Základní didaktické problémy plavecké výuky osob se zrakovým postižením (součástí je legislativa k plavecké výuce na speiálních školách pro zrakově postižené)
Název práce v češtině: | Základní didaktické problémy plavecké výuky osob se zrakovým postižením (součástí je legislativa k plavecké výuce na speiálních školách pro zrakově postižené) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The problems of teaching swimming lessons for visually impaired persons (part of the legislation is to teach swimming to special schools for the visually impaired) |
Klíčová slova: | Zrakové postižení, legislativa, vzdělávání, školy zaměřené na vzdělávání zrakově postižených, dotazník |
Klíčová slova anglicky: | Visual impairment, legislation, education, schools aimed at training the visually impaired, the questionnaire |
Akademický rok vypsání: | 2007/2008 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Plavecké sporty (51-600500) |
Vedoucí / školitel: | PaedDr. Karel Kovařovic |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 31.01.2008 |
Datum zadání: | 21.01.2011 |
Datum a čas obhajoby: | 03.05.2011 09:30 |
Místo konání obhajoby: | Katedra plavání a plaveckých sportů |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2011 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 15.04.2011 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.05.2011 |
Oponenti: | Mgr. Gabriela Břečková |
Seznam odborné literatury |
1.BANK, L. Plavecký výcvik. 1.vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1991. 44. s. ISBN: 80-7067-014-2
2.BĚLKOVÁ, T. Didaktika plavecké výuky. 3.vyd. Praha: Karolinum, 1994. 105 s. ISBN: 80-7066-837-7 3.BĚLKOVÁ – PREISLEROVÁ, T. Plavání v pohybovém režimu zdravotně oslabených a tělesně postižených. Přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1988. 80 s. 4. BLÁHA, L., PYŠNÝ, L. Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2000. 214. s. ISBN: 80-7044-323-5 5.DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí a dětí s hendikepy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2000. 91 - 96. s. ISBN: 80-7290-005-6 6.DVOŘÁKOVÁ, H. K některým problémům tělesné výchovy v současné mateřské škole. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 137 s. ISBN: 80-7184-497-7 7.FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 158 s. ISBN: 978-80-244-1857-5 8. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. 125 s. ISBN: 978-80-7315-145-4 9.HOCH, M., JUŘINA, K., PREISLEROVÁ, T. Některé problémy didaktiky plavání. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1973. 83 s. ISBN: 17-495-73 10.HOŠEK, V., JANSA, P. Sport a kvalita života. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2002. 158 s. ISBN: 80-86317-21-8 11.JESENSKÝ, J. Zdravotně postižení - programy pro 21.století. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003. 441 s. ISBN: 80-7041-234-8 12.KARÁSKOVÁ, V. Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. 93 s. ISBN: 80-244-0588-1 13.KOMEŠTÍK, B., FEJTEK, M. Metodologie kinantropologického výzkumu. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. 175 s. ISBN: 80-7041-290-9 14.KOURY, JOANNE M. Aquatic therapy programming : guidelines for orthopedic rehabilitation. Champaign : Human Kinetics, 1996. 280 s. ISBN: 0-87322-971-1 15.KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. 2. dopl. vyd. Brno: Paido, 2000. 70 s. ISBN: 80-85931-84-2 16.LEPORE, M., GAYLE, G.WILLIAM., STEVENS, SHAWN, F. Adapted aquatics programming. Champaign : Human Kinetics, 1998. 131 s. ISBN: 0-88011-695-1 17.MOTYČKA, J. Teorie a didaktika plavání. 1 vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 1991. 92 s. ISBN: 80-210-0286-7 18.NOVOTNÝ, I., HRUŠKA, M. : Biologie člověka. 3. rozšířené a upravené vyd. Praha: Fortuna, 2003. 239 s. ISBN: 80-7168-819-3 19.PACIOREK, MICHAEL J. Disability sport and recreation resources. 3rd. Ed. Oregon: Cooper, 2001. 311 s. ISBN: 1-884125-75-1 20.SVOZIL, Z. Didaktika plavání pro 2.stupeň základní školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. str. 60. ISBN: 80-7067-137-8 21.Swimming Classification Manual. Lousane: IPC, 1995 22.ŠKOLSTVÍ : právní stav ke dni 15. ledna 2010. Praha : C.H. Beck, 2009. ISBN: 978-80-7400-209-0 23.TRNKA, V. Vrcholový a výkonnostní sport osob se zrakovým postižením v České Republice. Praha, 2008. 108 s. Diplomová práce na UK FTVS. Vedoucí diplomové práce Karel Kovařovic. Elektronické zdroje: 1.KOVAŘOVIC, K. Didaktika plavání zrakově postižených. Web site [online]. Sine loco. b.v.; 2006. SEČ [cit. 28.7.2010; 20:30] Dostupné na WorldWideWeb:http://www.plavanizp.ic.cz/index.php?page=26&menu=8 2.Rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Web site [online]. Sine loco. b.v.; 2006. SEČ [cit. 16.8.2010; 20:30] Dostupné na WorldWideWeb: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/P/703/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani.html/ 3.Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání. site [online]. Sine loco. b.v.; 1. září. 2007. SEČ [cit. 5.8.2010; 16:20]Dostupné na WorldWideWeb: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf 4.Rámcově vzdělávací programy pro gymnazia: site [online]. Sine loco. b.v.; 1. září. 2007. SEČ [cit. 5.8.2010; 16:20]Dostupné na WorldWideWeb: http://clanky.rvp.cz/clanky/G/GYMNAZIALNI-VZDELAVANI.html/ |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je zpracovat přehled účasti plavecké výuky na školách pro zrakově postižené v České Republice a zároveň jakým způsobem se plavecká výuka realizuje.
Výzkumná část práce se zaměřuje na posouzení zařazování plavecké výuky do školních vzdělávacích programů různých stupňů škol – od předškolního vzdělávání po středoškolské. Dále dotazníkovou formou zjistit rozsah zařazování plavecké výuky do výuky pro děti, žáky a studenty se zrakovým postižením. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of the work is to prepare a summary of the participation of the teaching of swimming in schools for the visually impaired in the Czech Republic and also how to implement the teaching of swimming.
The research focuses on assessing the classification of swimming lessons in the school curricula of different school levels - from pre-school education after high school. Further form of a questionnaire to determine the extent of insertion into the teaching of swimming lessons for children, pupils and students with visual impairments. |