| Název práce v češtině: | Uplatnění profese adiktologa v diagnostických ústavech pro děti a mládež |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | The role of addiction specialist in diagnostic institutes for children and adolescents |
| Klíčová slova: | Adiktolog, děti a mladiství, rizikové chování, diagnostický ústav, kompetence |
| Klíčová slova anglicky: | Addiction specialist, children and adolescents, risky behavior, diagnostic institution, competencies |
| Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Amalie Lososová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno vedoucím/školitelem |
| Datum přihlášení: | 21.10.2024 |
| Datum zadání: | 21.10.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 12.09.2025 09:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 12.09.2025 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (B02236) |
| Oponenti: | Mgr. Bc. Karel Kolitsch |
| Seznam odborné literatury |
Bělík, V., & Hoferková, S. (2018). Prevence rizikového chování žáků z pohledu pedagogů. Gaudeamus. Böhmová, K. (2024). Projevy rizikového chování na internetu u dětí v dětských domovech. [Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta]. Dostupné z: https://theses.cz/id/a5r0um/ Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. Dostupné z: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Carr, K. L., & Stewart, M. W. (2019). Effectiveness of school-based health center delivery of a cognitive skills building intervention in young, rural adolescents: Potential applications for addiction and mood. Journal of pediatric nursing, 47, 23-29. Česká asociace adiktologů, z.s. (2020). Kurz S4. [vid. 2023-12-14]. Dostupné z: https://www.asociaceadiktologu.cz/kurz-s4/ ČR (2002). Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. In Sbírka zákonů ČR. Praha: Ministerstvo zdravotnictví. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002109?text=zákon%20o%20výkonu%20ústavn%C3%AD%20výchovy ČR (2011). Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. In Sbírka zákonů ČR. Praha: Ministerstvo zdravotnictví. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2011-55 ČR (2012). Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Zákony pro lidi.cz. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89?text=ÚSTAVNÍ%20PÉČE ČR (2006). Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. 198/2015 Sb. In Sbírka zákonů ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-133 ČR (2004). Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ze dne 24. září 2004, ve znění pozdějších předpisů. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563 ČR (2004). Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činnosti souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-96 Čtrnáctá, Š. (2013). Kdo je klient? Rodina, uživatel, nebo jeho blízcí? Různé terapeutické perspektivy. In: Rodina a drogy. Sborník odborné konference. Praha: SANANIM. Dolejš, M., & Orel, M. (2017). Rizikové chování u adolescentů a impulzivita jako prediktor tohoto chování. Univerzita Palackého v Olomouci. Doležal, B. (2021). Vybrané kapitoly z dorostové adiktologie v kontextu ústavní výchovy. [Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/150527 Doležalová, P. (2019). Komplexní vývojové trauma a užívání návykových látek. Psychologie a její kontexty, 10(2), 45-58. Doležalová, P. (2019). „Bad girls “, nebo vulnerabilní dívky? Jak vidíme dívky v pobytových programech speciálního školství?. e-Pedagogium, 19(3). Doležalová, P., Červenka, K., & Vojtová, V. (2022). Adverse childhood experiences and aggressive behavior of adolescents in residential educational programs in the Czech Republic. KONTAKT-Journal of Nursing & Social Sciences related to Health & Illness, 24(4). Doležalová, P., Červenka, K., & Vojtová, V. (2024). Prevalence of substance use among adolescents in residential educational facilities in the Czech Republic. KONTAKT, 26(2), 168. Diagnostický ústav pro mládež, Lublaňská 33, Praha 2 (2018). Vnitřní řád. Diagnostický ústav pro mládež, Lublaňská 33, Praha 2 (2020). Systém péče o klienty ohrožené závislosti v DÚM. Diagnostický ústav pro mládež, Lublaňská 33, Praha 2 (n.d.). Adiktologická péče. https://diuslublanska.cz/adiktologicka-pece/ DÚ a SVP, Praha 4, Hodkovičky (2024). Výroční zpráva o činnosti školského zařízení za školní rok 2022/2023. DÚ a SVP, Praha 4, Hodkovičky. Vnitřní řád oddělení Sulická. Dudová, I. (2021). Deprese dětí a dospívajících. Svět praktické medicíny, 2, 2021, č.4, s. 80-82. EMCDDA – European Monitoring Centre on Drugs and Drug Addiction (2020). ESPADReport 2019. Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs, Luxembourg: Publications Office of the European Union. Erikson H. E. (2022). Dětství a společnost. Praha: Portál. ESPAD Group (2020), ESPAD Report 2019: Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs, EMCDDA Joint Publications, Publications Office of the European Union, Luxembourg. Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál. Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál. Hoferková, S., Kraus, B., & Bělík, V. (2017). Sociální patologie a prevence pro studenty učitelských oborů. Gaudeamus. Hoferková, S., Kraus, B., & Bělík, V. (2022). Aktuální otázky sociální patologie a sociální pedagogiky 1. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-884-5. Hribiková, K. (2021). Možnosti uplatnění profese adiktologa v pedagogicko-psychologické poradně: pilotní studie Ústeckého kraje. [Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/124603 Chomynová, P., Dvořáková, Z., Grohmannová, K., Orlikova, B., Galandák, D., & Černíková, T. (2024). Souhrnná zpráva o závislostech v České republice 2023. Praha: Úřad vlády České republiky. Chomynová, P., Csémy, L., & Mravčík, V. (2020). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) 2019. Zaostřeno, 5, 1-16. Janský, P. (2004). Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus. Janský, P. (2014). Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. Jelínková, M. (2024). Uplatnění profese adiktologa ve vybraných sociálních službách zaměřených na práci s rodinou v Praze. [Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/190959 Jílka, Š. (2022). Péče o nezletilé s adiktologickým problémem v podmínkách institucionální výchovy – případová studie specializovaného oddělení diagnostického ústavu. [Bakalářská práce. Brno: Masaryková univerzita, Pedagogická fakulta]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/yyll3/ Kalina, K. (2003). Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. Praha: Úřad vlády České republiky. Kalina, K. et al. (2015). Klinická adiktologie. Grada Publishing as. Kessler, R. C., Petukhova, M., Sampson, N. A., Zaslavsky, A. M., & Wittchen, H. U. (2012). Twelve‐month and lifetime prevalence and lifetime morbid risk of anxiety and mood disorders in the United States. International journal of methods in psychiatric research, 21(3), 169-184. Kišš, R. (2025). Uplatnění adiktologa v sociální službě-sociální rehabilitace pro osoby s duševním onemocněním na území hlavního města Prahy [Bakalářská práce. Univerzita Karlova v Praze]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/197081 Kocourková, J., & Koutek, J. (2022). Emočně nestabilní adolescenti a možnosti jejich ovlivnění. Česká a Slovenská Psychiatrie, 118(2). Kovaříková, V. (2016). Užívání návykových látek a hazardní hraní u dětí v diagnostických ústavech v České republice [Bakalářská práce. Univerzita Karlova]. Digitální repozitář UK. http://hdl.handle.net/20.500.11956/80064 Kracíková, B. L. (2016). Prevence rizikového chování v ústavní výchově [Diplomová práce. Univerzita Hradec Králové]. https://theses.cz/id/6s2s6f/ Králíčková, Z., Hrušáková, M., & Westphalova, L. (2020). Občanský zákoník: komentář. CH Beck. (WESTPHALOVÁ, Lenka. In: KRÁLÍČKOVÁ, Zdeňka, HRUŠÁKOVÁ, Milana, WESTPHALOVÁ, Lenka a kol. Občanský zákoník II. Rodinné právo (§ 655−975). Komentář. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2020, s. 1164-1165. ISBN 987-80-7400-795-8. původně). Králová, T. (2020). Uplatnění adiktologa v dětských domovech Ústeckého kraje [Diplomová práce. Univerzita Karlova]. Digitální repozitář UK. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/20.500.11956/117877 Lososová, A., Svěcená, K., & Miovský, M. (2020). Zkušenosti zaměstnavatelů s uplatněním profese adiktologa. Adiktol. prevent. léčeb. praxi, 3(1), 22–30. Ministerstvo zdravotnictví České republiky (MZČR) (2024). Informace Ministerstva zdravotnictví k uplatnění zdravotnických pracovníků v sociálních službách a prostupnosti těchto profesí. [vid. 2024-03-18]. Dostupné z: https://mzd.gov.cz/informace-ministerstva-zdravotnictvi-k-uplatneni-zdravotnickych-pracovniku-v-socialnich-sluzbach-a-prostupnosti-techto-profesi/ Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Grada Publishing. Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J. & Novák, P. (Eds.). (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga. Miovský M. et al (2012). Návrh doporučené struktury minimálního preventivniho programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. Miovský, M., Vavrinčíková, L., & Libra, J. (2013). Koncepce sítě specializovaných adiktologických služeb v České republice. Praha: Klinika adiktologie, 1. Miovský, M. et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Monografie. Praha. Univerzita Karlova. Miovský M. et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. Miovský, M., & Popov, P. (2016). Dětská a dorostová adiktologie na prahu emancipace? Adiktologie, 16(4), 272–279. MŠMT 2019-2027. Národní strategie primární prevence rizikového chování. Národní pedagogický institut. (2025). Diagnostické ústavy. Dostupné z: http://poradenstvi.npi.cz/diagnostické-ustavy Národní pedagogický institut. (2025). Legislativa ÚV, OV a prevence. Dostupné z: http://poradenstvi.npi.cz/legislativa-uv-ov-a-prevence Národní soustava povolání. (2025). Regulováné povolání. Adiktolog. Dostupné z: https://jednotka-prace/adiktolog Nešpor, K., & Csémy, L. (2011). Alkohol u dĕtí a dospívajících--prevence a léčba. General Practitioner/Praktický Lékař, 91(6). Nováková, E., Volfová, A., Miovský, M., & Lososová, A. (2024). Review of competency-based models and quality standards in training and education in the addiction field. Journal of Substance Use, 1-9.https://doi.org/10.1080/14659891.2024.2417397 Pacnerová, H., Janský, P. P., Lányová, P. B., Bártík, P. P., & Holomek, M. J. (2015). Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Patton, G. C., Sawyer, S. M., Santelli, J. S., Ross, D. A., Afifi, R., Allen, N. B., ... & Viner, R. M. (2016). Our future: a Lancet commission on adolescent health and wellbeing. The Lancet, 387(10036), 2423-2478. Pavlovská, A., Miovský, M., & Vacek, J. (2018). Kde má adiktolog v ČR své místo na trhu práce? Výzkum pracovní uplatnitelnosti z pohledu absolventů studijních programů adiktologie. Adiktologie v preventivní a léčebné praxi, 1(3), 120-127. Radimecký, J. (2008). Zapojování blízkých osob do léčby uživatelů drog v podmínkách terapeutické komunity [Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze]. Digitální repozitář UK. https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/15736/150024527.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Rolová, G., Miovský, M., & Barták, M. (2018). Veřejně dostupné zdroje dat a prevalence užívání návykových látek u rodiček, dětí a mladistvých a možnosti využití těchto dat pro prevalenční odhady pacientů a klientů. Adiktologie V Preventivní A Léčebné Praxi, 1(4), 224-235. (SAMHSA), Substance Abuse and Mental Health Service Administration. Addiction Counseling Competencies: The Knowledge, Skills, and Attitudes of Professional Practice. Technical Assistance Publication (TAP) Series 21. Rockville, MD. 2006. [Dostupné z: https://store.samhsa.gov/shin/content/SMA12-4171/ SMA12-4171.pdf]. Sekce dětské a dorostové adiktologie (DaDA) Společnosti pro návykové nemoci ČLS JEP (2024). Koncepce adiktologických služeb pro děti a dorost. Smith, J. A. (2004). Reflecting on the Development of Interpretative Phenomenological Analysis and Its Contribution to Qualitative Research in Psychology. Qualitative Research in Psychology. Strauss, A. & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Albert. Podané ruce. Šimunková In Veřejný ochránce práv (2022). Tisková zpráva. Zpráva z návštěv zařízení. Školská zařízeni pro výkon ústavní výchovy. (VO Šťastná, L., Adámková, T., & Chomynová, P. (2010). Užívání drog v národnostních menšinách v ČR. Adiktologie, 10(1), 36-44. Toman, J. (2018). Školská zařízení a adiktologická problematika. Adiktol. prevent. léčeb. praxi, 1(4), 246–253 Trnková, L. (2018). Náhradní rodinná péče. Praha: Wolters Kluwer. Uhlíková, M. P. (2012). Diferenciální diagnostika u psychických poruch v adolescenci–kdy odeslat adolescenta do psychiatrické ambulance? Pediatrie pro praxi, 3. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada Publishing. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a profesním rozvoji. Česká andragogická společnost. Veřejný ochránce práv (2022). Zpráva z návštěv zařízení. Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy. Vocilka, M. (1996). Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. 2. vydání. Praha: TECH-MARKET. ISBN 80-902134-5-6 Volfová, A., Lososová, A., & Miovský, M. (2020). Kompetence absolventa bakalářského studijního programu adiktologie: obsahová analýza sylabů v akademickém roce 2018/2019. Adiktol. prevent. léčeb. praxi, 3(4), 192-202. Výrost, J. (2019). Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Grada Publishing. Winkler, J., & Šimíková, I. (2005). Hodnocení vládního programu podpory terénní sociální práce v sociálně vyloučených romských komunitách:(hodnoty a fakta). VÚPSV, výzkumné centrum Brno. Zatloukal, T. et al. (2023). Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2022/2023. (s. 146) Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: http://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_přílohy/Dokumenty/VZ_2023_e-verze_final.pdf Žáčková, M., & Theiner, M. P. (2009). Problémové chování u adolescentů–poruchy chování, hyperkinetické poruchy a poruchy vyvolané užíváním psychoaktivních látek. Neurologie pro praxi, 9(6), 345-349. Žufníček, J. (2012). Existuje primární prevence rizikového chování v „ústavní péči“? In: H.Pacnerová et A. Zelenda Kupcová (Eds.), Vybraná témata vychovatelské praxe: inspirace pro vychovatele v zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků & Univerzita Karlova v Praze & Togga. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce je zaměřena na problematiku adiktologické péče v diagnostických ústavech pro děti a mládež v České republice. Práce je rozdělena na teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se věnuje závislostnímu chování v dětském a dospívajícím věku, systému ústavní výchovy a kompetencím adiktologa. Ve výzkumné části je pomocí kvalitativního šetření formou polostrukturovaných rozhovorů zjišťována aktuální potřeba a možnosti uplatnění profese adiktologa v těchto zařízeních. Práce zkoumá, zda adiktologové v ústavech působí, jaké překážky brání jejich zařazení do multidisciplinárních týmů a jaký přínos by jejich přítomnost mohla představovat. Cílem diplomové práce je zjistit zkušenosti se zaměstnáním adiktologa, aktuální potřebu a možnosti uplatnění profese adiktologa v diagnostických ústavech pro děti a mládež v České republice. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| This thesis focuses on the issue of addiction care in diagnostic institutions for children and adolescents in the Czech Republic. The thesis is divided into a theoretical and a research section. The theoretical part addresses addictive behavior in childhood and adolescence, the system of institutional care, and the competencies of addiction specialists. The research part is based on qualitative investigation using semi-structured interviews and explores the relevance and potential for employing addiction specialists in these facilities. The thesis explores whether addiction specialists are currently employed in diagnostic institutions, identifies barriers to their integration into multidisciplinary teams, and considers the potential benefits of their involvement. The aim of the thesis was to explore the experiences related to the employment of addiction specialists, as well as the current needs and possibilities for integrating this profession into diagnostic institutions for children and adolescents in the Czech Republic. |
- zadáno vedoucím/školitelem