Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze
Název práce v češtině: Srovnání úrovně koordinačních schopností zaměřených na rovnováhu u žáků pátých, sedmých a devátých tříd v Praze
Název v anglickém jazyce: Comparison of the level of balance-oriented coordination skills in fifth, seventh and ninth graders
Klíčová slova: Koordinace, Iowa – Brace test, trénink rovnováhy, rozvoj, starší školní věk
Klíčová slova anglicky: Coordination, Iowa – Brace test, balance training, development, older school age
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Vedoucí / školitel: PhDr. PaedDr. Ladislav Kašpar, Ph.D.
Řešitel: Bc. Jakub Kučera - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.10.2024
Datum zadání: 29.10.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 31.10.2024
Datum a čas obhajoby: 20.01.2025 09:00
Místo konání obhajoby: Kralovická 915, Brandýs nad Labem, SEMINÁRNÍ_MÍSTNOST, 042, seminární místnost
Datum odevzdání elektronické podoby:02.12.2024
Datum proběhlé obhajoby: 20.01.2025
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD004)
Oponenti: PaedDr. Jana Hájková
 
 
 
Zásady pro vypracování
V teoretické části představím koordinační schopnosti jako jeden z faktorů, které ovlivňují sportovní výkon a motoriku, a poté je rozdělím na dílčí koordinační schopnosti - předně diferenciační, reakční, orientační, rytmické a rovnovážné. Právě rovnovážným schopnostem se následně budu věnovat nejvíce. V testech budou porovnávány výsledky žáků, kteří se aktivně věnují sportu a žáků, kteří se mimo tělesnou výuku sportu nevěnují. Dále se zaměříme na vývoj koordinačních schopností v počátcích staršího školního věku (období lineárního vzestupu) a v jeho vrcholení (období instability).
Cílem práce je porovnat úroveň koordinačních schopností u žáků páté a sedmé třídy ZŠ dle Iowa – Brace testu na dvou vybraných ZŠ. Porovnat rozdíly ve výsledcích obou testů u aktivních sportovců a nesportovců.
Seznam odborné literatury
MĚKOTA, Karel a NOVOSAD, Jiří. Motorické schopnosti. Učebnice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.
BLAHUŠ, Petr a kol. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. 3. přeprac. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 8004232485.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
MASSION, Jean a ALEXANDROV, Alexei a FROLOV Alexander. Why and how are posture and movement coordinated, 2004. DOI: 10.1016/S0079-6123(03)43002-1
DIEDRICHSEN, Jörn a SHADMEHR, Reza a IVRY, Richard B. The coordination of movement: optimal feedback control and beyond. 2009. DOI: 10.1016/j.tics.2009.11.004
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 437 stran.
Předběžná náplň práce
Metody sběru dat: Iowa – Brace test
Dotazník zjišťující základní údaje o žácích a o jejich mimoškolních sportovních aktivitách
Výzkumný soubor:
Žáci páté, sedmé a deváté třídy dvou pražských ZŠ (ZŠ Klíček a ZŠ Náměstí Curiových)
Testováno bude přibližně 200 žáků.
Budeme zjišťovat zda je statisticky významná rozdílnost mezi výsledky žáků různých kategorií (chlapci x dívky, sportovci x nesportovci).
Využijeme základní statistické metody (průměr, směrodatná odchylka, statistická významnost).
Předběžný časový harmonogram:
Měření bude prováděno v listopadu 2023 v rámci hodin tělesné výchovy.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
Data collection methods: Iowa – Brace test
Questionnaire gathering basic data about students and their extracurricular sports activities
Research file:
Pupils of the fifth, seventh and ninth grades of two primary schools in Prague (Klíček Primary School and Náměstí Curiovych Primary School)
Approximately 200 pupils will be tested.
We will find out if there is a statistically significant difference between the results of students in different categories (boys x girls, athletes x non-athletes).
We will use basic statistical methods (average, standard deviation, statistical significance).
Tentative timetable:
The measurement will be carried out in November 2023 as part of physical education lessons.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK