Rozvoj čtenářství na 1. stupni ZŠ Šeberov: případová studie
Název práce v češtině: | Rozvoj čtenářství na 1. stupni ZŠ Šeberov: případová studie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Reading development at Šeberov Elementary School: A case study |
Klíčová slova: | rozvoj čtenářství, případová studie, čtenářské dovednosti, projekty na podporu čtenářství |
Klíčová slova anglicky: | reading development, case study, reading skills, projects to support reading |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 23.01.2025 |
Datum zadání: | 23.01.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.01.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Spálená 10, Praha 1, SP213, 213, SP213 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | Mgr. Jana Havlová |
Zásady pro vypracování |
Cílem této diplomové práce je popsat příklad inspirativní praxe při rozvoji čtenářství na 1. stupni ZŠ Šeberov. Práce se zaměří na identifikaci metod a přístupů, které škola využívá k podpoře čtenářských dovedností a zájmu o literaturu u žáků, a zhodnotí jejich efektivitu a přínosy.
Výzkumná otázka: Jakým způsobem ZŠ Šeberov podporuje rozvoj čtenářství u svých žáků? Vedlejší výzkumné otázky: Jaké konkrétní metody a strategie využívají učitelé ZŠ Šeberov k rozvoji čtenářství žáků? Jak hodnotí efektivitu těchto metod pedagogové, žáci 1. stupně a jejich rodiče? Jaké výzvy a rizika jsou spojeny s implementací těchto přístupů na ZŠ Šeberov? Jaké faktory přispívají k úspěšné realizaci rozvoje čtenářství ve školním prostředí? Teoretická část Teoretická část práce se zaměří na následující oblasti: Rozvoj čtenářství: Význam čtenářství a jeho rozvoje na základních školách. Metody podporující čtenářství žáků Role školy v podpoře čtenářské gramotnosti Empirická část Empirická část bude zpracována jako kvalitativní případová studie na 1. stupni ZŠ Šeberov. Diplomant bude zkoumat procesy a výsledky zavádění konkrétních čtenářských aktivit, které jsou na škole realizovány. Bude využito několik metod sběru dat: Rozhovory: Individuální a skupinové rozhovory s učiteli, vedením školy a žáky. Dotazník: Pro pedagogické pracovníky a žáky k získání kvantifikovatelných dat o zkušenostech a názorech. Analýza materiálů: ŠVP, pracovních listů, výstupů žáků a jiných podpůrných dokumentů. Triangulace dat zajistí komplexní pohled na problematiku. Diplomant popíše jednotlivé příklady praxe (např. spolupráci mezi ročníky, využití vrstevnického učení apod.) a provede jejich analýzu. Postup analýzy získaných dat Popis jednotlivých případů - single-case analýza: Detailní záznam zkoumaných aktivit na ZŠ Šeberov. Cross-case analýza: Srovnání a identifikace společných prvků a rozdílů mezi jednotlivými případy. Zodpovězení výzkumných otázek: Syntéza zjištění z jednotlivých případů a jejich interpretace ve vztahu k teoretickým východiskům. |
Seznam odborné literatury |
Altmanová, J. a kol. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. Praha: VÚP. Dostupný z WWW: http://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/ctenarska-gramotnost-ve-vyuce.html
Beránková, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus. Clark, K. F., & Graves, M. F. (2005). Scaffolding students’ comprehension of text. The Reading Teacher, 58(6), 570−580. CORI: Concept-Oriented Reading Instruction. (2005−2014). Dostupné z http://www.cori.umd.edu. Česká školní inspekce (2019a). Mezinárodní šetření PISA 2018. Koncepční rámec hodnocení čtenářské gramotnosti. Česká školní inspekce: Praha. Česká školní inspekce (2019b). Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018 [online]. Česká školní inspekce: Praha. Tematická zpráva. DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 9788024616209. Fryč, J., Matušková, Z., & Katzová, P. et al. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Gejgušová, I., & Juchelka, G. (2018). Hodnocení vybraných čítanek pro základní školy z hlediska potenciálního rozvoje čtenářské gramotnosti. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi, 8(1), 48–54. GRECMANOVÁ, Helena aEva URBANOVSKÁ (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP.Olomouc: Hanex. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5 Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and Motivation in Reading. In N. P. Pearson, D. Kamil & Kamil, M. (Eds.), Handbook of Reading Research (403–422). New York: Routledge. Guthrie, J. T., Van Meter, P., Hancock, G. R., McCann, A., Anderson, E., & Alao, S. (1998). Does concept oriented reading instruction increase strategy use? Journal of Educational Psychology, 90(2), 261−278. Havlínová, H., Kropáčková, J., Košťálová, H., koubek, P., Mouchová, A., Poláková, I., & Šlapal, M. (2020). Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ [online]. Dostupné z: https://gramotnosti.pro Homolová, K. (2013). Dětský a dospívající čtenář. Opava: Slezská univerzita. Chaloupka, O. (2009). Základní motivace a rozvoj dětského čtenářství. Český jazyk a literatura, 59(5), 220–224. JOHNSON, D. 2., JOHNSON, R. T. Cooperation in the Classroom, Edina: Interaction Book Company, 2008. KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a aktualizované. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026209836. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., & Šlapal, M. (2010). Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI. [online] [cit. 2022-10-09]. Dostupné z www: <https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=78120> Laufková, V. (2018). Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 29–61. Lederbuchová, L. (2011/2012). Škola hrou ano, hraní si ve škole ne. Český jazyk a literatura, 62(4), 186–189. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 8073150395. Metelková Svobodová, R. (2018). Čtení s porozuměním - nepostradatelná komunikační dovednost. Didaktické studie, 10(2),65–78. Olšáková, M. (2016). Čtenářství a badatelství. Kritická gramotnost, 2(2+3), 33–34. Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1984). Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring strategies. Cognition & Instruction, I(2), 117−175. Palincsar, A. S., & Brown, A. L. (1986). Interactive teaching to promote independent learning from text. The Reading Teacher, 39(8), 771−777. Schacherl, M., & Whitcroft, L. (2020). Akční výzkum na školách: čtenářské strategie na školách v Jihočeském kraji. Lingua viva České Budějovice, PF JU. Sládková, K. (2021). Dílna čtení se sadou otázek. Dobříš: Šafrán. Šafránková, K. a kol. (2017). Dílna čtení: principy a zkušenosti z programu RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s. Šlapal, M., Košťálová, H., & Hausenblas, O. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2022-10-09]. Dostupné z www: <http://www.kvic.cz/aktualita/2370/Metodika_rozvoje_ctenarstvi_a_ctenarske_gramotnosti> Švamberk Šauerová, M. (2017). Využití vlivu vrstevníka (peer tutoringu) při rozvíjení čtenářství. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 1(2), 79–97. Vicherková, D., & Řeřichová, V. (2016a). Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula. e-Pedagogium, 16(3), 15–24. doi: 10.5507/epd.2016.028 Vygotskij, L. S. (1975). Myšlení a řeč. Praha: SPN. Whitcroft, L. (2015). Výuka čtenářských strategií v zahraničí – teorie, trendy, programy a metody. Orbis Scholae, 9(3), 39–51. - TADY JE O CORI a RECIPROCIAL TEACHING: https://karolinum.cz/data/clanek/2604/OS_3_2015_04_Whitcroft.pdf Wildová, R., & Ronková, J. (2018). Celosvětový summit k čtenářské gramotnosti 2018. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(1), 143–148. Zítková, J. (2018). Čtenářská dílna - výrazný fenomén současné literární výchovy. Jazyk - literatura - komunikace, 7(2), 24–34. |