Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Porovnání využití dramatických metod a metod čtenářské pregramotnosti při práci s porozuměním příběhu bájí, pověstí či příběhů o historických osobnostech napsaných pro děti předškolního věku
Název práce v češtině: Porovnání využití dramatických metod a metod čtenářské pregramotnosti při práci s porozuměním příběhu bájí, pověstí či příběhů o historických osobnostech napsaných pro děti předškolního věku
Název v anglickém jazyce: Comparation of the usage of the dramatic methods with the methods of readers pre-literacy understanding of stories regarding the myths or pre-school historical characters tales
Klíčová slova: mateřská škola, dramatická výchova, báje a pověsti, pohádky pro děti o historických osobnostech, dítě předškolního věku, metody a techniky dramatické výchovy, metody čtenářské pregramotnosti
Klíčová slova anglicky: kindergarten, drama education, readers pre-literacy education, myths, pre-school historical characters tales, preschool child, methods and techniques of drama in education, methods of pre-literacy education
Akademický rok vypsání: 2024/2025
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: MgA. Alžběta Ferklová
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.10.2024
Datum zadání: 18.10.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 21.10.2024
Datum a čas obhajoby: 19.05.2025 00:00
Místo konání obhajoby: Celetná 13, Praha 1, C221, 28 míst u lavice + 2 místa židličky se "stolečkem"
Datum odevzdání elektronické podoby:09.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 19.05.2025
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104MS)
Oponenti: doc. Mgr. MgA. Ivana Sobková
 
 
 
Seznam odborné literatury
Bláhová, Krista: BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS, 1996
KOŽELUHOVÁ, Eva.  Čtenářské strategie v mateřské škole a u nečtenářů. Praha: Portál. 2022 
KOŽELUHOVÁ, Eva a WILDOVÁ, Radka. Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 2021. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 978-80-7603-287-3.
MACHKOVÁ, Eva. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-047-4.
MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. Studijní texty. Praha: Divadelní fakulta AMU, 2000. ISBN 80-85883-54-6.
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (průprava dětí mladšího školního věku). Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu - REGIS, 1995. ISBN 80-7068-068-7.
SEIFERTOVÁ, Lucie. Pohádka o králi Jiřím z Poděbrad: Lucie Seifertová. Praha: Petr Prchal, 2020. ISBN 978-80-87003-56-5.
SEIFERTOVÁ, Lucie. Pohádka o králi Karlovi. Dějiny pro nejmenší. Praha: Petr Prchal, 2012. ISBN 978-80-87003-32-9.
SEIFERTOVÁ, Lucie. Pohádka O Janu Amosu Komenském. Dějiny pro nejmenší. Praha: Petr Prchal, 2014. ISBN 978-80-87003-41-1.
SVOBODOVÁ, Eva a ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce se zaměřuje na rozdíl v osvojování si bájí, pověstí či příběhů o historických osobnostech napsaných pro děti dětmi předškolního věku. Cílem práce je zjistit, jaký vliv bude mít, pro dětské vnímání děj zprostředkovaný dramatickými metodami či přečtení textu s využitím metod čtenářské pregramotnosti, zejména se zaměřením na strategii usuzování. Teoretická část se zabývá charakteristikou dítěte předškolního věku a metodami a technikami dramatické a pregramotnostní výchovy využitelnými v předškolní výchově.

Praktická část se skládá ze tří lekcí na vybrané pověsti, či pohádky o historických osobnostech, které jsou realizovány ve dvou skupinách. V jedné skupině si děti pohádku prožijí skrze využití dramatických metod a v druhé je příběh pouze přečten s využitím metod čtenářské pregramotnosti. Pomocí rozhovoru s dětmi, zúčastněného pozorování a rozhovoru s účastnou učitelkou/asistentkou je pak zjištěno, jak moc si děti příběh zapamatovaly, a co si z něj vzaly.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This bachelor thesis focuses on difference between ways how preschool children acquire the myths or pre-school historical characters tales. If the children are able to more understand the story by using dramatic methods and techniques or just by reading the text in accordance with methods of readers pre-literacy, especially deduction. The theoretical part is about the characteristics of preschool child and the methods and techniques of dramatic and pre-literacy education applicable in kindergarten education.

The practical part consists of three lessons of the selected myths or historical characters tales, which are realized in two groups. In the first group children live through the myths or historical events with the aid of dramatic methods. In the second group teacher is only reading a text in accordance with methods of readers pre-literacy. Then the survey within children, self-observation and gathering information form the second teacher/assistant finds out which method is better for the children for remembering and understanding.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK