.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK