Didaktická desková hra pro rozvoj geografického myšlení žáků
Název práce v češtině: | Didaktická desková hra pro rozvoj geografického myšlení žáků |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | A board game for development of pupils' geographical thinking |
Klíčová slova: | didaktická hra, desková hra, geografické myšlení, geografie, zeměpis, mapa |
Klíčová slova anglicky: | educational game, board game, geographical thinking, geography, map |
Akademický rok vypsání: | 2024/2025 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 24.06.2024 |
Datum zadání: | 08.01.2025 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.02.2025 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 30.05.2025 |
Oponenti: | RNDr. Tomáš Bendl, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
ADANALI, R. (2021): How Geogames Can Support Geographical Education? Review of International Geographical Education Online, 11, 1, 215–235. BENDL, T., KRAJŇÁKOVÁ, L., MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2024): Geographical thinking in geography education: a systematic review. International Research in Geographical and Environmental Education, 1–19. BENDL, T., MARADA, M., KRAJŇÁKOVÁ, L. (2024): Breaking down the complexity of geographical thinking: a European perspective. Geography, 109, 3, 153–162. DE LIMA, L. G. R., DE LIMA SALGADO, A., FREIRE, A. P. (2015): Evaluation of the user experience and intrinsic motivation with educational and mainstream digital games. In: Proceedings of the Latin American Conference on Human Computer Interaction. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 1–7. EISENACK, K. (2013): A Climate Change Board Game for Interdisciplinary Communication and Education. Simulation & Gaming, 44, 2–3, 328–348. GRUND, C. K. (2015): How games and game elements facilitate learning and motivation: A literature review. In: INFORMATIK. Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, 1279–1293. HARSONO, WAHYUDI, T. N., WARDANA, Z. A. (2016): The Perception of Geography Teacher Candidates on the Board Game as a Media to Increase Learning Interaction Quality. LARSEN, T. B., HARRINGTON JR., J. A. (2018): Developing a Learning Progression for Place. Journal of Geography, 117, 3, 100–118. LUX, J.-D., BUDKE, A. (2020): Playing with Complex Systems? The Potential to Gain Geographical System Competence through Digital Gaming. Education Sciences, 10, 5, 130. MAROME, W., PHOLCHAROEN, T., WONGPENG, N. (2017): Developing and Using a Board Game as a Tool for Urban and Social Resilience and Flood Management Planning in the Bangkok Metropolitan Region. Urbanisation, 2, 1, 28–37. MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., HANUS, M., MATĚJČEK, T., HOFMANN, E., SVATOŇOVÁ, H., KNECHT, P. (2017): Koncepce geografického vzdělávání. Praha. PAPADIMITRIOU, F. (2022): An Evaluation System for Games Related to Geography and Landscapes in Education. In: Edler, D., Kühne, O., Jenal, C. (eds.): The Social Construction of Landscapes in Games. Springer Fachmedien, Wiesbaden, 315–335. |
Předběžná náplň práce |
Hlavním cílem bakalářské práce je vytvořit didaktickou deskovou hru, která žákům umožní rozvíjet geografické myšlení prostřednictvím interaktivní práce s mapou. Hra propojí geografickou polohu jednotlivých míst s možnostmi jejich socioekonomického a environmentálního rozvoje, přičemž hráči budou činit strategická rozhodnutí, která ovlivní stav infrastruktury, ekonomiky a kvality životního prostředí města znázorněného na mapě. Klíčovou součástí hry bude zodpovídání na otázky, které žáky rovněž přimějí využít geografické myšlení. |