Možnosti rozvoje síly u dětí
Název práce v češtině: | Možnosti rozvoje síly u dětí |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Children´s strength development possibilities |
Akademický rok vypsání: | 2006/2007 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200) |
Vedoucí / školitel: | doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.04.2006 |
Datum zadání: | 15.04.2006 |
Datum a čas obhajoby: | 20.09.2007 00:00 |
Místo konání obhajoby: | FTVS |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.09.2007 |
Datum odevzdání tištěné podoby: | 05.09.2007 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.09.2007 |
Oponenti: | prof. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) literární rešerše
2) Formulace problému 3) cíle a úkoly práce 4) design výzkumu 5) popis výzkumného souboru 6) výsledky 7) diskuse 8) závěry |
Seznam odborné literatury |
1. BAR-OR, O. (ed.) The child and adolescente atlete. Oxford : Blackwell Science, 1996. ISBN 0-86542-904-9.
2. BLAHUŠ, P. K systémovému pojetí statistických metod v metodologii empirického výzkumu chování. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-100-5. 3. BOHÁČ, M. Přehled literárních poznatků o silových schopnostech. Diplomová práce. Praha : UK FTVS, 2003. 4. BOUCHARD, C., MALINA, R.M., PÉRUSSE, L. Genetics of fitness and physical performance. Champaign : Human Kinetics, 1997. 5. ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 3. vyd. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23248-5. 6. DOVALIL, J. a kol. Malá encyklopedie sportovního tréninku. Praha : Olympia, 1992. 7. DOVALIL, J. a kol. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve sportovním tréninku. Praha : Olympia, 1986. 8. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia, 2002. ISBN 50-7033-760-5. 9. DOVALIL, J., CHOUTKOVÁ, B. Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Praha : Olympia, 1988. 10. DRABIK, J. Childrens sports training. Vermont : Stadion, 1996. ISBN 0-940149-03-6. 11. FEJTEK, J. ? MAZUROVÁ, Z. Předsportovní průprava. Praha : Olympia, 1990. 12. GAMBETTA, V. Strength in motión (Síla v pohybu). Sports Coach 19/1996. 13. HAMAR, D. Silový trening detí a mládeže. Muscle & Fitness, 1988, č.11. 14. HAMILL, B. Weight training and weight liftink for childern? Je silový trénink založený na práci s břemeny a vzpírání vhodný pro děti? Coach focus. 1993/ 94, č. 24, s.10 -11. 15. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha : Portál, 2004, ISBN 80-7178-820-1. 16. HAVLÍČEK, I., ŠELINGEROVÁ, M., RAMASCAY, L. Závislosť motorickej výkonnosti na biologickom veku. Teor. a Praxe Těl. Vých., 1989, 37. 12. 17. CHOUTKA, M. Sportovní výkon. Praha: Olympia, 1981. 18. CHOUTKA, M., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha : Olympia, 1991. ISBN 50-7033-099-6. 19. CHOUTKOVÁ, B., KUČERA, M. Mládež a sport. Praha : SPN, 1970. 20. JUŘINOVÁ, I., STEJSKAL, F. Rozvoj pohybových schopností ve školní tělesné výchově. Praha : SPN, 1987. 21. KOLOUCH, V., KOLOUCHOVÁ, L. Kondiční kulturistika. Praha : Olympia, 1990. ISBN 80-7033-041-4. 22. KOVÁŘ, R., MĚKOTA, K., CHYTRÁČKOVÁ, J., KOHOUTEK, M. Manuál pro hodnocení úrovně základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby školních dětí a mládeže ve věku od 6 do 10 roků. Těl Vých. Mlád., 5, 1993. 23. KRYŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1636-4. 24. LOKO, J., SIKKUT, T., AULE, R. Sensitive periods in a physical development. Vnímavá období tělesného vývoje. Modern atlete and coach. 34 /1996, č. 2, s. 26-29. 25. MANNIE, K. Adolescent strenght training. Silový trénink dospívající mládeže. Coach and athletic direktor. 72 /2002, č. 2, s. 7-9. 26. MĚKOTA, K., BLAHUŠ, P. Motorické testy v tělesné výchově. Praha: SPN, 1983. 27. MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R. Unifittest. Ostrava: PdF OU, 1996, ISBN 80-7042-111-8. 28. MĚKOTA, K., KOVÁŘ, R., ŠTĚPNIČKA, J. Antropomotorika II. Praha : SPN, 1988. 29. MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-0981-X 30. MEDLER, M. Krafttraining mit Kinder. Silový trénink s dětmi. Leichtathletiktraining. 6 /1995, č. 9/10, s. 23-29. 31. MORAVEC, R. a kol. EUROFIT test telesnej zdatnosti pre školskú populáciu. Tel. Vých. Šport, 1994, roč. 4. 32. MORAVEC, R. et al. Telesný, funkčný rozvoj a pohybová výkonnost? 7 ? 18 ročnej mládeže v ČSFR. 1. vyd. Bratislava : Šport, 1990. ISBN 80-7096-170-8. 33. MILLEROVÁ, V., DOSTÁL, E., ŠIMON, J., VINDUŠKOVÁ, J. Základy atletického tréninku. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-984-5. 34. PÁVEK, F. Tělesná výkonnost mládeže v českých a slovenských krajích a v Praze 1966. Těl. Vých. Mlád. 34, 1967. 35. PAVLIŠ, Z. a kol. autorů. Školení trenérů ledního hokeje. Praha : ČSLH, 1995. ISBN 80-900063-8-8. 36. PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0683-0. 37. POLIQUIN, CH. Theory and methodology of strenght training. How many repetitions per set should be done? Teorie a metodologie silového tréninku. Kolik opakování by mělo být provedeno během jedné série? Sports coach. 13 /1989, č. 1, s. 22-25. 38. POLIQUIN, CH. Theory and mehtodology of strenght training. At which speed should repetitions be performed? Teorie a metodologie silového tréninku. Jakou rychlostí by se měla provádět jednotlivá opakování? Sports coach. 13 /1990, č. 2, s. 35-38. 39. RIEGEROVÁ, J., ULBRICHOVÁ, M. Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 40. SELIGER, V. (ed.) Metody a výsledky celostátního výzkumu fyzické zdatnosti obyvatelstva. Díl I.- IV., Praha : UK, 1975. 41. ŠTILEC, M. a kol. Sportovní příprava dětí a mládeže. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-7066-026-0. 42. TLAPÁK, P. Tvarování těla pro muže i ženy. Praha : ARSCI, 1999. ISBN 80-86078-00-0. 43. TVRZNÍK, A., SEGEŤOVÁ, J. Síla pro všechny. Praha : Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-471-1. 44. VOMÁČKA, V. Základy posilovacího tréninku pro posluchače FTVS. Praha : UK, 1986. |
Předběžná náplň práce |
Cíle práce: Hlavním cílem této diplomové práce je porovnat úroveň silových schopností u dětí ze tříd běžné populace a dětí ze tříd s rozšířenou výukou tělesné výchovy
Metody řešení: Testovaný soubor tvořily dvě skupiny chlapců, a to ze tříd běžné populace a ze tříd s rozšířenou výukou TV. Obě skupiny byly testované prostřednictvím vybrané testové baterie, přičemž výsledky byly vyhodnoceny standardním způsobem. V získaných hodnotách motorických testů jsme hledali statisticky významné rozdíly mezi těmito skupinami v jednotlivých věkových kategoriích pomocí statistického programu CNSS 6.0. Jako statistická metoda pro porovnání výsledků byla použita MANOVA analýza. Výsledky: Statisticky významné rozdíly ve všech motorických testech jsme zaznamenali u věkových kategoriích 12-letých, 14-letých a 15-letých. Statisticky nevýznamný rozdíl jsme zaznamenali u kategorie 13-letých. Celkově se naším výzkumem potvrdilo, že podíl pravidelného pohybového programu na rozvoj silových schopností, není tak rozhodující, jak jsme předpokládali. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Objective: The main goal of diploma thesis is to compare level of strenght abilities between classes with children from common population and classes with extended lessons of physical education Methods: Tested sample was constisted of two groups of boys both from common classes and classes with extended lessons of physical education. Both groups were tested by chosen test batery. Results were analyzed by standard methods. Statistically significant differencies of motoric tests between these groups had been searched through statistics programme CNSS 6.0. As statistical method of results comparison was used analysis MANOVA. Results: Statistically significant differencies in all motiric tests were noted in age categories of twelve-year old, fourteen-year old and fifteen-year old boys. Statistically non-significant difference was noted in age category of thirteen-year old boys. It was also confirmed that regular motoric programme influences strenght abilities in this age period at minimum. |