Emocionalita diváků soutěžního pořadu o pečení v kontextu "feel-good" televize
Název práce v češtině: | Emocionalita diváků soutěžního pořadu o pečení v kontextu "feel-good" televize |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Emotionality of Viewers of Baking Competition Show in the Context of "Feel-Good" Television |
Klíčová slova: | „Feel–good“ televize, Reality TV, soutěžní pořady o pečení, game show, Peče celá země, mezilidské vztahy v televizi, divácké emoce, emoční regulace |
Klíčová slova anglicky: | “Feel–good“ television, Reality TV, baking game shows, game show, Peče celá země, interpresonal relationships on television, audience emotions, emotional regulation |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 26.09.2024 |
Datum zadání: | 26.09.2024 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.04.2025 |
Oponenti: | PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
DELLER, Ruth A. Reality television: the television phenomenon that changed the world. Bingley, United Kingdom: Emerald Publishing, 2020. ISBN 1-83909-023-5. - Tato kniha nabízí ucelený pohled na fenomén reality show, na její vznik i proměny v čase. Autorka se zabývá vlivem reality show na společnost a řeší, jaká je její budoucnost v éře streamovacích služeb a sociálních sítí. DÖVELING, Katrin a KONIJN, Elly. Routledge international handbook of emotions and media. Second edition. London: Routledge, 2022. ISBN 0-429-87958-X. - Tento titul se důkladně věnuje studiu emocí v kontextu médií. Nabízí interdisciplinární přístup k dané problematice a vysvětluje, jak moc jsou právě lidské emoce důležité pro fungování jednotlivců i celé společnosti. HILL, Annette. Reality TV: Factual Entertainment and Television Audiences. Hoboken: Taylor and Francis, 2013. ISBN 1-280-09606-3. - Kniha se věnuje žánru reality show se zvláštním zaměřením na to, jak tyto pořady působí na své publikum. Autorka se věnuje důvodům, proč je reality show tolik oblíbený žánr, dotýká se i pojmů jako je emocionální angažovanost či identifikace s publikem. Prostor je zde věnován i etické stránce – například tomu, jak producenti těchto pořadů manipulují s realitou. KETCHUM, Cheri. The Essence of Cooking Shows: How the Food Network Constructs Consumer Fantasies. Online. The Journal of communication inquiry. 2005, roč. 29, č. 3, s. 217-234. ISSN 0196-8599. - Článek kritizuje, jak některé pořady o vaření komodifikují jídlo a samotné vaření, čímž z nich dělají produkty určené ke konzumaci, a nikoliv prosté každodenní činnosti. Podle autorky jsou v konzumní kultuře i základní činnosti, jako je právě vaření, podávány jako součást žádoucího životního stylu. NANNICELLI, Ted a HJORT, Mette. A companion to motion pictures and public value. Chichester, United Kingdom: John Wiley, 2021. ISBN 1-119-67715-7. - Tento sborník esejů hledá průsečíky mezi filmovými snímky a hodnotami, jež hrají významnou roli ve společnosti. Sborník je rozdělen do několika částí, z nichž každá se věnuje jiným hodnotám, jež mohou filmové snímky přenášet. REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. - Tento obsáhlý slovník definuje klíčové termíny, pojmy a teorie související s oblastí komunikačních studií. Je cenným zdrojem informací pro hlubší pochopení terminologie a pojmů utvářejících tento obor. TRAMPOTA, Tomáš a VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. - Tato kniha představuje různé výzkumné metody vhodné pro mediální studia. U jednotlivých přístupů poskytuje nejen charakteristiku, ale také postupy či doporučení pro jejich aplikaci ve výzkumu. |
Předběžná náplň práce |
Cílem této diplomové práce je zjistit, jaké emoční reakce v divácích vyvolávají soutěžní pořady o pečení a jakým způsobem přispívají k jejich celkové náladě. Výzkum bude podrobně analyzovat, jaké konkrétní prostředky přispívají k utváření atmosféry, jež je pro „feel-good“ pořady typická. Za pomoci kvalitativní obsahové analýzy se zaměří na identifikaci klíčových prvků a následně bude zjišťovat, jak tyto prvky společně působí na diváky a jakým způsobem přispívají k jejich emočnímu prožitku z daného pořadu. Výzkum se zaměří také na to, zda v sobě tyto pořady nesou určité znaky, které zvlášť rezonují s diváky a přispívají k jejich pozitivnímu emočnímu prožitku. Práce se bude snažit odhalit, jakým způsobem se sledování těchto pořadů stává pro mnohé diváky tak příjemnou a vyhledávanou aktivitou.
Diplomová práce bude zkoumat následující otázky: VO1: Jaké „feel-good“ prvky nese zkoumaný pořad? VO2: Jak diváci reagují na „feel-good“ prvky ve zkoumaném pořadu? |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The aim of this thesis is to find out what emotional reactions are evoked in viewers by baking competition programmes and how they contribute to their overall mood. The research will analyse in detail what specific means contribute to the formation of the atmosphere that is typical for “feel–good“ shows. Using qualitative content analysis, it will focus on identifying key elements and then investigating how these elements work together to influence viewers and how they contribute to their emotional experience of the programme. The research will also focus on whether these programmes have certain features that particularly resonate with viewers and contribute to their positive emotional experience. The thesis will seek to uncover how watching these programmes becomes such an enjoyable and sought after activity for many viewers.
The thesis will investigate the following questions: RQ1: What “feel–good“ elements does the programme under study carry? RQ2: How do viewers react to the ‘feel-good’ elements in the show under study? |