Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Regionální historie ve výuce dějepisu a možnosti jejího využití na příkladu dějin Nových Dvorů
Název práce v češtině: Regionální historie ve výuce dějepisu a možnosti jejího využití na příkladu dějin Nových Dvorů
Název v anglickém jazyce: Regional history in history teaching and the possibilities of its use based on the example of the history of Nové Dvory
Klíčová slova: Regionální historie; didaktika dějepisu
Klíčová slova anglicky: Regional history; history didactics
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václava Kofránková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.03.2025
Datum zadání: 13.03.2025
Datum potvrzení stud. oddělením: 13.03.2025
Datum a čas obhajoby: 19.05.2025 00:00
Místo konání obhajoby: Spálená 10, Praha 1, SP106
Datum odevzdání elektronické podoby:06.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 19.05.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105DJ)
Oponenti: Mgr. David Venclík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomant aplikuje především analytickou a syntetickou metodu. Dále uskuteční a vyhodnotí dotazníkové šetření k tématu využití regionální historie ve výuce. V praktické části v rámci přípravy jednotlivých hodin navrhne možnosti použití vydaných regionálně historických pramenů, archivního materiálu, orálně historických či vizuálních pramenů ve výuce.
Seznam odborné literatury
Dějiny:
a) Prameny

· Dačický z Heslova, Mikuláš. Paměti Mikuláše Dačického z Heslova. V. Nagl, 1880, s. 245

· Indikační skici. Nové Dvory – Neuhof, č. 5269-1. Národní archiv. Použito dne 06. 07. 2024 ve verzi online dostupné z adresy: https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=CAS386018380.

· Kapihorský, Simeon Eustachius. Historia kláštera sedleckého řádu svatého cisterciánského. Kutná Hora, 2006

· Palacký, František. Archiv český I. díl. Praha, 1840

· Palacký, František. Archiv český III. díl. Praha, 1844

· Sartorius, Augustinus. Cistercium bis-teritum. Praha, 1700odborná literatura

b) Odborná literatura

· Cerman, Ivo. Chotkové: příběh úřednické šlechty. Praha, 2008

· Gebhart, Jan. Dramatické i všední dny Protektorátu. Praha, 1996

· Halada, Josef. Dějiny zemí koruny české II., Praha, 1997

· Kuthan, Jiří a Ivan Muchka. Aristokratická sídla období klasicismu. Praha, 1999

· Ledr, Josef. Hrabata Chotkové z Chotkova a Vojnína. Kutná Hora, 1886

· Opelík, Jiří et. al. Lexikon české literatury: osobnosti, díla, instituce. Praha, 2000

· Poche, Emanuel a Ústav pro teorii a dějiny umění (Československá akademie věd). Umělecké památky Čech. Praha, 1978

· Profous, Antonín. Místní jména v Čechách. Praha, 1947

· Vácha, Štěpán. Karel VI. & Alžběta Kristýna: česká korunovace 1723. Praha, 2009


Regionální historie a didaktika dějepisu:

· Bartoš, Josef; Trapl, Miloš a Schulz, Jindřich. Regionální dějiny – Stav, problémy a výhledy. Olomouc, 2000, č. 29

· Beneš, Zdeněk. Regionální historiografie a školní dějepis. In: KUKLÍK, Jan (ed.). Regionální dějiny v dějepisném vyučování. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006

· Bosák, František. Česká škola v době nacistického útlaku. České Budějovice, 1969

· Gloser, Jaroslav. Školní dějepis a minulost vlastního kraje aneb O „naší“ regionální historii. In Metodické inspirace. Praha, 1998

· Havlůjová, Hana. Silný hlas ticha aneb Genius loci (v) paměti. In: Märc, Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012

· Krákora, Pavel. Historical consciousness and its role in teaching regional history. In Res Gestae, Czasopismo Historyczne. Olomouc, 2022

· Komenský, Jan Amos. Didaktika velká. Přeložil Augustin Krejčí. Brno, 1948

· Ledr, Josef. Děje panství a města Nových Dvorů. Brno, 2011

· Ledr, Josef. Dějiny obce Malína. Kutná Hora, 1897

· Lipský, Zdeněk et al. Vývoj krajiny Novodvorska a Žehušicka ve středních Čechách. Praha, 2011

· Louda, Jiří a Ludvík Kopačka. Hrady, zámky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, 6: Východní Čechy. Praha, 1989

· Martínek, Libor. Region, regionalismus a regionální literatura. Opava, 2007

· Novák, Pavel. Paměť krajiny. Novodvorsko – Žehušicko. Kutná Hora, 2001

· Novotný, Petr. Regionální dějiny a jejich postavení ve výuce dějepisu. In Knecht, Petr, ed. Výzkum aktuálních problémů pedagogiky a oborových didaktik: (v disertačních pracích studentů doktorských studijních programů). Brno, 2006. 268 s.

· Parkan, František. Didaktika dějepisu. Praha, 2014

· Šustová, Magdaléna. Vycházky, výlety a exkurze jako součást vyučování dějepisu v době první republiky. In: Märc, Josef. Brána školního dějepisu otevřená. Ústí nad Labem, 2012

Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zaměří na využití regionální historie ve výuce dějepisu. Cílem bude ukázat na příkladu konkrétní lokality, jak lze efektivně zapojit místní dějiny do vzdělávacích procesů. Historická část se bude podrobně věnovat dějinám Nových Dvorů, které slouží jako historická základna pro návrhy využití regionální historie ve školní výuce. V plánu je rovněž dotazníkové šetření, které zmapuje povědomí současných i budoucích učitelů dějepisu o tom, jaké možnosti využití regionální historie se v rámci výuky nabízí. V praktické části práce autor navrhne několik vyučovacích hodin s použitím regionálně historických pramenů a principů badatelské výuky.


Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis will focus on the use of regional history in history teaching. The aim will be to show, using the example of a specific locality, how local history can be effectively included in educational processes. The historical part will focus in detail on the history of Nové Dvory, which serves as a historical basis for proposals for the use of regional history in school teaching. A questionnaire survey is also planned to map the awareness of current and future history teachers about the possibilities of using regional history in teaching. In the practical part of the thesis, the author will propose several lessons using regional historical sources and principles of inquiry-based learning.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK