Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Finanční vzdělávání v rámci výchovy k občanství
Název práce v češtině: Finanční vzdělávání v rámci výchovy k občanství
Název v anglickém jazyce: Financial Education as a part of Civic Education
Klíčová slova: Finanční vzdělávání, finanční gramotnost, výchova k občanství, kurikulární dokumenty, návrh výukové jednotky
Klíčová slova anglicky: Financial education, financial literacy, cizizenship educaition, curriculum documents, teaching unit
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem, čeká na schválení garantem
Datum přihlášení: 25.06.2024
Datum zadání: 25.06.2024
Datum a čas obhajoby: 10.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R125, 125, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Datum odevzdání elektronické podoby:11.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 10.09.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105ZS)
Oponenti: PhDr. Milena Tichá, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se věnuje tématu finanční vzdělávání na druhém stupni základních škol v předmětu občanská výchova. Teoretická část práce představuje problematiku finančního vzdělávání, jeho ukotvení v kurikulárních dokumentech a jeho důležitost, která vychází z výzkumů úrovně finanční gramotnosti u obyvatel ČR. V praktické části jsou představeny návrhy výukových jednotek vybraných témat, které doplňují pojetí problematiky finančního vzdělávání v současných učebních materiálech.
Seznam odborné literatury
1. ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav; NEMČÍKOVÁ, Katarína a ZELENDOVÁ, Eva (ed.). Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0
2. BALABÁN, Zdeněk. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2. aktualiz, vyd. Praha: Cofet, 2011, 416 s. ISBN 978-80-904396-1-0.
3. BJÖRKLUND, M., & SANDAHL, J. (2023). Teaching and learning financial literacy within social studies – a case study on how to realise curricular aims and ambitions. Journal of Curriculum Studies, 55(3), 325–338. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2203771
4. ČLOVĚK V TÍSNI, O. P. S., 2007. Dluhová problematika - Informační brožura. Praha: Člověk v tísni, o. p. s. ISBN 978-80-86961-28-6.
5. JEŽEK, M., 2013. Jak vyzrát na exekuce Brno. BizBooks. ISBN 978-80-265-0070-4.
6. PROKOP, Daniel, 2019. Slepé skvrny. Brno: Host. ISBN 978-80-7577-991-5.
7. Strategické dokumenty: Národní strategie finančního vzdělávání 2.0. Ministerstvo financí České republiky [online]. 24. 1. 2020. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty
8. Finanční gramotnost: Aktualizace standardu finanční gramotnosti [online]. Dostupné z:
9. https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939
1O. MF, MPO, MŠMT, 2007. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [online]. 2007. B.m.: MF, MPO, MŠMT. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/SBFG_finalni_verze.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK