Možnosti a limity kreativní práce při tvorbě vizuálních efektů
Název práce v češtině: | Možnosti a limity kreativní práce při tvorbě vizuálních efektů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Possibilities and Limits of Creativity in the Production of Visual Effects |
Klíčová slova: | VFX|práce|počítačové efekty|filmový průmysl|nová média|audiovizuální dílo |
Klíčová slova anglicky: | VFX|work|computer effects|film industry|new media|audiovisual work |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.11.2024 |
Datum zadání: | 19.11.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.11.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 10.06.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.05.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.06.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se věnuje tématu práce v oblasti vizuálních počítačových efektů (VFX). Inspiruje se studiemi realizovanými v oborech produkčních a distribučních studií, které se zaměřují na profese v jednotlivých segmentech filmového průmyslu.[1] Obor vizuálních filmových efektů patří v kontextu České republiky k těm méně akademicky reflektovaným, tato práce se proto pokouší tuto informační mezeru zaplnit. Zaměřuje se především na tvůrce efektů a popisuje, jak oni sami vnímají a interpretují pracovní proces při tvorbě vizuálních efektů. Popisuje, jaké podmínky tento proces provázejí a kterým problémům tvůrci čelí. Jedním z klíčových témat specifických pro danou profesi je zapojení tvůrců do kreativního procesu. Ve své práci vycházím mj. z charakterizace kreativní práce, kterou v knize Creative Industries: Contracts between Arts and Commerce (2000) využívá Richard Caves.[2] Dle Cavese je pro kreativní práci charakteristický zájem pracovníků o vyjádření osobní vize a dovedností na výsledném produktu. Výzkum se v tomto smyslu pokusí identifikovat a vyhodnotit, nakolik mohou tvůrci VFX zapojit do své práce kreativitu (ve smyslu zapojení osobní vize a individuálních dovedností) a jak jsou možnosti kreativní práce při tvorbě vizuálních efektů ovlivněny okolnostmi, jakými jsou např. pracovní vazby na další členy štábu, charakter audiovizuálního produktu nebo popularita kreativního pracovníka na sociálních sítích. Práce se pokusí tyto otázky zodpovědět prostřednictvím analýzy kvalitativních dat, konkrétněji rozhovorů s vybranými profesionály pracujícími v oboru VFX. Vzorek informantů byl sestaven na základě dostupnosti. V rámci výzkumu budou realizovány rozhovory s tvůrci věnujícími se jak nízkorozpočtovým projektům, jako jsou např. videoklipy začínajících interpretů, tak i s tvůrci pracujícími na projektech s velkým rozpočtem, např. na zahraničních reklamách. Většina informantů jsou podnikatelé, kteří jsou najímáni na jednotlivé projekty různými zadavateli. Menší množství informantů je pak zaměstnáno ve velkých společnostech. Společnou charakteristikou většiny informantů účastnících se výzkumu je jejich tíhnutí k umělecké scéně ležící mimo mainstreamový proud. Někteří v minulosti spolupracovali na nízkorozpočtových filmech pro zatím neznámé tvůrce, jiní na studentských galerijních instalacích. [1] Viz např. Miranda Banks, Gender below-the-line: Defining feminist production studies. In: Vicki Mayer – Miranda J. Banks – John T. Caldwell (eds.), Production studies: Cultural studies of media industries. New York: Routledge, 2009, pp. 87–98; Patrick Vonderau, How global is Hollywood? Division of labor from a prop-making perspective. In: Miranda Banks – Bridget Conor – Vicky Mayer (eds.), Production studies, the sequel!: Cultural studies of global media industries. London: Routledge, s. 23–36. [2] Richard E. Caves, Creative industries: contracts between art and commerce. Cambridge: Harvard University Press, 2002. |
Seznam odborné literatury |
AKSOY, Asu. a ROBINS, Kevin. Hollywood for the 21st Century: global competition for critical mass in image markets. Cambridge Journal of Economics 16, 1992, č. 1, s. 1–22. BANKS, Mark. The Politics of Cultural Work. London: Palgrave Macmillan UK, 2007. BANKS, Miranda Gender below-the-line: Defining feminist production studies. In: Vicki Mayer – Miranda J. Banks – John T. Caldwell (eds.), Production studies: Cultural studies of media industries. New York: Routledge, 2009, pp. 87–98. BLAIR, Helen. You're only as Good as Your Last Job: The Labour Process and Labour Market in the British Film Industry. Work, Employment and Society 15, 2001, roč. 15, č. 1, s. 149–169. CAVES, Richard E. Creative industries: contracts between art and commerce. Cambridge: Harvard University Press, 2002. ISBN 0-674-00808-1. HANZLÍK, Jan. Kariéry skriptek. Trh práce, pracovní proces a konstrukce genderu v české filmové a televizní výrobě. Iluminace 24, 2012, č.4, s. 5–37. RYAN, Bill. Making Capital from Culture. Berlin: De Gruyter, 1991. VONDERAU, Patrick. How global is Hollywood? Division of labor from a prop-making perspective. In: Miranda Banks – Bridget Conor – Vicky Mayer (eds.), Production studies, the sequel!: Cultural studies of global media industries. London: Routledge, s. 23–36. |