Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Diegetické způsoby zvýraznění interaktivních předmětů v počítačových hrách z pohledu první osoby
Název práce v češtině: Diegetické způsoby zvýraznění interaktivních předmětů v počítačových hrách z pohledu první osoby
Název v anglickém jazyce: Diegetic Approaches for Drawing Attention to Interactive Objects in First-Person Video Games
Klíčová slova: Diegetické zvýraznění|Interaktivní předměty|Uživatelské rozhraní ve hrách|Vizuální vedení hráče|Imersivní design
Klíčová slova anglicky: Diegetic indicators|Interactive elements|In-game interface|Player guidance|Immersion in games
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce:
Ústav: Katedra softwaru a výuky informatiky (32-KSVI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D.
Řešitel: Bc. Jiří Kropáč - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.09.2025
Datum zadání: 18.09.2025
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.09.2025
Datum a čas obhajoby: 28.08.2026 00:00
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je identifikovat a ověřit účinnost diegetických metod zvýraznění interaktivních předmětů ve hrách z pohledu první osoby (FPS). Práce se zaměřuje na zvýšení všímavosti hráče vůči těmto prvkům pomocí barevných kontrastů, nasvícení objektů a jejich výrazného umístění v herním prostoru.

Výzkum proběhne formou experimentálního herního testování v prototypové FPS hře vytvořené pro tuto práci. Hráči budou plnit úkoly zahrnující střelbu na terče, sběr předmětů a řešení hádanek v časově omezeném prostředí. Testování se uskuteční ve dvou verzích hry s různými způsoby zvýraznění objektů. Během hraní budou zaznamenávány časové značky interakcí a zároveň bude pomocí eye-trackingu sledována zraková pozornost hráčů, což umožní detailní analýzu jejich vnímání herních prvků.

Po ukončení testování respondenti provedou evaluaci prostředí pomocí strukturovaného dotazníku, který bude zaměřen na hodnocení přehlednosti prostředí a snadnosti identifikace interaktivních objektů. Výsledky práce přispějí k lepšímu porozumění, jak diegetický design přirozeně a efektivně vede hráčovu pozornost bez potřeby nediegetických prvků (např. uživatelských rozhraní) a nabídnou doporučení pro vývoj herních prostředí z hlediska uživatelského zážitku a herní čitelnosti.
Seznam odborné literatury
- Drachen, A., Mirza-Babaei, P., & Nacke, L. E. (Eds.). (2018). Games user research. Oxford University Press.
- Antunes, J., & Santana, P. (2018). A study on the use of eye tracking to adapt gameplay and procedural content generation in first-person shooter games. Multimodal Technologies and Interaction, 2(2), 23.
- Peacocke, M., Teather, R. J., Carette, J., MacKenzie, I. S., & McArthur, V. (2018). An empirical comparison of first-person shooter information displays: Huds, diegetic displays, and spatial representations. Entertainment computing, 26, 41-58.
- Kleinman, E., Carstensdottir, E., & Seif El-Nasr, M. (2019, October). A model for analyzing diegesis in digital narrative games. In International Conference on Interactive Digital Storytelling (pp. 8-21). Cham: Springer International Publishing.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK