Učitelé primárních škol v závěru své kariéry
| Název práce v češtině: | Učitelé primárních škol v závěru své kariéry |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Primary school teachers at the end of their career |
| Klíčová slova: | Učitelé primárních škol; kariérní motivace; syndrom vyhoření; další vzdělávání; profesní rozvoj učitelů; podpora ve škole; dotazník. |
| Klíčová slova anglicky: | Primary school teachers; career motivation; burnout syndrome; continuing education; professional development of teachers; support in school; questionnaire. |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | diplomová práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
| Vedoucí / školitel: | PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 20.09.2024 |
| Datum zadání: | 20.09.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.09.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 21.05.2025 08:30 |
| Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C107, 30 míst u lavice + 10 míst židličky se "stolečkem" |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.04.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2025 |
| Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
| Oponenti: | Mgr. Kristýna Šejnohová |
| Zásady pro vypracování |
| Práce respektuje specifika DP obhajovaných na KPPP:
https://kppp.pedf.cuni.cz/wp-content/uploads/2023/09/DP-veden%C3%A9-na-kated%C5%99e-KPPP.pdf Doporučené zdroje pro citování: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa Doporučené konzultace: 1) výsledek rešerše zdrojů pro zpracování teoretické části v online databázích 2) projekt výzkumného šetření a sběr dat 3) zpracování textu teoretické části- struktura teoretické části a text jedné z kapitol 4) analýza a interpretace dat 5) zpracování textu empirické části 6) finalizace textu nejpozději 3 týdny před odevzdáním práce |
| Seznam odborné literatury |
| LAZAROVÁ, Bohumíra. Pozdní sběr: o práci zkušených učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-206-2.
NEHYBA, Jan. Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak--. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6489-8. SMETÁČKOVÁ, Irena. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4. Články: MARTANOVÁ, Veronika Pavlas a KONŮPKOVÁ, Olga. Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele 1. Online. Pedagogická orientace. 2019, roč. 29, č. 2, s. 223-242. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-223. [cit. 2024-09-12]. NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Vzdelávání zalozené na silných stránkách jako nástroj snizování nejistot a rizik/Strengths-based Education as a Tool to Reduce Uncertainties and Risks. Online. Sociální pedagogika. 2015, roč. 3, č. 1, s. 56. ISSN 1805-8825. Dostupné z: https://doi.org/10.7441/soced.2015.03.01.04. [cit. 2024-09-12]. PÁCHOVÁ, Anna a FRANCOVÁ, Veronika. Sociální reprezentace vyhoření z pohledu vyučujících: „vyhoření“ mezi zkušeností a analytickou kategorií. Online. Pedagogická orientace. 2019, roč. 29, č. 1, s. 73-101. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2019-1-73. [cit. 2024-09-12]. POLÁK, Milan. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Online. Pedagogická orientace. 2017, roč. 14, č. 1. ISSN 1211-4669. [cit. 2024-09-12]. SMETÁČKOVÁ, Irena a FRANCOVÁ, Veronika. Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol. Online. Studia paedagogica (Brno). 2020, roč. 25, č. 1, s. 9-32. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/SP2020-1-1. [cit. 2024-09-12]. VORLÍČEK, Radek; KOLLEROVÁ, Lenka; JANOŠOVÁ, Pavlína a JUNGWIRTHOVÁ, Rút. Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charatkertistikami a vyhořením. Online. Československá psychologie. 2022, roč. 66, č. 1, s. 1-16. ISSN 0009-062X. Dostupné z: https://doi.org/10.51561/cspsych.66.1.1. [cit. 2024-09-12]. |
| Předběžná náplň práce |
| Diplomová práce se zaměřuje na učitele primárních škol v závěru jejich kariéry (věk 55+), přičemž hlavním cílem bude prozkoumat faktory, které je motivují k setrvávání v profesi. Důraz bude kladen na jejich profesní uspokojení, motivace k dalšímu vzdělávání, způsoby, jakými předcházejí syndromu vyhoření, a schopnost adaptace na změny v rámci vzdělávacího prostředí. Práce využije smíšený výzkumný design zahrnující kvantitativní dotazníkový průzkum a následné kvalitativní rozhovory s vybranými učiteli. Kvantitativní část poskytne data o motivacích, strategiích prevence vyhoření a vztahu ke vzdělávání, zatímco kvalitativní rozhovory nabídnou hlubší vhled do postojů a zkušeností učitelů v této fázi kariéry. Výsledky práce mohou přispět k lepšímu pochopení pracovních podmínek a potřeb starších učitelů a mohou být využity k navržení efektivních podpůrných mechanismů pro jejich další profesní rozvoj. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.