Vliv pravidelné plavecké výuky na motorické dovednosti dětí předškolního věku
Název práce v češtině: | Vliv pravidelné plavecké výuky na motorické dovednosti dětí předškolního věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The impact of regular swimming lessons on the motor skills of preschool-aged children |
Klíčová slova: | motorický vývoj, psychomotorický vývoj, plavání, rovnováha, koordinace |
Klíčová slova anglicky: | motor development, psychomotor development, swimming, balance, coordination |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra tělesné výchovy (41-KTV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 13.11.2024 |
Datum zadání: | 13.11.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.11.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 29.05.2025 13:00 |
Místo konání obhajoby: | Kralovická 915, Brandýs nad Labem, SEMINÁRNÍ_MÍSTNOST, 042, seminární místnost |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 14.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 29.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105TV) |
Oponenti: | Mgr. Milena Vagaja, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Říjen – listopad: rešerše literatury
Prosinec: výběr vhodných respondentů, vstupní testování Prosinec – únor: vytvoření výukového plánu a jeho následná realizace Březen: testování respondentů, výstupní testování Duben: vyhodnocení výsledků |
Seznam odborné literatury |
BEERS, Carol. Perceptual Motor Development. A Performance-Based Early Childhood-Special Education Teacher Preparation Program. Monograph 11. 1974
COWDEN, Jo E. a TORREY, Carol C. Motor Development and Movement Activities for Preschoolers and Infants with Delays A Multisensory Approach for Professionals and Families. 2nd ed. Springfield: Charles C Thomas, 2007. ISBN 0-398-08515-3 CHEATUM, Billye Ann a HAMMOND, Allison A. Physical activities for improving children's learning and behavior: a guide to sensory motor development. Champaign: Human Kinetics, 2000. ISBN 0-88011-874-1 ČECHOVSKÁ, Irena a MILER, Tomáš. Plavání. 2., upr. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2154-5. ČECHOVSKÁ, Irena a MILER, Tomáš. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024. ISBN 978-80-246-5922-0 NOBLE, J. Swimming Games and Activities: For Parents and Teachers. Bloomsbury Publishing USA, 2019. HARMER, John. Teaching swimming and water safety: the Australian way. Champaign, IL: Human Kinetics, c2001. ISBN 978-0-7360-3251-3. MĚKOTA, Karel a NOVOSAD, Jiří. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X. |
Předběžná náplň práce |
Cílem práce je zhodnocení vlivu pravidelné plavecké výuky na psychomotorické dovednosti dětí v předškolním věku.
Použita bude testová baterie MOBAK KG určená pro předškolní děti (hod na cíl, chycení míče s odrazem o zem – učitel hází míč dítěti, dribling, chůze po lavičce vpřed a vzad, kotoul vpřed, skok po jedné noze, běh vpřed a vzad). Otestována bude skupina kontrolní i skupina experimentální, která se následně zúčastní pravidelné plavecké výuky. Porovnání vstupních a výstupních testů bude srovnáváno interindividuálně i intraindividuálně. Předpokládáme, že skupina dětí, které absolvují pravidelnou plaveckou výuku, dosáhne lepších výsledků v motorických testech, než skupina dětí, které se plavání věnovat nebudou. |