Finanční vzdělávání v rámci výchovy k občanství
Název práce v češtině: | Finanční vzdělávání v rámci výchovy k občanství |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Financial Education as a part of Civic Education |
Klíčová slova: | Finanční vzdělávání, finanční gramotnost, výchova k občanství, kurikulární dokumenty, návrh výukové jednotky |
Klíčová slova anglicky: | Financial education, financial literacy, cizizenship educaition, curriculum documents, teaching unit |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 25.06.2024 |
Datum zadání: | 25.06.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 10.09.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R125, 125, 1. patro, vlevo, zadní trakt |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 10.09.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105ZS) |
Oponenti: | PhDr. Milena Tichá, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se věnuje tématu finanční vzdělávání na druhém stupni základních škol v předmětu občanská výchova. Teoretická část práce představuje problematiku finančního vzdělávání, jeho ukotvení v kurikulárních dokumentech a jeho důležitost, která vychází z výzkumů úrovně finanční gramotnosti u obyvatel ČR. V praktické části jsou představeny návrhy výukových jednotek vybraných témat, které doplňují pojetí problematiky finančního vzdělávání v současných učebních materiálech. |
Seznam odborné literatury |
1. ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav; NEMČÍKOVÁ, Katarína a ZELENDOVÁ, Eva (ed.). Gramotnosti ve vzdělávání: [příručka pro učitele. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0
2. BALABÁN, Zdeněk. Slabikář finanční gramotnosti: učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 2. aktualiz, vyd. Praha: Cofet, 2011, 416 s. ISBN 978-80-904396-1-0. 3. BJÖRKLUND, M., & SANDAHL, J. (2023). Teaching and learning financial literacy within social studies – a case study on how to realise curricular aims and ambitions. Journal of Curriculum Studies, 55(3), 325–338. https://doi.org/10.1080/00220272.2023.2203771 4. ČLOVĚK V TÍSNI, O. P. S., 2007. Dluhová problematika - Informační brožura. Praha: Člověk v tísni, o. p. s. ISBN 978-80-86961-28-6. 5. JEŽEK, M., 2013. Jak vyzrát na exekuce Brno. BizBooks. ISBN 978-80-265-0070-4. 6. PROKOP, Daniel, 2019. Slepé skvrny. Brno: Host. ISBN 978-80-7577-991-5. 7. Strategické dokumenty: Národní strategie finančního vzdělávání 2.0. Ministerstvo financí České republiky [online]. 24. 1. 2020. Dostupné z: https://financnigramotnost.mfcr.cz/cs/pro-odborniky/strategicke-dokumenty 8. Finanční gramotnost: Aktualizace standardu finanční gramotnosti [online]. Dostupné z: 9. https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939 1O. MF, MPO, MŠMT, 2007. Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách [online]. 2007. B.m.: MF, MPO, MŠMT. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/SBFG_finalni_verze.pdf |