Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 393)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody
Název práce v češtině: Vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody
Název v anglickém jazyce: Education of persons serving a prison sentence
Klíčová slova: sociální andragogika, edukace odsouzených, resocializace, prostředí věznice, výkon trestu odnětí svobody
Klíčová slova anglicky: social andragogy, education of convicts, resocialization, prison environment, imprisonment
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Vedoucí / školitel: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 14.11.2023
Datum zadání: 10.06.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.04.2025
Datum a čas obhajoby: 27.05.2025 00:00
Místo konání obhajoby: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005AN)
Oponenti: PhDr. Mgr. Jaroslav Kříž, MBA, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
Seznam odborné literatury
BAREŠ, Pavel a MERTL, Jiří. Zaměstnávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody a jejich příprava na propuštění z VTOS. Praha: VÚPSV, 2021. ISBN 978-80-7416-420-0.
BIEDERMANOVÁ, Eva a PETRAS, Michal. Možnosti a problémy resocializace vězňů, účinnost programů zacházení. Studie (Institut pro kriminologii a sociální prevenci). Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-115-8.
HÁLA, Jaroslav. Úvod do teorie a praxe vězeňství. 2., dopl. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2006. 183 s. ISBN 80-867-0830-6
JŮZL, Miloslav. Současné vzdělávací trendy v českém vězeňství. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2020. 240 s. ISBN 978-80-7452-148-5
KÝR, A., 2006. Věznění a vězeňství. Časopis pro historickou penologii 1/2006. Vyd. Institut vzdělávání – Kabinet dokumentace a historie VS ČR
VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7.
VETEŠKA, Jaroslav. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
VETEŠKA, J., Fischer, S. Psychologie kriminálního chování: Vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada, 2020. 208 s. ISBN 978-80-271-0731-5.
Zaměstnávání odsouzených. Online. Dostupné z: https://www.vscr.cz/organizacni-jednotky/veznice-rynovice/sekce/zamestnavani-odsouzenych. [cit. 2024-06-03].
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zabývá tématem vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody, které je klíčové pro jejich úspěšnou resocializaci reintegraci do společnosti. Cílem práce je analyzovat a zhodnotit stávající vzdělávací programy nabízené ve vězeňských zařízeních a identifikovat faktory, které podporují nebo naopak brání efektivnímu vzdělávání a osobnímu rozvoji odsouzených. Teoretická část se věnuje studiu odborné literatury týkající se pedagogiky, andragogiky, kriminologie a právních předpisů upravujících vzdělávací systém ve vězeňství. Zvláštní pozornost je věnována výzkumu vlivu vzdělávání na snížení recidivy a zvyšování šancí na nalezení zaměstnání po propuštění. V praktické části je představena kvalitativní analýza úspěšnosti vzdělávacích programů a jejich dopadu na životy vězňů s důrazem na rozvoj klíčových kompetencí a pracovních návyků. Diplomová práce také obsahuje návrhy na zlepšení a inovace vzdělávacích programů, které by mohly přispět k lepší adaptaci osob ve výkonu trestu po jejich propuštění do společnosti.

Cíl práce:
Analyzovat a popsat vzdělávací procesy určené pro osoby ve výkonu trestu odnětí svobody. Identifikovat klíčové faktory, které ovlivňují efektivitu těchto programů a jejich dopad na schopnosti a motivaci vězňů k osobnímu a profesnímu růstu.

Metody výzkumu:
Kombinace kvantitativních a kvalitativních metod, aby bylo možné získat komplexnější obraz o vzdělávacích programech a jejich efektivitě - dotazníkové šetření, polostrukturované rozhovory, statistická analýza.

Návrh osnovy:
Úvod
I. Teoretická část
Definice základních pojmů týkajících se vzdělávání ve vězeňství
Faktory ovlivňující efektivitu vzdělávacích programů pro osoby ve výkonu trestu
Souvislosti mezi vzděláním, motivací a rehabilitací odsouzených
Historie vězeňství a vývoj penitenciární péče
Kritéria pro hodnocení úspěšnosti odsouzených ve vzdělávacích programech
Přehled vzdělávacích programů a jejich cílů
II. Praktická část
Metodologie výzkumu vzdělávacích programů ve vězeňství
Popis vybraného vězeňského zařízení a jeho vzdělávacích programů
Stanovení výzkumných cílů a časového plánu provedení výzkumu
Vyhodnocení a interpretace shromážděných dat
Souhrn výsledků a jejich diskuse v kontextu teoretické části
Doporučení pro zlepšení vzdělávacích programů a praktické aplikace
Závěr
Seznam použitých informačních zdrojů
Přílohy
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The diploma thesis deals with the topic of education and training of persons serving a prison sentence, which is key to their successful reintegration into society. The aim of the thesis is to analyze and evaluate the existing educational programs offered in prison facilities and to identify factors that support or, on the contrary, hinder the effective education and personal development of prisoners. The theoretical part is devoted to the study of professional literature related to pedagogy, andragogy, criminology and legal regulations regulating the educational system in prisons. Special attention is paid to research on the effect of education on reducing recidivism and increasing the chances of finding employment after release. In the practical part, a qualitative and quantitative analysis of the success of educational programs and their impact on the lives of prisoners is presented, with an emphasis on the development of key competencies and work habits. The diploma thesis also contains suggestions for improving and innovating educational programs that could contribute to a better adaptation of persons serving a sentence after their release into society.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK