Amatérské, poloprofesionální a studentské orchestry v Praze
Název práce v češtině: | Amatérské, poloprofesionální a studentské orchestry v Praze |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Amateur, semi-professional and student orchestras in Prague |
Klíčová slova: | amatérské orchestry, studentské orchestry, dirigent, žák a pedagog, absolventi uměleckých škol, uplatnění v hudbě, volnočasový rozvoj |
Klíčová slova anglicky: | amateur orchestras, student orchestras, conductor, pupil and teacher, graduates of art schools, career in music, leisure development |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra hudební výchovy (41-KHV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Gabriela Kubátová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 06.04.2025 |
Datum zadání: | 06.04.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.04.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 29.05.2025 13:30 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C221, 28 míst u lavice + 2 místa židličky se "stolečkem" |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104NA) |
Oponenti: | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se bude věnovat zkoumání amatérských, studentských a poloprofesionálních orchestrů. V teoretické části se zaměří na historii a vývoj orchestrů, způsob jejich hry a vedení. Poté budou popsány orchestry a soubory, které působí v Praze.
Empirická část práce se zaměří na podrobné představení konkrétních souborů a jejich charakteristik. Bude se zkoumat, v čem se jednotlivé soubory liší a v čem naopak spočívají jejich podobnosti. Dále bude analyzován jejich repertoár, jejich umělecké a organizační vize, které formují jejich působnost. Součástí výzkumu bude rovněž zkoumání nástrojového obsazení jednotlivých souborů, jakým způsobem jsou soubory tvořeny a jaké nástroje jsou v nich zastoupeny. Nezbytnou součástí analýzy bude také zhodnocení spolupráce s profesionálními hudebníky, jak ovlivňuje kvalitu jejich výkonů a umělecký růst jednotlivých souborů. |
Seznam odborné literatury |
SMOLKA, Jaroslav a kolektiv autorů. Malá encyklopedie hudby. Praha: Editio Supraphon, 1983, 736 s. ISBN 02-184-83.
MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. 3rd ed. Praha: Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. SPITZER, John a ZASLAW, Neal. The Birth of the Orchestra. New York: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-816434-3. SCHNIERER, Miloš. Svět orchestru 20. století. 1995. Brno: M a M -, 1995. ISBN 80-238-1564-4. OČADLÍK, Mirko. Svět orchestru. Praha: Panton, 1965. ISBN 80-205-0468-0. |
Předběžná náplň práce |
1 Úvod
2 Orchestr 2.1 Rozdělení orchestrů 2.2 Etymologie slova Orchestr 2.3 Historie orchestru 2.3.1 Středověk a renesance 2.3.2 Baroko 2.3.3 Klasicismus 2.3.4 Romantismus 2.3.5 20. století 2.4 Smysl orchestrální hry 3 Studentské a amatérské orchestry 3.1 Amatérské orchestry 3.2 Rozdíly mezi studentským/amatérským a profesionálním orchestrem v několika oblastech 3.2.1 Úroveň zkušeností 3.2.2 Cíle a frekvence vystoupení a zkoušení 3.2.3 Repertoár disciplína 3.2.4 Dirigent 3.2.5 Technická a organizační podpora: 3.3 Přehled a charakteristika těles 3.3.1 ČSF – Česká studentská filharmonie 3.3.2 Akademický orchestr ČVUT 3.3.3 Komorní orchestr Collegium paedagogicum 3.3.4 Orchestr Univerzity Karlovy v Praze 3.3.5 Symfonický orchestr Pražské konzervatoře 3.3.6 PSO Pražský studentský orchestr 3.3.7 Orchestr Vlasty Škampové 3.3.8 Filharmonie mladých Praha 3.3.9 Symfonický orchestr Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy 3.3.10 Notre Dame 3.3.11 Pražský filmový orchestr 3.3.12 Symfonický orchestr Prahy 8 3.3.13 Vinohradský symfonický orchestr 3.3.14 Symfonický orchestr Dalibora Havlíčka 4 Orchestrální akademie 4.1.1 Orchestrální akademie PKF 4.1.2 Orchestrální Akademie České filharmonie 5. Výsledky porovnání jednotlivých souborů |