Historické téma napoleonských válek ve veřejném prostoru současné české společnosti
| Název práce v češtině: | Historické téma napoleonských válek ve veřejném prostoru současné české společnosti |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Napoleonic wars as a historical theme in public space of current Czech society |
| Klíčová slova: | napoleonské války|dějiny ve veřejném prostoru|kulturní paměť|historické vzdělávání |
| Klíčová slova anglicky: | napoleonic wars|public history|cultural memory|historical education |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Ústav historie (21-UH) |
| Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 20.12.2024 |
| Datum zadání: | 23.12.2024 |
| Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 23.12.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 19.06.2025 09:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 27.05.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 19.06.2025 |
| Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
| Oponenti: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Bakalářská práce se zaměřuje na napoleonské války a osobu Napoleona Bonaparta perspektivou public history, paměťových studií a didaktiky dějepisu. Zkoumá, jakou roli mají tato historická téma v širším kontextu dějin ve veřejném prostoru a v rámci školního dějepisu, přičemž se zaměřuje na současnou českou společnost. Práce se inspiruje přístupy public history (Cauvin, 2016), paměťových studií (Macdonald, 2013, Winter, 2010)) a zohledňuje též perspektivy historického vzdělávání či didaktiky dějepisu (Beneš, 2009). Pro výzkum reprezentací napolenských válek a Napoleona ve veřejném prostoru budou využity různorodé zdroje, aby došlo ke komplexní analýze zkoumaného tématu. Zaměří se na portál Wikipedie, kde prozkoumá vývoj tematických článků v české a anglické variantě. Dále zohlední pozici témat v rámci kurikulárních dokumentů (RVP ZV) a dějepisných učebnic pro 2. stupeň základních škol. I zde proběhne srovnání s odpovídajícími učebnicemi v angličtině. Další zdroj představují články v populárních historických časopisech zaměřených na široké publikum. Souběžně se práce zaměří na reflexi míst paměti spojených s napoleonskými válkami, konkrétně na reprezentaci tématu na webových portálech Google maps, Mapy.cz a Trip advisoru. Konečně bude věnována pozornost analýze historické rekonstrukcí (historical reenactment) spojených s tematikou napoleonských válek v českém veřejném prostoru. Cíl bakalářské práce je vystihnout a popsat vnímání a postoj současné české společnosti ke zkoumanému tématu napoleonských válek. Dále se pokusit posoudit roli, jakou téma hraje v kontextu české kulturní paměti a v rámci dějepisného vzdělávání. |
| Seznam odborné literatury |
| Agnew, Vanessa. History's affective turn: Historical reenactment and its work in the present. Rethinking history 11.3 (2007): 299-312. Beneš, Zdeněk. Učebnice dějepisu In: Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu – teorie a multikulturní aspekty edukačního média. Praha: Taurus, 2009 Cauvin, Thomas. Public history: a textbook of practice. Routledge, 2016. Macdonald, Sharon. Memorylands: Heritage and identity in Europe today. Routledge, 2013. Pýcha, Čeněk. Místa paměti v digitálním prostředí. Historie–Otázky–Problémy 10.1 (2018): 32-45. Smyčka, Václav. Dějiny zachycené v síti. Dějiny-Teorie-Kritika 01 (2014): 93-107. Tilmans, Karin, van Vree, Frank, Winter, Jay, eds. Performing the past: memory, history, and identity in modern Europe. Amsterdam University Press, 2010. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.