Využití heuristických strategií při řešení úloh z pravděpodobnosti na ZŠ
Název práce v češtině: | Využití heuristických strategií při řešení úloh z pravděpodobnosti na ZŠ |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Using heuristic strategies solving probability problems at secondary school |
Klíčová slova: | heuristické metody, pravděpodobnost, gradované úlohy, genetický konstruktivismus |
Klíčová slova anglicky: | heuristic methods, probability, graded problems, genetic constructivism |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. David Zenkl |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 20.01.2025 |
Datum zadání: | 20.01.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.01.2025 |
Datum a čas obhajoby: | 22.05.2025 08:00 |
Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104MA) |
Oponenti: | doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Na základě velké revize RVP pro ZŠ podle Globálního rámce odborné způsobilosti (GPF) se do kurikulárních dokumentů dostává nově téma pravděpodobnosti. Charakterem práce je portfolio výukových materiálů a jejich reflexe. Student na základě teoretického rámce dle níže zmíněné literatury vypracuje návrh pro využívání heuristických strategií při řešení úloh z pravděpodobnosti na ZŠ. Student za tím účelem vytvoří sadu úloh vycházeje z GPF a rozpracuje jejich fiktivní žákovské řešení skrze heuristické strategie, pomocí kterých by žáci úlohy řešili. |
Seznam odborné literatury |
Batanero, C., & Sanchez, E. (2005). What is the Nature of High School Students' Conceptions and Misconceptions About Probability?. In Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 241-266). Boston, MA: Springer US.
Hejný, M., & Kuřina, F. (2015). Dítě, škola a matematika. Portál. Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Portál Kopka, J. (2013). Umění řešit matematické problémy. HAV. Kvasz, L. (2016). Princípy genetického konštruktivizmu. Orbis scholae, 10(2), 15-45. Novotná, J., Eisenmann, P., & Přibyl, J. (2016). Tvořivě při řešení úloh ve školské matematice. In: VONDROVÁ, Naďa. Dva dny s didaktikou matematiky. [online] s. 9-22 [cit. 2016-03-13]. Dostupné z: http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/SbornikyZKonferenci/DvaDnySDM/DvaDny2015.pdf Pólya, G. (1945/2014/2016). How to solve it: A new aspect of mathematical method (Vol. 34). Princeton university press. Rhodes, R., Platas, L. et al. (2020). Global proficiency framework for mathematics. UNESCO Institute of Statistics. https://www.edu-links.org/sites/default/files/media/file/GPF-Math-Final.pdf |