Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze
Název práce v češtině: | Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Comparison of the level of balance-oriented coordination skills in fifth, seventh and ninth graders |
Klíčová slova: | Koordinace, Iowa – Brace test, trénink rovnováhy, rozvoj, starší školní věk |
Klíčová slova anglicky: | Coordination, Iowa – Brace test, balance training, development, older school age |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra tělesné výchovy (41-KTV) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D. |
Řešitel: | Bc. Jakub Kučera - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.10.2024 |
Datum zadání: | 29.10.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.10.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 20.01.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Kralovická 915, Brandýs nad Labem, SEMINÁRNÍ_MÍSTNOST, 042, seminární místnost |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.01.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD004) |
Oponenti: | PaedDr. Jana Hájková |
Zásady pro vypracování |
V teoretické části představím koordinační schopnosti jako jeden z faktorů, které ovlivňují sportovní výkon a motoriku, a poté je rozdělím na dílčí koordinační schopnosti - předně diferenciační, reakční, orientační, rytmické a rovnovážné. Právě rovnovážným schopnostem se následně budu věnovat nejvíce. V testech budou porovnávány výsledky žáků, kteří se aktivně věnují sportu a žáků, kteří se mimo tělesnou výuku sportu nevěnují. Dále se zaměříme na vývoj koordinačních schopností v počátcích staršího školního věku (období lineárního vzestupu) a v jeho vrcholení (období instability).
Cílem práce je porovnat úroveň koordinačních schopností u žáků páté a sedmé třídy ZŠ dle Iowa – Brace testu na dvou vybraných ZŠ. Porovnat rozdíly ve výsledcích obou testů u aktivních sportovců a nesportovců. |
Seznam odborné literatury |
MĚKOTA, Karel a NOVOSAD, Jiří. Motorické schopnosti. Učebnice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
BLAHUŠ, Petr a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 3. přeprac. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 8004232485. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0. MASSION, Jean a ALEXANDROV, Alexei a FROLOV Alexander. Why and how are posture and movement coordinated, 2004. DOI: 10.1016/S0079-6123(03)43002-1 DIEDRICHSEN, Jörn a SHADMEHR, Reza a IVRY, Richard B. The coordination of movement: optimal feedback control and beyond. 2009. DOI: 10.1016/j.tics.2009.11.004 HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran. |
Předběžná náplň práce |
Metody sběru dat: Iowa – Brace test
Dotazník zjišťující základní údaje o žácích a o jejich mimoškolních sportovních aktivitách Výzkumný soubor: Žáci páté, sedmé a deváté třídy dvou pražských ZŠ (ZŠ Klíček a ZŠ Náměstí Curiových) Testováno bude přibližně 200 žáků. Budeme zjišťovat zda je statisticky významná rozdílnost mezi výsledky žáků různých kategorií (chlapci x dívky, sportovci x nesportovci). Využijeme základní statistické metody (průměr, směrodatná odchylka, statistická významnost). Předběžný časový harmonogram: Měření bude prováděno v listopadu 2023 v rámci hodin tělesné výchovy. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
Data collection methods: Iowa – Brace test
Questionnaire gathering basic data about students and their extracurricular sports activities Research file: Pupils of the fifth, seventh and ninth grades of two primary schools in Prague (Klíček Primary School and Náměstí Curiovych Primary School) Approximately 200 pupils will be tested. We will find out if there is a statistically significant difference between the results of students in different categories (boys x girls, athletes x non-athletes). We will use basic statistical methods (average, standard deviation, statistical significance). Tentative timetable: The measurement will be carried out in November 2023 as part of physical education lessons. |