Podpora rozvoje a sociálního začlenění žáka s poruchou autistického spektra na ZŠ
| Název práce v češtině: | Podpora rozvoje a sociálního začlenění žáka s poruchou autistického spektra na ZŠ |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Support for the Development and Social Inclusion of a Student with Autism Spectrum Disorder in Primary School |
| Klíčová slova: | Aspergerův syndrom, inkluzivní vzdělávání, případová studie, zákkladní vzdělávání |
| Klíčová slova anglicky: | Asperger’s Syndrom, inclusive education, case study, primary education |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. |
| Řešitel: | Bc. Veronika Homolková - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 30.06.2025 |
| Datum zadání: | 30.06.2025 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.07.2025 |
| Datum a čas obhajoby: | 18.09.2025 00:00 |
| Místo konání obhajoby: | Jungmannova 32, Praha 1, J204, J204, 2. patro, Katedra speciální pedagogiky |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 09.07.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2025 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104SP1) |
| Oponenti: | Mgr. Jana Bernoldová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Studentka vymezí teoretická východiska v oblasti inkluzivního vzdělávání, dvojí výjimečnosti, specifik Aspergerova syndromu a podpory mimořádně nadaných žáků. Zaměří se na pedagogické přístupy a podpůrné strategie uplatňované v prostředí běžné základní školy. Dále popíše roli učitele, asistenta pedagoga a speciálního pedagoga v procesu vzdělávání žáka s dvojí výjimečností a zohlední vliv rodinného zázemí.
V empirické části zpracuje kvalitativní případovou studii žáka 1. ročníku základní školy s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem a mimořádným nadáním. Sběr dat provede prostřednictvím rozhovorů, pozorování a analýzy školní dokumentace. Cílem bude identifikovat konkrétní podpůrné mechanismy, které přispívají k jeho intelektuálnímu rozvoji a sociální inkluzi. Práce bude uzavřena shrnutím zjištění a návrhy doporučení pro pedagogickou praxi. |
| Seznam odborné literatury |
| Baranová, P., Márová, I., & Kachlík, P. (2021). Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií. Pedagogická orientace.
Günay, E. T., & Sarıçam, H. (2023). Asperger's, giftedness and autism paradox: A case report. Journal of Gifted Education and Creativity, 10(2), 81–96. Clark, T., Jung, J. Y., Roberts, J., & Howlin, P. (2023). The identification of exceptional skills in school-age autistic children: Prevalence, misconceptions and the alignment of informant perspectives. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. Cornoldi, C., Giofre, D., & Toffalini, E. (2023). Cognitive characteristics of intellectually gifted children with a diagnosis of ADHD. Baldwin, L. (2015). Rethinking inclusion of gifted and twice-exceptional children. Journal for the Education of the Gifted. Zoana, Z. T., Shafeen, M. W., Akter, N., & Rahman, T. (2023). Application of machine learning in identification of best teaching method for children with autism spectrum disorder. |
| Předběžná náplň práce |
| Teoretické vymezení pojmu dvojí výjimečnosti a charakteristika Aspergerova syndromu a mimořádného nadání
Pedagogické přístupy a podpůrná opatření v inkluzivním vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Možnosti a limity vzdělávání žáků s dvojí výjimečností v běžné základní škole Specifika školní adaptace a vliv rodinného zázemí na proces vzdělávání Role učitele, asistenta pedagoga a speciálního pedagoga při podpoře žáka s dvojí výjimečností Realizace a analýza případové studie žáka s Aspergerovým syndromem a mimořádným nadáním Vyhodnocení získaných dat a formulace doporučení pro pedagogickou praxi |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| Theoretical Definition of the Concept of Twice-Exceptionality and Characteristics of Asperger’s Syndrome and Giftedness
Pedagogical Approaches and Supportive Measures in Inclusive Education for Students with Special Educational Needs Possibilities and Limitations of Educating Twice-Exceptional Students in Mainstream Primary Schools Specifics of School Adaptation and the Influence of Family Background on the Educational Process The Role of the Teacher, Teaching Assistant, and Special Education Teacher in Supporting Twice-Exceptional Students Implementation and Analysis of a Case Study of a Student with Asperger’s Syndrome and Giftedness Evaluation of Collected Data and Formulation of Recommendations for Educational Practice |