Využití umělé inteligence v rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení (ve výuce ruštiny jako cizího jazyka)
Název práce v češtině: | Využití umělé inteligence v rozvoji čtenářské gramotnosti a kritického myšlení (ve výuce ruštiny jako cizího jazyka) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The use of artificial intelligence (AI) in the development of reading literacy and critical thinking skills (in teaching Russian as a foreign language) |
Klíčová slova: | čtenářská gramotnost|kritické myšlení|umělá inteligence|ruština jako cizí jazyk|motivace|aktivizace|výuka ruštiny jako cizího jazyka|analýza textu |
Klíčová slova anglicky: | reading literacy|critical thinking skills|artificial intelligence|Russian language as a foreign language|motivation|activation|teaching Russian as a foreign language|text analysis |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav východoevropských studií (21-UVES) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.10.2024 |
Datum zadání: | 29.10.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.10.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 30.05.2025 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 25.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Mariia Dobrova, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá potenciálem umělé inteligence (AI) pro rozvoj čtenářské gramotnosti a kritického myšlení v kontextu výuky ruštiny jako cizího jazyka na středních školách. Autorka se zaměřuje na nástroje posilování čtenářské gramotnosti a kritického myšlení pomocí umělé inteligence, ale zároveň upozorňuje i na úskalí vznikající při nesprávném používání AI. Cílem práce je zmapovat konkrétní metody a způsoby využití AI pro rozvoj a podporu čtenářské gramotnosti a kritického myšlení, a zároveň navrhnout praktická cvičení, která by pomohla tyto dovednosti rozvíjet na příkladu výuky ruštiny jako cizího jazyka. |
Seznam odborné literatury |
Altmanová, J., et al. Čtenářská gramotnost ve výuce – metodická příručka, Praha 2011. Amin, M. Y. M. (2023). AI and Chat GPT in Language Teaching: Enhancing EFL classroom support and transforming assessment techniques. International Journal of Higher Education Pedagogies, 4(4), 1–15. Bartoš, P. A.I. umělá inteligence, úvod do problematiky a současné trendy, Praha: Evropská akademie vzdělávání SE 2023. Chon, Y. V., Shin, D. & Kim, G. E. (2021). Comparing L2 learners’ writing against parallel machine-translated texts: Raters’ assessment, linguistic complexity and errors. System, 96, 102408. https://doi.org/10.1016/j. system.2020.102408 European Parliament (2023). EU AI Act: First regulation on artificial intelligence. Available at: https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/ society/20230601STO93804/eu-ai-actf irstregulation-on-artificial-intelligence Hew, K. F., Huang, W., Du, J. & Jia, C. (2023). Using chatbots to support pupil goal setting and social presence in fully online activities: Learner engagement and perceptions. Journal of Computing in Higher Education, 5, 40–68. https://doi. org/10.1007/s12528-022-09338-x Huang, X., et al.Trends, Research Issues and Applications of Artificial Intelligence in Language Education, Educational Technology & Society 26 (1), 2023, s. 112-131. Inspirace pro rozvoj čtenářských dovedností PIRLS, Česká školní inspekce, Praha 2023. Metelková Svobodová, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska, Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity 2008. Pokrivčáková, S. (2019). Preparing teachers for the application of AI-powered technologies in foreign language education. Journal of Language and Cultural Education, 7(3), 135–153. https://doi. org/10.2478/jolace-2019-0025 Taufik Hidayat, M. Effectiveness of AI-Based Personalised Reading Platforms in Enhancing Reading Comprehension, Journal of Learning for Development 11(1), 2024, s. 115-125. Thompson, A., Gallacher, A. & Howarth, M. (2018). Stimulating task interest: Human partners or chatbots? In P. Taalas, J. Jalkanen, L. Bradley & S. Thouësny (eds), Future-proof CALL: Language learning as exploration and encounters – short papers from EUROCALL 2018 (pp. 302–306). Research-publishing.net. https://doi.org/10.14705/ rpnet.2018.26.854 UNESCO (2023). Ministerial roundtable on generative AI in education. Available at: https://www.unesco. org/en/articles/ministerial-roundtable-generativeaieducation Vicherková, D. – Řeřichová, V. Čtenářská gramotnost, čtenářská kompetence a čtenářské strategie v kontextu současného českého kurikula, e-Pedagogium 3, 2016, s. 15-24. Wang, W. Artificial Intelligence in Education and Teaching Assessment, Singapore: Springer 2021. Zachová, A. Čtenářství a čtenářská gramotnost, Vlkov 2013. Çakmak, F. (2022). Chatbot-human interaction and its effects on EFL pupils’ L2 speaking performance and anxiety. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 16(2), 113–131. Šedý, J. Kritické myšlení, Praha: Galén 2021. |