Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Šikana na školách, které praktikují alternativní přístup výuky a výchovy
Název práce v češtině: Šikana na školách, které praktikují alternativní přístup výuky a výchovy
Název v anglickém jazyce: Bullying in schools that practise an alternative approach to teaching and education
Klíčová slova: Šikana, alternativní školy, prevence, klima třídy
Klíčová slova anglicky: bullying, alternative schools, prevention, classroom climate
Akademický rok vypsání: 2021/2022
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: HTF - Katedra učitelství (28-08)
Vedoucí / školitel: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.10.2022
Datum zadání: 20.10.2022
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.07.2025
Datum a čas obhajoby: 23.09.2025 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2025
Datum proběhlé obhajoby: 23.09.2025
Oponenti: doc. Pavlína Janošová, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury

1. AUTORSKÝ TÝM APIV B. Projekt Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B): metodické materiály. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2019. Dostupné z: zapojmevsechny.cz (Autorský tým APIV B, 2019)

2. BIČÁNKOVÁ, Jana. Školní klima na základní škole. Diplomová práce. Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018 (v rejstříku uvedeno 2019).

3. BÜCKER, L., BIERBRODT, J., HAND, I., WITTEKIND, C., a MORITZ, S. Effects of a depression-focused internet intervention in slot machine gamblers: A randomized controlled trial. PLOS ONE [online], 2018, 13(6), e0198859. [cit. 2024-08-03]. DOI: 10.1371/journal.pone.0198859.

4. BULLOVÁ, Andrea. Depresivní porucha: Jaké jsou příčiny a příznaky depresivní nálady? [online]. MedicSpark.cz, 2023. [cit. 2024-07-21]. Dostupné z: https://medicspark.cz/nemoci/depresivni-porucha-jake-jsou-priciny-a-priznaky-depresivni-nalady/

5. DI STASIO, Maria Rosaria; SAVAGE, Robert; BURGOS, Giovani. Social comparison, competition and teacher‑student relationships in junior high school classrooms predicts bullying and victimization. Journal of Adolescence, 2016, 53:207–216. DOI: 10.1016/j.adolescence.2016.10.002

6. DOPITA, M. Školní třída jako sociální skupina. [online]. Olomouc: Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, přednáška z 25. 9. 2014, s. 2. [cit. 2024-07-10]. Dostupné z: http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/aktuality/2014/Dopita_25_9_2014_FF.doc

7. FELCMANOVÁ, Lenka. Wellbeing ve vzdělávání. Jak mu rozumíme a proč se mu věnovat? [online]. Partnerství 2030+, 2020. [cit. 2024-08-01]. Dostupné z: https://www.nsmascr.cz/e_download.php?file=data/multipage/editor/editor-65-893-cs_2.pdf&original=SKAV_Setkani-lidru_A4_listopad_2020_4_final.pdf

8. FISHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.

9. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.

10. HROUZEK, Petr, MARKOVÁ, Zdeňka a kol. Minimalizace šikany: Jak zjistit, co se ve třídě děje a co udělat, aby se děti cítily ve škole dobře. [online]. Bezpečné klima ve třídě, 2012. [cit. 2024-07-30]. Dostupné z: http://pppuk.cz/soubory/primarni_prevence/bezpecne_klima_ve_tride.pdf

11. CHYBOVÁ, Kateřina. Kyberšikana – zneužívání moderních technologií. [online]. Levou zadní, 2019. [cit. 2024-08-03]. Dostupné z: https://www.levou-zadni.cz/kybersikana/

12. JANOŠOVÁ, P., KOLLEROVÁ, L., ZÁBRODSKÁ, K., KRESSA, M., DĚDOVÁ, J. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.

13. Joe, H.-K., Hiver, P., AL-HOORIE, A. H. Classroom social climate, self-determined motivation, willingness to communicate, and achievement: A study of structural relationships in instructed second language settings. Learning and Individual Differences [online], 2017, 53, 133–144. [cit. 2024-08-03]. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1041608016302655?via%3Dihub

14. KOHOUT, R. Bezpečnost v online prostředí. Karlovy Vary: Krajská knihovna Karlovy Vary, 2016.

15. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: Cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.

16. KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.

17. KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.

18. KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5.

19. Kollerová, L., Pospíšilová, A., Janošová, P. Šikanování na školách. Praha: Středisko společných činností AV ČR, v.v.i., 2020. ISBN 978-80-270-9005-1.

20. KOPECKÝ, K., SZOTKOWSKI, R., KREJČÍ, V. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4861-9.

21. KRAJČOVIČOVÁ, Kristýna. Úzkost: příznaky chronické úzkosti, záchvaty paniky? Jak se jich zbavit? [online]. MedicSpark.cz, 2023. [cit. 2024-07-21]. Dostupné z: https://medicspark.cz/priznaky/uzkost-priznaky-chronicke-uzkosti-zachvaty-paniky-jak-se-jich-zbavit/

22. LEBEDÍKOVÁ, Michaela. Sexting u dospívajících a jeho rizika. [online]. Šance dětem, 2024. [cit. 2024-07-10]. Dostupné z: https://sancedetem.cz/sexting-u-dospivajicich-jeho-rizika

23. LOVASOVÁ, Lenka. Šikana. Sdružení Linka bezpečí, 2006. ISBN 80-86991-65-2.

24. MARTÍNEK, Zdeněk. Agrese a agresivita u dětí a mládeže. Praha: NIDV, 2008. ISBN 80-86956-29-6.

25. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., eds. Problémy s chováním ve škole – jak na ně: Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.

26. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., eds. Výchovné poradenství. 2., přepracované vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2013. ISBN 978-80-7478-356-2.

27. MERTIN, Václav; KREJČOVÁ, Lucie a kolektiv. Problémy s chováním ve škole – jak na ně: Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2013. 200 s. ISBN 978‑80‑7478‑026‑4

28. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY (MŠMT). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016.

29. MONTESSORI, Maria. The Montessori Method. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers, 2014.

30. NĚMEC, Jiří, GULOVÁ, Lenka, HORKÁ, Hana, KOŠATKOVÁ, Markéta, KUROWSKI, Martina, NEHYBA, Jan, POSPÍŠIL, Radek. Teorie a metodika výchovy. [online]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2022. Elportál. ISBN 978-80-280-0131-5. ISSN 1802-128X. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=1834457

31. NÝVLTOVÁ, Věra. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-48-8.

32. NÝVLTOVÁ, Věra. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-85-3.

33. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-628-9.

34. POSPÍŠIL, Radek. Šikana a školní klima – dílčí výsledky výzkumu. In: Konference ČAPV 2020. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2020. Dostupné z: https://capv.cz/wp-content/uploads/2020/06/2b_pospisil.pdf

35. Posttraumatická stresová porucha – PTSD a její léčba. [online]. 2020. [cit. 2024-07-21]. Dostupné z: https://psycholog-holcner.cz/posttraumaticka-stresova-porucha/

36. PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.

37. PRŮCHA, J. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996.

38. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.

39. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

40. RYAN, R. M., DECI, E. L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 2000, 55(1), 68–78. DOI: 10.1037/0003-066X.55.1.68.

41. ŘÍČAN, Pavel, JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.

42. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9.

43. SULER, J. The online disinhibition effect. CyberPsychology & Behavior, 2004, 7(3), 321–326. DOI: 10.1089/1094931041291295.

44. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.

45. VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.

46. WHITE, M. A., KERN, M. L. Positive education: Learning and teaching for wellbeing and academic mastery. International Journal of Wellbeing [online], 2018, 8(1), 1–17. [cit. 2024-08-03]. DOI: 10.5502/ijw.v8i1.588.

47. WORLD HEALTH ORGANIZATION. Depression and Other Common Mental Disorders: Global Health Estimates. Geneva: WHO, 2017. ISBN 978-92-4-151316-0. Dostupné z: https://apps.who.int/iris/handle/10665/254610

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK