Rodinné zázemí a třídní postavení jako faktory ovlivňující sportovní dráhu: Kvalitativní studie mladých dospělých
| Název práce v češtině: | Rodinné zázemí a třídní postavení jako faktory ovlivňující sportovní dráhu: Kvalitativní studie mladých dospělých |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Family background and class status as factors influencing sporting careers: Qualitative study of young adults |
| Klíčová slova: | Sociologie sportu, třídní postavení, sociální kapitál, ekonomický kapitál, kulturní kapitál, rodina, sociální nerovnosti kapitál, rodina |
| Klíčová slova anglicky: | Sociology of sport, class status, social capital, economical capital, cultural capital, family, social inequalities |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra sociologie (24-KS) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Matouš Veselský, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 02.01.2025 |
| Datum zadání: | 02.01.2025 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 02.01.2025 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.04.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2025 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
| Oponenti: | doc. PhDr. Pavol Frič, Ph.D. |
| Seznam odborné literatury |
| Chenail, R.J. 1998. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě? Biograf (15-16): 30 odst.
Bourdieu, P. (1978). Sport and social class. Social Science Information, 17(6), 819–840. https://doi.org/10.1177/053901847801700603 Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (pp. 241–258). Greenwood Press Coakley, J. (1992). Burnout among adolescent athletes: A personal failure or social problem? Sociology of Sport Journal, 9(3), 271–285. https://doi.org/10.1123/ssj.9.3.271 Coakley, J. (2006). The good father: Parental expectations and youth sports. Leisure Studies, 25(2), 153–163. https://doi.org/10.1080/02614360500467735 Craig, P. (2016). Sport sociology (3rd ed.) SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781473983687 Eriksen, I. M., & Stefansen, K. (2022). What are youth sports for? Youth sports parenting in working-class communities. Sport, Education and Society, 27(5), 592–603. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1894114 Espedalen, L. E., & Seippel, Ø. (2022). Dropout and social inequality: Young people’s reasons for leaving organized sports. Annals of Leisure Research, 27(2), 197–214. https://doi.org/10.1080/11745398.2022.2070512 Hobson, M. R., Sandford, R., Stirrup, J., & Wiltshire, G. (2024). Social class and the cultivation of capital: Undergraduate PE students’ socialisation in sport and physical activity. Sport, Education and Society, 29(3), 267–281. https://doi.org/10.1080/13573322.2022.2146084 Mennesson, C., & Forté, L. (2018). Gender construction in sports, family habitus and “gender regime.“ Society Register, 2(1), 99–112. https://doi.org/https://doi.org/10.14746/sr.2018.2.1.06 Růžička, M., & Vašát, P. (2011). Základní koncepty Pierra Bourdieu: Pole–kapitál–habitus. AntropoWebzin, 7(2), 129–133 Novotná, H., Špaček, O., & Šťovíčková Jantulová, M. (Eds.). (2019). Metody výzkumu ve společenských vědách. Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií Stefansen, K., Smette, I., & Strandbu, Å. (2018). Understanding the increase in parents’ involvement in organized youth sports. Sport, Education and Society, 23(2), 162–172. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1150834 Tomlinson, A. (2004). Pierre Bourdieu and the sociological study of sport: Habitus, capital and field. In: R. Giulianotti (Ed.), Sport and modern social theorists (pp. 161–172). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230523180_11 Velija, P., & Allen, G. (2024). ‘Every day we’d have an arranged activity, so she’d have football, swimming, dance, gymnastics’: A sociological analysis of parenting and sportsbased enrichment activities for the under-fives. International Review for the Sociology of Sport. 1–18. https://doi.org/10.1177/10126902241238236 Wagnsson, S., Augustsson, C., & Jordan, M. (2023). To pay or not to pay? Parents’ view of the commercialisation process in children and youth sports. European Journal for Sport and Society, 21(2), 188–207. https://doi.org/10.1080/16138171.2023.2265719 Wheeler, S., & Green, K. (2014). Parenting in relation to children’s sports participation: Generational changes and potential implications. Leisure Studies, 33(3), 267–284. https://doi.org/10.1080/02614367.2012.707227 Wheeler, S., & Green, K. (2019). ‘The helping, the fixtures, the kits, the gear, the gum shields, the food, the snacks, the waiting, the rain, the car rides … ’: Social class, parenting and children’s organised activities. Sport, Education and Society, 24(8), 788–800. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1470087 Wheeler, S., Green, K., & Thurston, M. (2019). Social class and the emergent organised sporting habits of primary-aged children. European Physical Education Review, 25(1), 89– 108. https://doi.org/10.1177/1356336X17706092 |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.