Narušená komunikační schopnost u dítěte s poruchou autistického spektra
Název práce v češtině: | Narušená komunikační schopnost u dítěte s poruchou autistického spektra |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Communication disability in a child with autism spectrum disorder |
Klíčová slova: | Logopedie, speciální pedagogika, poruchy autistického spektra, komunikace, děti s PAS |
Klíčová slova anglicky: | Speech therapy, special education, autism spectrum disorders, communication, children with ASD |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Korandová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.03.2025 |
Datum zadání: | 25.03.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.04.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jungmannova 32, Praha 1, J204, J204, 2. patro, Katedra speciální pedagogiky |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104LG) |
Oponenti: | PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací. |
Seznam odborné literatury |
ADAMUS, Petr; VANČOVÁ, Alice a LÔFFLEROVÁ, Monika. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2. HRDLIČKA, Michal. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1648-3. ŠPORCLOVÁ, Veronika. Autismus od A do Z. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-98-5. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá narušenou komunikační schopností u dítěte s poruchou autistického spektra. Práce bude rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická východiska budou zpracována na základě analýzy tuzemských a cizojazyčných informačních zdrojů. Jednotlivé kapitoly teoretické části se věnují definici, klasifikaci a symptomatologii poruchy autistického spektra (PAS), její etiologii, diagnostice, souběžným onemocněním a terapii, dále obtížím ve verbální i neverbální složce komunikace dětí s PAS. Empirická část představí výzkumné šetření kvalitativního charakteru, jehož výzkumem bude zpracována případová studie dítěte předškolního věku. Cílem empirické části práce je analyzovat rozvoj komunikace u dítěte s PAS a zodpovědět stanovené výzkumné otázky. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis deals with impaired communication skills in a child with autism spectrum disorder. The thesis will be divided into theoretical and empirical parts. The theoretical background will be elaborated based on the analysis of domestic and foreign language information sources. The individual chapters of the theoretical part will be devoted to the definition, classification and symptomatology of autism spectrum disorder (ASD), its etiology, diagnosis, comorbidities and therapy, as well as difficulties in the verbal and non-verbal components of communication of children with ASD. The empirical part will present a qualitative research investigation, through which a case study of a preschool child will be developed. The aim of the empirical part of the thesis is to analyse the development of communication in a child with ASD and to answer the set research questions. |