Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika projevů vietnamských dětí v morfologicko-syntaktické jazykové rovině
Název práce v češtině: Specifika projevů vietnamských dětí v morfologicko-syntaktické jazykové rovině
Název v anglickém jazyce: Specifics of Vietnamese children’s language at the morphological-syntactic language level
Klíčová slova: odlišný mateřský jazyk, čeština jako druhý jazyk, vietnamština, morfologie, syntax
Klíčová slova anglicky: different mother tongue, Czech as a second language, Vietnamese, morphology, syntax
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Vedoucí / školitel: Mgr. Zuzana Korandová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 22.10.2024
Datum zadání: 22.10.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.11.2024
Datum a čas obhajoby: 27.05.2025 00:00
Místo konání obhajoby: Jungmannova 32, Praha 1, J204, J204, 2. patro, Katedra speciální pedagogiky
Datum odevzdání elektronické podoby:13.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 27.05.2025
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104LG)
Oponenti: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací.
Seznam odborné literatury
HUDÁKOVÁ, Andrea; ŠORMOVÁ, Kateřina. Čeština jako druhý jazyk. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7308-966-5

BERNKOPFOVÁ, Michaela; NOSÁLOVÁ, Barbora; TITĚROVÁ, Kristýna; VÁGNEROVÁ, Tereza; VÁVROVÁ, Jana. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Pro základní školy. Praha: Meta – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů; Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-88171-24-9

KOCOUREK, Jiří. S vietnamskými dětmi na českých školách. Praha: H&H, 2006. ISBN 80-7319-055-9.

ADAM, R. Příručka k morfologii češtiny: výklad a cvičení s řešeními. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2024. ISBN 978-80-246-5537-6.

RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta – Sdružení pro příležitostí mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
Předběžná náplň práce
Teoretická část čtenářům přiblíží problematiku odlišného mateřského jazyka, specifika přístupů Vietnamců v českém vzdělávacím systému. Dále definuje jazykové roviny se zaměřením na rovinu morfologicko-syntaktickou, představí se její jednotky, ontogenetický vývoj, diagnostika nejčastějších obtíží a možnosti podpory vývoje v této rovině. Tato část také vymezuje rozdíl mezi češtinou a vietnamštinou z hlediska morfologie a syntaxu.

Empirická část je koncipována jako případová studie 4 probandů z řad dětí mladšího školního věku, které se buď narodily v České republice, anebo ve Vietnamu, a jejich mateřský jazyk je vietnamský. Předmětem zájmu jsou jazykové kompetence těchto dětí v morfologicko- syntaktické rovině českého jazyka. Výzkumné šetření bude realizováno pomocí analýzy anamnestických údajů, analýzy výsledků získaných orientačním testováním a zúčastněného pozorování.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The theoretical part introduces readers to the issue of a different mother tongue and the specifics of Vietnamese approaches in the context of the Czech educational system. It further defines the levels of language with a focus on the morphological syntactic level, presents its components, ontogenetic development, diagnostics of the most common difficulties, and possibilities for supporting development in this area. This part also outlines the differences between Czech and Vietnamese in terms of morphology and syntax.

The empirical part is designed as a case study of four participants from among early-school age children who were either born in the Czech Republic or in Vietnam, and whose mother tongue is Vietnamese. The focus is on these children's language competencies at the morphological syntactic level of the Czech language. The research will be carried out through the analysis of anamnestic data, analysis of results collected from initial testing, and participant observation.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK