Svoboda křesťana - pojem a problémy uznání v kanonickém právu
Název práce v češtině: | Svoboda křesťana - pojem a problémy uznání v kanonickém právu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Christianity freedom - concept and problems of acknowledgement in canon law |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | disertační práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO) |
Vedoucí / školitel: | prof. JUDr. Antonín Hrdina, DrSc. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.04.2008 |
Datum zadání: | 24.04.2008 |
Datum a čas obhajoby: | 25.09.2008 16:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 01.06.2008 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 01.06.2008 |
Datum proběhlé obhajoby: | 25.09.2008 |
Oponenti: | doc. Jiří Kašný, Th.D. |
PhDr. Karel Šprunk | |
Zásady pro vypracování |
Práce studuje dané téma z pohledu historicko-právního a teorie a filozofie práva. Vychází z předpokladu, že přiznání práv křesťanům se v církvi a v čase mění. Analyzuje svobody křesťana v kanonickém právu včetně jejich vymezení. |
Seznam odborné literatury |
LEV XIII. Libertas o povaze lidské svobody, (ze dne 20. června 1888).
Druhý vatikánský koncil: Věroučná konstituce o církvi Lumen gentium, (ze dne 21. listopadu 1964), in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Praha: Zvon 1995. Druhý vatikánský koncil: Pastorální konstituce o církvi v dnešním světě Gaudium et spes, (ze dne 7. prosince 1965), in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Praha: Zvon 1995. Druhý vatikánský koncil: Deklarace o náboženské svobodě Dignitatis humanae, (ze dne 7. prosince 1965), in: Dokumenty II. vatikánského koncilu, Praha: Zvon 1995. JAN PAVEL II.? Redemptor hominis (ze dne 4. března 1979) Praha: Karmelitánské nakladatelství 1996. Promulgace JANA PAVLA II. k CIC/1983 ze dne 25.1.1983. Kongregace pro nauku víry: Instruction on christian freedom a liberation, (ze dne 22. března 1986). JAN PAVEL II.: Dominum et vivificantem (ze dne 18. května1986). Kongregace pro nauku víry: Instrukce Donum veritatis o církevním povolání teologa, (ze dne 24. května 1990), Olomouc: Matice cyrilometodějská s.r.o., 1999 JAN PAVEL II.: Veritatis splendor (VS), (ze dne 6. srpna 1993), Praha: Zvon 1995. JAN PAVEL II.: motu proprio Ad tuendam fidem ze dne 18. května 1998. ANSELM Z CANTERBURY: O svobodě rozhodování, Praha: Kalich 1990, přel. KARFÍKOVÁ Lenka. Sv. AUGUSTIN: O milosti a svobodném rozhodování, Praha: Krystal OP, 2000. Sv. AUGUSTIN: Odpověď Simplicianovi, (dále OS), Praha: Krystal OP, 2000. BERĎAJEV Nikolaj: Říše ducha a říše císařova, Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2005. Bernard z CLAIRVAUX: O milosti a svobodném rozhodování, Praha: Nakladatelství Karolinum, 2004. BLECHA Ivan: Svoboda, in: Filozofický slovník (kol.), Olomouc: Nakladatelství Olomouc 1998. BOGUSZAK Jiří, ČAPEK Jiří, GERLOCH Aleš: Teorie práva, Praha: EUROLEX Bohemia, 2001. BOUBLÍK Vladimír: Teologická antropologie, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. CORETH Emerich: Co je člověk, Praha: Zvon, 1996. DWORKIN Ronald: Když se práva berou vážně, Praha: OIKOYMENH, 2001. FILO Vladimír: Kanonické právo, Úvod a prvá kniha, Bratislava 1997. FROMM Erich: Strach ze svobody, Praha: Naše vojsko 1993. FULLER Lon L[...]: Morálka práva, Praha: OIKOYMENH, 1998. GROCHOLEWSKI Zenon: Specifika práva katolické církve, in: Tribunál 1 (2005). HARTMANN Nicolai: Struktura etického fenoménu, Praha: Academia, 2002. HOLLÄNDER Pavel: Nástin filozofie práva (úvahy strukturální), Praha: Všehrd, 2000. HRDINA Antonín: Kanonické právo (KP), Praha: EUROLEX BOHEMIA s.r.o., 2002. HRDINA Ignác Antonín: K některým aspektům svobody křesťana z pohledu obecné teorie práva (Svoboda křesťana), in: Studia theologica 24 (1996). JASPERS Karl: Filozofická víra, Praha: Oikoymenh, 1994. KALLAB Jaroslav: Úvod ve studium metod právnických, Brno 1920. KANT Immanuel: Základy metafyziky mravů, Praha: Svoboda, 1990. KASLYN Robert J[...] S.J, in: New Commentary on the Code of Canon Law, edited by Beal John P., Coriden James A., Green Thomas J., New York: Paulist Press, 2000. KNAPP Viktor: Teorie práva, Praha: C.H.Beck, 1995. LÉON-DUFOUR Xaver: Svědomí, in Slovník biblické teologie, Praha: Academia, 2003. MARTINI Agostino: Il diritto nella realtà umana, in: Il diritto nel mistero della chiesa, Roma: Pontificia Università Lateranense 1995. ORIGENES: De Principis, http://www.ccel.org/fathers2/ (22. října 2006). PEJŠKA Josef: Církevní právo se zřetelem k partikulární právu československému, Obořiště, 1932. PŘIBÁŇ Jiří: Hranice práva a tolerance, Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. RÁDL Emanuel: Útěcha z filozofie, Praha: Svoboda, 1994. RAHNER Karl, Vorgrimler Herbert: Svoboda, in: Teologický slovník, Praha: Zvon, 1996. RAHNER Karl: Základy křesťanské víry, Svitavy: Trinitas, 2002. RATZINGER Joseph: Církev jako společenství, Praha: Zvon, 1995. RAWLS John: Teorie spravedlnosti, Praha: Victoria Publishing, 1995. SECKLER Max: Církev a její teologové, in: Teologické texty 1 (2007). SKOBLÍK Jiří: Přehled křesťanské etiky, Praha: KAROLINUM, 1997. SVOBODA Emil: Ideové základy občanského práva, Vesmír 1936. ŠEVČÍK Vlastimil: Právo a ústavnost v České republice, Praha: EUROLEX Bohemia, s.r.o., 2002. TORFS Rik: A healthy rivalry: Human rights in the church, Louvain: Peeters press, 1993. WALDENFELS Hans: Kontextová fundamentální teologie, Vyšehrad, Praha 2000. WEBER Helmut: Všeobecná morální teologie, Praha: Zvon 1998. ZULEHNER Paul M[...]: Církev přístřeší duše, Praha: Portál, 1997. nález Ústavního soudu Pl. ÚS 33/01 ze dne 12.3.2002 nález Ústavního soudu č. 14, Pl. ÚS 14/94 ze dne 8.3.1995 |
Předběžná náplň práce |
Klíčová slova: teorie a filosofie práva, pojetí práva, svoboda křesťana, morálka, práva římského katolíka.
Od vymezení obecných pojmů svobody a práva postupuje autorka dále k základním právům a svobodám a jejich zakotvení v recentním kanonickém právu. Cílem této práce je analýza svobody křesťana v recentním kanonickém právu včetně vymezení jednotlivých konkrétních svobod a práv křesťana a problémů, které souvisí s uznáním těchto práv. Pro kanonické zákonodárství je typické, že obsahuje řadu norem, které mají ukazovat křesťanům cestu ke spáse. Na rozdíl od sekulárního práva je kanonické právo v užší míře spojené s morálkou. Dále se autorka věnuje základním právům a svobodám a vývoji jejich uznání v církvi. Pro uznání základních práv a svobod je klíčové vyjít z jejich zdroje, kterými není lidský zákonodárce. Základní práva a svobody jsou odvozeny z důstojnosti člověka. Výchozími prameny pro definování práv a svobod křesťanů jsou dokumenty II. Vatikánského koncilu, které západní kodex převádí do podoby právních norem. Zvláštní kapitolu věnuje autorka svobodě svědomí, jejíž vymezení chybí mezi svobodami křesťanů v západním kodexu, zejména otázce přípustnosti jednání podle vlastního svědomí, také vymezení limitů možnosti člověka jednat podle nezaviněně mylného svědomí, závěrem možnostem, které západní kodex nabízí křesťanům při obhajobě jejich práv. |