Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Tvorba interaktivního učebnicového textu z fyziky pro gymnázia
Název práce v češtině: Tvorba interaktivního učebnicového textu z fyziky pro gymnázia
Název v anglickém jazyce: Creation of interactive textbook for teaching physics on high school
Akademický rok vypsání: 2007/2008
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: prof. RNDr. Emanuel Svoboda, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.11.2007
Datum zadání: 06.11.2007
Datum a čas obhajoby: 10.09.2010 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.09.2010
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2010
Oponenti: doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc.
 
 
 
Konzultanti: doc. RNDr. Miroslav Svoboda, CSc.
Zásady pro vypracování
1. Teoretické studium zaměřené k tvorbě učebnicového textu
2. Příprava a zadání dotazníku k hodnocení kvality učebnice fyziky
pro gymnázium (vyšší stupeň)
3. Zpracování výsledků dotazníku a formulace závěrů pro tvorbu textu
4. Didaktická analýza učiva fyziky, k němuž se bude text vztahovat
(rozbor našich a některých cizích učebnic fyziky pro střední školu v
současné době)
5. Vlastní tvorba interaktivního učebního textu (cíl, motivace,
výklad, pokusy, kontrolní otázky) a jeho případné ověření

Seznam odborné literatury
Průcha, J.: Moderní pedagogika. 3. vydání. Praha, Portál 2002.
Průcha, J.: Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno, Paido, 1998a.
Mandl, H., Levin, J. R.: Knowledge Acquisition from Text and Pictures.
Amsterdam, Notrh-Holland 1989.
Svoboda, E., Kolářová, R.: Didaktika fyziky základní a střední školy.
Vybrané kapitoly. Praha, nakladatelství Karolinum 2006.
Hofer, G. a kol.: Výuka fyziky v širších souvislostech - názory žáků.
Výzkumná zpráva. Plzeň, ZČU 2005.
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Praha, VÚP 2007.
Svoboda, E. a kol. Pokusy z fyziky na střední škole 3.Praha,Prometheus 1999.
Halliday, D., Resnick, R., Walker J.: Fyzika. Praha, nakladatelství Prometheus 2006.
Učebnice fyziky pro střední školu
Časopisecká literatura
Předběžná náplň práce
Práce se zaměří na tvorbu moderního interaktivního textu z fyziky (vybraná témata) pro vyšší stupeň gymnázia. Východiskem bude vyhodnocení dotazníku zadaného studentům gymnázia a zaměřeného na zjištění kvality (obliby) současné učebnice fyziky pro vybraný ročník. Na základě vyhodnocení dotazníku a studia teorie budou formulovány požadavky na tvorbu nového textu. Následovat pak bude didaktická analýza učiva a vlastní tvorba textu s důrazem na jasné formulování cíle jednotlivých kapitol a článků, motivaci, vlastní interaktivní text s obrázky a schématy pokusů, případně animace, a s odkazy na předchozí učivo. Za vytvořeným textem bude následovat didaktický test (10 - 12 položek)s návrhem hodnocení. Podle možnosti by bylo vhodné ověření vhodnosti textu u menšího počtu studentů.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The work will focus on creating a modern interactive textbook for teaching physics (selected subjects) at upper grade of high schools. The base of this work will come from our evaluation of questionnaire about quality (popularity) of contemporary physics textbooks for the chosen class that will be completed by high school students. Based on this evaluation and study of theory new requirements for creating the new textbook will be defined. Didactical analysis of curriculum and subsequently creation of the textbook with emphasis on clear formulation of aims of every chapter and article, motivation and interactive text itself with pictures and schemes of experiments, animations and references to previous curriculum will follow. At the end of the textbook a didactical test (10 – 12 items) and a proposal of its classification will follow. The suitability of the textbook should be verified on a smaller group of students if possible.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK