Zastoupení modernistického modelu výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v MŠ
Název práce v češtině: | Zastoupení modernistického modelu výtvarné výchovy ve výtvarných činnostech v MŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Representation of the Modernist Model of Art Education in Art Activities in Kindergartens |
Klíčová slova: | plánování, realizace a reflexe výtvarných činností, typ vzdělání učitelek MŠ, oborová relevace, modernistický didaktický model, výtvarná média |
Klíčová slova anglicky: | planning, implementation and reflection of art activities, type of education of kindergarten teachers, disciplinary relevance, modernist didactic model, art media |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.02.2025 |
Datum zadání: | 10.04.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.04.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 26.05.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C112, 40 míst u lavice + 2 místa židličky se "stolečkem" |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105PP) |
Oponenti: | doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
V rešeršní části charkterizujte dítě předškolního věku, popiště modernistické pojetí výtvarné výchovy a jeho využití v mateřské škole a věnujte se možnostem využití výtvarných médií v mateřské škole. V praktické části se zaměřte na kvalitativní výzkumnou sondu. Proveďte rozhovory s učitelkami mateřských škol zaměřené na způsoby plánování, realizace a reflexe výtvarných činností využívané těmito učitelkami. Prostřednictvím otevřeného kódování popište tyto způsoby. Sepište a komentujte nejčastější odchylky od modernistického modelu.
|
Seznam odborné literatury |
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Nahlížet - nacházet. Praha: Josef Raabe, c2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
MERTIN, Václav a GILLERNOVÁ, Ilona (eds.). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8. ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2003. ISBN 80-7290-121-4. UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd., V Portále 1. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071785997. |
Předběžná náplň práce |
Teoretická část: rešerše k problematice vývoje dítěte předškolního věku, k modernistickému pojetí výtvarné výchovy v kontextu mateřské školy.
Plánování výtvarných činností, jejich vztah k výtvarným médiím. Praktická část: kvalitativní výzkumná sonda, rozhovory s učitelkami MŠ. Otevřené kódování vztažené k problematice plánování, realizace a reflexe výtvarných činností v mateřské škole. Anylýza vztahu mezi typem vzdělání a relevancí výtvarných činností vůči modernistickému didaktickému modelu. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Theoretical part: research on the problem of preschool child development, the modernist concept of art education in the context of kindergarten.
Planning of art activities, their relation to art media. Practical part: qualitative research probe, interviews with kindergarten teachers. Open coding related to the issue of planning, implementation and reflection of art activities in kindergarten. Anylisis of the relationship between the type of education and the relevance of art activities to the modernist didactic model. |