Emočně-sociální a behaviorální obtíže u dětí s vývojovou poruchou jazyka
Název práce v češtině: | Emočně-sociální a behaviorální obtíže u dětí s vývojovou poruchou jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Emotionally-social and behavioral difficulties in children with developmental language disorder |
Klíčová slova: | vývojová porucha jazyka, komorbidity, úzkostné prožívání, logopedická intervence, alternativní metody |
Klíčová slova anglicky: | developmental language disorder, comorbidities, anxiety experiences, speech therapy intervention, alternative methods |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Zuzana Korandová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 05.11.2024 |
Datum zadání: | 05.11.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 22.11.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 21.05.2025 00:00 |
Místo konání obhajoby: | Jungmannova 32, Praha 1, J204, J204, 2. patro, Katedra speciální pedagogiky |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105LG) |
Oponenti: | PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací. |
Seznam odborné literatury |
POSPÍŠILOVÁ, L. Doporučení pro vývojovou dysfázii – verze 2022. Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie. Online. Praha, 2022, roč. 85/118, č. 6, s. 515-519. Dostupné z: https://doi.org/10.48095/cccsnn2022515.
POSPÍŠILOVÁ, L. KOMORBIDNÍ PSYCHIATRICKÁ ONEMOCNĚNÍ U VÝVOJOVÉ DYSFÁZIE (VÝVOJOVÉ PORUCHY JAZYKA). Listy klinické logopedie. 2023. 7 (2), s. 4-12. ISSN: 2570-6179. ŽIGIĆ, N., PAJEVIĆ, I., HASANOVIĆ, M., AVDIBEGOVIC, E., ALJUKIĆ, N., HODZIC, V. Neurovývojové poruchy v klasifikaci MKN-11. Evropská psychiatrie. 2023. 66, s. 737. doi: 10.1192/j.eurpsy.2023.1547 BISHOP, D. V. M., SNOWLING, M. J., THOMPSON, P. A., GREENHALGH, T., & and the CATALISE-2 consortium. Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology. Journal of child psychology and psychiatry, and allied disciplines. 2017. 58 (10). s.1068–1080. https://doi.org/10.1111/jcpp.12721. ST. CLAIR, M. C., FORREST, C. L., YEW, S. G. K., & GIBSON, J. L. Early risk factors and emotional difficulties in children at risk of developmental language disorder: A population cohort study. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2019. 62 (8), s. 2750-2771. https://doi.org/10.1044/2018_JSLHR-L-18-0061. |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se zabývá vývojovou poruchou jazyka u dětí a emočními-sociálními a behaviorálními obtížemi, které se u této poruchy vyskytují. Teoretická část nejprve vymezuje vývojovou poruchu jazyka v konceptu neurovývojových poruch, dále se diplomová práce věnuje podrobněji pouze vývojové poruše jazyka. Ve druhé části se zaměřuje na vývojovou poruchu jazyka ve vztahu k emočně-sociálním a behaviorálním obtížím, vývojové poruše jazyka a komorbidním psychiatrickým onemocněním, vlivu stresové zátěže a úzkostného prožívání a metodám a/nebo technikám, které mají vliv na zmírnění úzkostného prožívání u dětí s vývojovou poruchou jazyka. Empirická část diplomové práce má kvalitativní charakter. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The thesis deals with developmental language disorder in children and the emotional-social and behavioural difficulties that occur in this disorder. The theoretical part of the thesis first defines developmental language disorder in the concept of neurodevelopmental disorders, then the thesis focuses in more detail only on developmental language disorder. The second part focuses on developmental language disorder in relation to emotional-social and behavioural difficulties, developmental language disorder and comorbid psychiatric illnesses, the impact of stress load and distressing experiences, and methods and/or techniques that have an impact on alleviating distressing experiences in children with developmental language disorder. The empirical part of the thesis is qualitative in nature. |