Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Učitelé primárních škol v závěru své kariéry
Název práce v češtině: Učitelé primárních škol v závěru své kariéry
Název v anglickém jazyce: Primary school teachers at the end of their career
Klíčová slova: Učitelé primárních škol; kariérní motivace; syndrom vyhoření; další vzdělávání; profesní rozvoj učitelů; podpora ve škole; dotazník.
Klíčová slova anglicky: Primary school teachers; career motivation; burnout syndrome; continuing education; professional development of teachers; support in school; questionnaire.
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 20.09.2024
Datum zadání: 20.09.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.09.2024
Datum a čas obhajoby: 21.05.2025 08:30
Místo konání obhajoby: Celetná 13, Praha 1, C107, 30 míst u lavice + 10 míst židličky se "stolečkem"
Datum odevzdání elektronické podoby:11.04.2025
Datum proběhlé obhajoby: 21.05.2025
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD005)
Oponenti: Mgr. Kristýna Šejnohová
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce respektuje specifika DP obhajovaných na KPPP:
https://kppp.pedf.cuni.cz/wp-content/uploads/2023/09/DP-veden%C3%A9-na-kated%C5%99e-KPPP.pdf
Doporučené zdroje pro citování:
https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa
Doporučené konzultace:
1) výsledek rešerše zdrojů pro zpracování teoretické části v online databázích
2) projekt výzkumného šetření a sběr dat
3) zpracování textu teoretické části- struktura teoretické části a text jedné z kapitol
4) analýza a interpretace dat
5) zpracování textu empirické části
6) finalizace textu nejpozději 3 týdny před odevzdáním práce
Seznam odborné literatury
LAZAROVÁ, Bohumíra. Pozdní sběr: o práci zkušených učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-206-2.

NEHYBA, Jan. Reflexe v procesu učení: desetkrát stejně a přece jinak--. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6489-8.

SMETÁČKOVÁ, Irena. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.


Články:

MARTANOVÁ, Veronika Pavlas a KONŮPKOVÁ, Olga. Odlišné světy učitelů a rodičů: interakce s rodiči jako zdroj stresu učitele 1. Online. Pedagogická orientace. 2019, roč. 29, č. 2, s. 223-242. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2019-2-223. [cit. 2024-09-12].

NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Vzdelávání zalozené na silných stránkách jako nástroj snizování nejistot a rizik/Strengths-based Education as a Tool to Reduce Uncertainties and Risks. Online. Sociální pedagogika. 2015, roč. 3, č. 1, s. 56. ISSN 1805-8825. Dostupné z: https://doi.org/10.7441/soced.2015.03.01.04. [cit. 2024-09-12].

PÁCHOVÁ, Anna a FRANCOVÁ, Veronika. Sociální reprezentace vyhoření z pohledu vyučujících: „vyhoření“ mezi zkušeností a analytickou kategorií. Online. Pedagogická orientace. 2019, roč. 29, č. 1, s. 73-101. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/PedOr2019-1-73. [cit. 2024-09-12].

POLÁK, Milan. Pracovní podmínky učitelů a syndrom vyhoření. Online. Pedagogická orientace. 2017, roč. 14, č. 1. ISSN 1211-4669. [cit. 2024-09-12].

SMETÁČKOVÁ, Irena a FRANCOVÁ, Veronika. Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol. Online. Studia paedagogica (Brno). 2020, roč. 25, č. 1, s. 9-32. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://doi.org/10.5817/SP2020-1-1. [cit. 2024-09-12].

VORLÍČEK, Radek; KOLLEROVÁ, Lenka; JANOŠOVÁ, Pavlína a JUNGWIRTHOVÁ, Rút. Stresory ve škole z pohledu učitelů a jejich souvislosti s individuálními charatkertistikami a vyhořením. Online. Československá psychologie. 2022, roč. 66, č. 1, s. 1-16. ISSN 0009-062X. Dostupné z: https://doi.org/10.51561/cspsych.66.1.1. [cit. 2024-09-12].
Předběžná náplň práce
Diplomová práce se zaměřuje na učitele primárních škol v závěru jejich kariéry (věk 55+), přičemž hlavním cílem bude prozkoumat faktory, které je motivují k setrvávání v profesi. Důraz bude kladen na jejich profesní uspokojení, motivace k dalšímu vzdělávání, způsoby, jakými předcházejí syndromu vyhoření, a schopnost adaptace na změny v rámci vzdělávacího prostředí. Práce využije smíšený výzkumný design zahrnující kvantitativní dotazníkový průzkum a následné kvalitativní rozhovory s vybranými učiteli. Kvantitativní část poskytne data o motivacích, strategiích prevence vyhoření a vztahu ke vzdělávání, zatímco kvalitativní rozhovory nabídnou hlubší vhled do postojů a zkušeností učitelů v této fázi kariéry. Výsledky práce mohou přispět k lepšímu pochopení pracovních podmínek a potřeb starších učitelů a mohou být využity k navržení efektivních podpůrných mechanismů pro jejich další profesní rozvoj.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK