Lapbook a jeho potenciál pro rozvoj čtenářských strategií
Název práce v češtině: | Lapbook a jeho potenciál pro rozvoj čtenářských strategií |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Lapbook and it is potential for developing reading strategies |
Klíčová slova: | lapbook, čtenářské strategie, čtenářská gramotnost, akční výzkum, E-U-R model, primární vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | lapbook, reading strategies, reading literacy, action research, E-R-R model, primary education |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 10.09.2024 |
Datum zadání: | 10.09.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 10.09.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 20.05.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Celetná 13, Praha 1, C204, 33 míst u lavice + 4 místa židličky se "stolečkem" |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 12.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 20.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD005) |
Oponenti: | prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se bude zabývat použitím didaktické pomůcky lapbook pro potencionální rozvoj čtenářských strategií na 1. stupni ZŠ. Teoretická část seznámí s charakteristikou lapbooku, s jeho přínosy a negativy při zařazení do výuky, jeho produkcí a následujícím využití žáky. Teoretická část také bude mimo jiné obsahovat popis čtenářských strategií, čtenářskou gramotnost a E-U-R model výuky, který vychází z konstruktivistického přístupu k učení. Praktická část se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a ověřovat stanovený cíl. Bude přinášet návrh a tvorbu lapbooku se čtenářskými strategiemi, která je ověřena v praxi se žáky. Práce bude zahrnovat reflexi zrealizovaného námětu na lapbook. |
Seznam odborné literatury |
Ronková, J., Hájková, J., & Waldhansová, B. (2019). Lapbook a Squashbook Vzdělávací modul Čtenářská gramotnost.
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Caprara, C., Colombi, A., Consalvo, G., Prota, E., Tonello, A., & Turco, R. (2017). La scoperta dell’inglese: ipotesi per la costruzione di un lapbook . Loňková, P. (2016). Fantastické lapbooky a jak je využít ve vzdělávání. Najvarová, V. (2024). Čtenářské strategie žáků prvního stupně základní školy | Pedagogická orientace. (n.d.). Retrieved September 10, 2024, from https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1378/1018 Altmanová, J., Hausenblas, O., Hesová, A., Košťálová, H., Koubek, P., Palkovská, L., Prchlíková, H., Šafránková, K., & Šlapal, M. (2011). Čtenářská gramotnost ve výuce. Wildová, R. (2005). Rozvíjení počáteční čtenářské gramotnosti. Paradisi, V. (2018). Ideas for using Lap Books. Peycheva, Y., & Lazarova, S. (2018). THE LAPBOOK AS A DIDACTIC TOOL TO IMPLEMENT INTEGRATED TRAINING IN NATURAL SCIENCE AND TECHNOLOGY AND ENTREPRENEURSHIP AT PRIMARY SCHOOL LEVEL. KNOWLEDGE. https://ikm.mk/ojs/index.php/kij/article/view/2858/2856 |
Předběžná náplň práce |
Diplomová práce se bude zabývat použitím didaktické pomůcky lapbook pro potencionální rozvoj čtenářských strategií na 1. stupni ZŠ. Teoretická část seznámí s charakteristikou lapbooku, s jeho přínosy a negativy při zařazení do výuky, jeho produkcí a následujícím využití žáky. Teoretická část také bude mimo jiné obsahovat popis čtenářských strategií, čtenářskou gramotnost a E-U-R model výuky, který vychází z konstruktivistického přístupu k učení. Praktická část se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a ověřovat stanovený cíl. Bude přinášet návrh a tvorbu lapbooku se čtenářskými strategiemi, která je ověřena v praxi se žáky. Práce bude zahrnovat reflexi zrealizovaného námětu na lapbook. |