Fonologické schopnosti u dětí s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku
Název práce v češtině: | Fonologické schopnosti u dětí s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Phonological Awareness Skills of Children with Severe Visual Impairment in Preschool Age |
Klíčová slova: | Fonologické schopnosti, zrakové postižení, předškolní věk |
Klíčová slova anglicky: | Phonological awareness skills, visual impairment, preschool age |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Korandová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.03.2025 |
Datum zadání: | 23.03.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.04.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 27.05.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jungmannova 32, Praha 1, J204, J204, 2. patro, Katedra speciální pedagogiky |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 27.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104LG) |
Oponenti: | PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací. |
Seznam odborné literatury |
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Praha: Edika, 2022. ISBN 978-80-266-1751-8.
DVOŘÁK, Josef. Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2003. ISBN 80-902536-4-4. KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2. SMOLÍK, Filip a SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3. ŠTROFOVÁ, Helena (ed.) a kol. Dětská oftalmologie. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271 3052-8. |
Předběžná náplň práce |
Bakalářská práce se zabývá problematikou fonologických schopností dětí s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku. Hlavním cílem bakalářské práce je zhodnotit, jaké jsou fonologické schopnosti u dětí s těžkým zrakovým postižením v předškolním věku. Práce je rozdělena do dvou částí – teoretické a výzkumné. První kapitola teoretické části se věnuje základnímu vymezení fonologie, fonologickým schopnostem, materiálům, které lze využívat k jejich testování a charakteristice předškolního věku. Druhá kapitola teoretické části se zabývá zrakovými vadami dětí z případové studie, vlivem zrakového postižení na vývoj dítěte a symptomatickou logopedickou intervencí u těchto dětí. Další kapitolou bakalářské práce je výzkumná část, která byla zpracována formou případových studií a má kvalitativní charakter. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The bachelor thesis deals with the topic of phonological skills of children with severe visual impairment in preschool age. The main aim of the bachelor thesis is to evaluate the phonological abilities of children with severe visual impairment in preschool age. The thesis is divided into two parts - theoretical and research. The first chapter of the theoretical part is devoted to the basic definition of phonology, phonological abilities, materials that can be used to test them and characteristics of preschool age. The second chapter of the theoretical part deals with the visual impairments of the children in the case study, the effect of visual impairment on child development and symptomatic speech therapy intervention in these children. The next chapter of the bachelor's thesis is the research part, which was developed in the form of case studies and is qualitative in nature. |