Příměstská autobusová linka XY
| Název práce v češtině: | Příměstská autobusová linka XY |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | The suburban bus line XY |
| Klíčová slova: | mobilitní tok; aktéři; technologie; systémy organizace; dopravní infrastruktura; antropologie; etnografie; |
| Klíčová slova anglicky: | mobility flow; actors; technology; systems of organization; transport infrastructure; anthropology; ethnography; |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra sociální a kulturní antropologie (24-KSKA) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 12.12.2024 |
| Datum zadání: | 12.12.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 13.12.2024 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.06.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 18.09.2025 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
| Oponenti: | Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Mobilita příměstské linky autobusů X8
Bakalářská práce se zabývá problematikou jedné konkrétní příměstské linky autobusu. V rámci anonymizace ji nazývám linkou X8. Nahlížím mobilitní tok, právě skrze zmíněný autobus. Mobilitní tok chápu skrze teoretický rámec Mimi Sheller, John Urry a jejich paradigma nových mobilit (2006). Dále se nechávám inspirovat článkem od Laury Watts a Johnyho Urryho (2008), kde se zabývají časoprostorovostí mobilit, či jaké strategie mobilita od cestujících vyžaduje. Zajímá mne, jak je realizována vybraná mobilita (pohyb). Jak je tok utvářen na průsečíku různých aktérů. Potud budu akcentovat cestujícího, který byl obvykle v odborné literatuře vnímán jako pasivní subjekt, kterého mobilitní tok nese. Ve své studii se právě zaměřím na cestujícího jako aktivního aktéra nejen vlastní mobility, ale také jako aktéra mobilitního toku. S odkazem na teorii P. Bourdieu budu uvažovat, jak kapitály cestujících mohou vstupovat a konstruovat mobilitní tok. Příměstská linka autobusů a její tok může být ovlivněn nejen aktéry, kteří se nutně nachází v prostoru autobusu, ale i těmi, kteří ho spravují. Terén výzkumu probíhá v prostoru autobusu, popřípadě autobusové zastávky. Metodu volím zúčastněné pozorování s prvky autoetnografie. Klíčová slova: paradigma „nových mobilit“, doprava, cestování, „metody cestování“, cestující, doba cesty |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.