Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vladimír Solovjov: mystik a prorok. Osobnost a dílo Vladimíra Solovjova pohledem (nejen) české reflexe
Název práce v češtině: Vladimír Solovjov: mystik a prorok. Osobnost a dílo Vladimíra Solovjova pohledem (nejen) české reflexe
Název v anglickém jazyce: Vladimir Solovyov: Mystic and Prophet. Personality and Work of Vladimir Solovyov from the Point of View of (not only) Czech Reflection
Akademický rok vypsání: 2005/2006
Typ práce: disertační práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra systematické teologie a filosofie (do 2023) (26-KST)
Vedoucí / školitel: doc. ThDr. Václav Ventura, Th.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.07.2007
Datum zadání: 13.07.2007
Datum a čas obhajoby: 18.09.2007 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:23.07.2007
Datum odevzdání tištěné podoby:23.07.2007
Datum proběhlé obhajoby: 18.09.2007
Oponenti: prof. ThDr. Jan Blahoslav Lášek
  ThLic. Pavel Vojtěch Kohut, Th.D.
 
 
Zásady pro vypracování
The presented rigorous work represents the personality and work of Russian religion thinker Vladimir Solovyov with a special emphasis on his mystic and prophetic charakter. The author strove to refer to Solovyov’s lifelong adherence to the theosophy system, which – like the synthesi sof science, philosophy and religion, he was already determined to také upon himself in his early period of intellectual work.

Solovjovův metodický přístup byl vždy teosofický, přestože by s mohlo zdát, že v pozdější fázi byl více teologický (kristocentrický). Je nutno ale zmínit, že Solovjovův teosofický systém byl velmi specifický svými jasně definovanými kritérii respektujícími závěry vědy, filosofie a teologie v rámci křesťanského poznání, takže jakákoliv podobnost s pozdějšími interpretacemi oboru teosofie, jak se prezentovala například v synkretické formě západního myšlení (téměř ve smyslu nového náboženství), je silně zavádějící. Teosofický systém vytváří hledanou „kontinuitu“ jeho myšlení, takže jakákoliv analýza Solovjova bez ohledu na tuto celistvou formu poznání by byla vždy jen parciální a neúplná.
Jistou „diskontinuitu“ v Solovjovově myšlení je možné vysledovat ve vztahu k jeho životním krizím, kterými si prošel a které byly pro něho výzvou k opuštění předchozího výlučného vnímání skutečnosti. Nový pohled pak více odpovídal kritériu všezahrnující kosmické univerzality. Jeho intuice se promítly do konkrétních postojů: myšlení vzhledem k pravdě (zvláště v otázce církevní), vůle vzhledem k dobru (v otázce společensko-etické) a citu vzhledem ke kráse (v hlubším pochopení smyslu lásky).
Dalším přínosem práce je vztažení Solovjovova myšlení do konfrontace s českými duchovními a intelektuálními proudy. Myšlenky Vladimíra Solovjova inspirovaly k nemálo reflexím českého písemnictví již od počátku 20. Století. V úvodní studii byl představen spor o Solovjovově mystickém a prorockém odkazu z pohledu dvou českých myslitelů: Ladislava Klímy, pro kterého Solovjov nebyl mystik pro jeho racionalitu a jen velmi nepatrné záblesky iracionální mystické intuice, a Tomáše Masaryka, který naopak Solovjovovu racionalitu přijímal a k iracionální povaze jeho bytosti se stavěl kriticky, jelikož sám byl zastáncem nemystického křesťanství. Avšak dle katolického pohledu na mystiku s kritérii zahrnutí ekonomie spásy v Kristu, smyslu pro Smlouvu, důraz na svatost života než na získaný zážitek, a konečně na jazykovou nevyjádřitelnost setkání s transcendentní zkušeností opřenou o Písmo, lze Vladimíra Solovjova za mystika a následně i za proroka kosmické všejednoty Universální Církev Kristy považovat, jak také dokládá například Romin-Petrov.
Seznam odborné literatury
PRAMENY
SOLOV ́ËV, V. La Sofia, L ́Eterna Sapienza mediatrice tra Dio e il mondo, Torino: San Paolo, 1997.
SOLOV ́JЁV, S. Vladimír Solov ́jev: žízň i tvorčeskaja evolucija, Moskva: Respublika, 1997.
SOLOV ́JЁV, V. Čtenija o Bogočelovečestve, Stat ́ji, Stichotvorenija i poema, Iz „Trech razgovorov“, Sankt–Peterburg: „Chudožestvennaja literatura“, 1994.
SOLOV ́JЁV, V. Duchovnye osnovy žizni, Sankt–Peterburg: TOO „Marik Press“, 1995.
SOLOV ́JЁV, V. Jevrejstvo i christijanskij vopros, Berlín: Izdatel ́stvo „Mysl“, 1921.
SOLOV ́JЁV, V. Russkaja ideja, Moskva: [s. n.], 1911.
SOLOV ́JЁV, V. Stichotvorenija, Estetika, Literaturnaja kritika, Moskva: „Kniga“, 1990.
SOLOV ́JЁV,V. Islam ed ebraismo, Seriate: La Casa di Matriola, 2002.
SOLOVIEV, V. La Russie et l ́Eglise universelle, Paris: Deuxième Èdition, 1889.
SOLOVIEV, V. La Sophie et les autres ècrits français, Lausanne: L ́Age d ́Home, 1978.
SOLOV ́ËV, V. La Sofia, L ́Eterna Sapienza mediatrice tra Dio e il mondo, Torino: San Paolo, 1997.
SOLOVJEV, V. Tři rozhovory, Praha: Zvon, 1997.
SOLOVJOV, V. Čtení o boholidství, Velehrad: Refugium, 2000.
SOLOVJOV, V. Duchovní základy života, Velehrad: Refugium, 1996.
SOLOVJOV, V. Filosofické základy komplexního vědění,Velehrad: Refugium, 2001.
SOLOVJOV, V. Kritika abstraktních principů, Velehrad: Refugium, 2003.
SOLOVJOV, V. Krize západní filozofie, Velehrad: Refugium, 2001.
SOLOVJOV, V. Legenda o Antikristu, Velehrad: Refugium, 1996.
SOLOVJOV, V. Ospravedlnění dobra, Velehrad: Refugium, 2002.
SOLOVJOV, V. Teoretická filosofie, Velehrad: Refugium, 2006.
SOLOVYOV, S. Vladimir Solovyov: His live and Creative Evolution, Part 1, Fairfax: Eastern Christian Publicationc, 2001.

LITERATURA
AMBROS, P. (ed.) Od Sofie k New Age, Velehrad: Centrum Aletti, 2001.
AMBROS, P. (ed.) Vladimír Solovjov a jednotná Evropa, Velehrad: Centrum Aletti, 2001.
AUCLAIROVÁ, M. Životopis Terezie Z Avily, Praha: Karmelitánské nakladatelství, 2000.
BALTHASAR, H. U. Gloria, Stili laicali, Milano: Jaca Book, 1976.
BERDJAJEV, N. Vlastní životopis, Velehrad: Refugium, 2005.
BÍDLO, J. Dějiny Ruska vdevatenáctém století, Praha: J. Otto, 1908.
BOEHME, J. Sämtliche Schriften, 11 svazků, Stuttgart: Fr. Frommanns Verlag, 1955–61.
BÖHME, J. Cesta ke Kristu, mystické traktáty konce věků, Praha: Vyšehrad, 2003.
BOJKOV, V.; BULYČEV, J. (ed.), Vladimir Solov ́jev: Pro et Contra, 1. svazek, Sankt–Peterburg: Izdatel ́stvo Russkogo Christianskogo gumanitarnogo instituta, 2000.
BOJKOV, V.; BULYČEV, J. (ed.), Vladimir Solov ́jev: Pro et Contra, 2. svazek, Sankt–Peterburg: Izdatel ́stvo Russkogo Christianskogo gumanitarnogo instituta, 2000.
BONORA,A.; PRIOTTO, M. Libri Sapienzali e altri scritti, Logos 4, Torino: LDC Neumann, 1997.
CLÉMENT, O. Alle fonti con i padri. I mistici Christiani delle origini. Testi e commento, Řím: Città Nuova, 1987.
COURTEN, M. History, Sophia and the Russian Nation, Bern: Peter Lang AG, 2004.
d ́HERBIGNY, M. Un Neumann russe, Vladimir Soloviev, Paříž: [s. n.], 1911.
DE FIORES, S.; GOFFI, T. (ed.), Slovník spirituality, Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1999.
DÖPMANN, H.–D. Il Cristo d ́Oriente, Janov: ECIG, 1994.
GNAVI, M. (ed.) Santità e carità tra Oriente e Occidente, Milano: Leonardo International, 2004.
GRÜN, A., RIEDL G. Mystika a erós,Praha:Česká křesťanská akademie, 1996.
HEILMANN, A.; KRAFT, H. La teologia dei Padri. Testi dei padri latini, greci, orientali scelti e ordinati per temi, I., Řím: Città Nuova, 1974.
HUČKO, L. Antinomia e mediazione, Indagine sulla prospettiva cosmologica di alcuni pensatori russi tra Ottocento e Novecento, Řím: PUL, 2000.
CHALUPNÝ, E. Právní filosofie V.S. Solovjova, Vysoké Mýto: Knihtiskárna V. Klofáč a Boček, 1917-1922.
JAKOVENKO, B. Dějiny ruské filosofie, Praha: Slovanský institut, 1939.
JINDŘICH, K. V. S. Solovjev, jeho působení a život, Praha: [s. n.], 1920.
JINDŘICH, K. Vladimír Sergějevič Solovjev. Jeho život a působení, Praha: Českoslovanská akciová tiskárna, mezi léty 1917-1922.
JOHNSON, P. Spor o Darwina, Praha: Návrat domů, 1996.
KARFÍKOVÁ, L. Řehoř z Nyssy, Praha: Oikúmené, 1999.
KARFÍKOVÁ, L. Studie z patristiky a scholastiky, Praha: Oikúmené, 1997.
KELLY, J. Early Christian Doctrines, London: Adam & Black, 1977.
KLÍMA, L. O Solovjevově etice, Praha: Lege Artis, 1995.
KOSTALEVSKY, M. Dostojevsky and Soloviev, Londýn: Yale University Press, 1997.
KREJČÍ, F. Filosofie posledních let před válkou, Praha: Jan Laichter, 1930.
KRYŠTOF, Pravoslavný svět. Přehledné dějiny patriarchátů a místních církví, Prešov: Pravoslavná bohoslovecká fakulta UP, 2000.
LE GOFF, J. Kultura středověké Evropy, Praha: Vyšehrad, 2005.
LE GOFF, J. Středověký člověk a jeho svět, Praha: Vyšehrad, 1999.
LOSEV, A. (ed.), Vladimir Sergejevič Solov ́jev, Sočinenija v dvuch tomach, Moskva: Mysl, 1988.
LOSEV, A. Vl. Solov ́jev, Moskva: Mysl, 1994.
LOSEV, A. Vladimir Solov ́jev i jego vremja, Moskva: Molodaja guardia, 2000.
LOSSKIJ, N. Dějiny ruské filosofie, Velehrad: Refugium, 2004.
LOSSKIJ, N. Filozofia intuitivismu, Poprad : Christiana, 2000.
LOSSKIJ, N. Istorija russkoj filosofiji, Moskva: „Svarog i K“, 2000.
MARAZZITI, M. (ed.) Non Uccidere.Perché è necessario abolire la pena di morte. Milano: Guerini e Associati,1998.
MASARYK, T. Rusko a Evropa, svazek 2, Praha: Nákladem Jana Laichtera, 1921.
MOČUL ́SKIJ, K. Vladimir Solov ́jev. Žizň i učenije, Paris: YMCA Press, 1936.
MOČULSKIJ, K. Gogol ́, Solov ́jev, Dostojevskij, Moskva: Respublika, 1995.
MOROZZO DELLA ROCCA, R. Le chiese ortodosse, Řím: Studium, 1997.
NIETZSCHE, F. Antikrist, Olomouc: Votobia, 1995.
NIKOL ́SKIJ, A. Russkij Origen XIX veka Vl. S. Solov ́jev, Sankt–Peterburg: Nauka, 2000.Ottův slovník naučný, 23. díl, Praha: J. Otto, 1905.
Ottův slovník naučný, 23. díl, Praha: J. Otto, 1905.
POKROVSKIJ, M. Dějiny Ruska, Praha:K. Borecký, 1930.
POŘÍZKA, V. Solovjev a Církev. Úvod do ekleziologie prvního ruského filosofa. Olomouc: [s. n.], 1935.
POŘÍZKA, V. Solovjevova nauka o Církvi, Olomouc: [s. n.], 1935.
RAD, G. La Sapienza in Israele, Torino: Marietti, 1975.
RENDTORFF, R. Introduzione all’Antico Testamento. Storia, vita sociale e letteratura d’Israele in epoca biblica, Torino: Claudiana, 1990.
RIZZI, G. Leggere la Bibbia con la Tradizione, Bologna: EDB, 1999.
ŠPIDLÍK, T. Ruská idea, Velehrad: Refugium, 1994.
ŠPIDLÍK, T. Spiritualita křesťanského Východu, Mnišství, IV., Velehrad: Refugium, 2004.
ŠPIDLÍK, T. Spiritualita křesťanského Východu, Modlitba, II., Velehrad: Refugium, 1999.
ŠPIDLÍK, T. Spiritualita křesťanského Východu, Systematická příručka, I., Velehrad: Refugium, 2002.
TAFT, R. Katolicismus východního obřadu, Velehrad: Refugium, 2002.
TENACE, M. Úvod do myšlení Vladimíra Solovjova; SOLOVJOV, V. Krása v přírodě, Obecný smysl umění, Smysl lásky, Velehrad: Refugium, 2000.
TESKOVÁ, A. V.S. Solovjev v českém písemnictví, Vyšehrad I., 1946, č. 25–27.
TOMBOLINI, A. (ed.), Vladimir Solov ́ev: „Filosofo“ o „profeta“ di una nuova Europa?, Lugano: EUPRESS FTL, 2004.
TRUBECKOJ, J. Mirosozercanije Vl. Solov ́jeva, 2 svazky, Moskva: Medium, 1913.
Upřímná vyprávění poutníka svému duchovnímu otci, Velehrad: Refugium, 2001.
Velký inkvizitor, Nad textem F.M. Dostojevského, Velehrad: Refugium, 2000.
Předběžná náplň práce
Vladimír Solovjov je v předložené práci studován pod zorným úhlem několika aspektů jeho tvorby. Mystický a prorocký pohled je vřazen do širšího rámce jeho teosofického systému, který celý život propracovával a ve kterém je možné vysledovat jak „kontinuitu“ myšlení v zachování věrnosti všesjednucujícím atributům krásy, dobra a pravdy, tak „diskontinuitu“ v postupném odhalování nových horizontů poznání, kdy nejednou překonával mentalitu své doby. V mnohých učeních Solovjov nalézal jen parciální zlomek všejediné kosmické vize světa, jak mu ji zjevila Boží Moudrost-Sofie v Egyptě. Mystického daru se snažil využít v universálním pohledu na smysl dění, kdy vynikl prorocký ráz jeho tvorby v hledání jednoty všech věcí, zejména jednoty v církvi.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The presented rigorous work represents the personality and work of Russian religion thinker Vladimir Solovyov with a special emphasis on his mystic and prophetic charakter. The author strove to refer to Solovyov’s lifelong adherence to the theosophy system, which – like the synthesi sof science, philosophy and religion, he was already determined to také upon himself in his early period of intellectual work.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK