Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
„Mimo text nic neexistuje“: Antropologicko-filosofická analýza fikce, autorství a pravdy v literatuře
Název práce v češtině: „Mimo text nic neexistuje“: Antropologicko-filosofická analýza fikce, autorství a pravdy v literatuře
Název v anglickém jazyce: "There is nothing outside of the text". A philosophical-anthropological analysis of fiction, authorship, and truth in literature
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra filosofie (24-KF)
Vedoucí / školitel: Mgr. Jakub Marek, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 21.06.2024
Datum zadání: 21.06.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 24.06.2024
Datum odevzdání elektronické podoby:26.06.2024
Datum proběhlé obhajoby: 19.09.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (YBOS001)
Oponenti: doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
Barthes, Roland.
~Roland Barthes o Rolandu Barthesovi, přel. Josef Fulka, Praha: Fra, 2015.
~Rozkoš z textu, přel. Olga Špilarová, Praha: Triáda, 2008.
Benjamin, Walter.
~Výbor z díla II: Teoretické pasáže, přel. Martin Ritter, Praha: OIKOYMENH, 2011.
~Psaní Vzpomínání, přel. Martin Ritter, Praha: OIKOYMENH, 2017.
Fink, Eugen. Bytí, pravda, svět, přel. Jakub Čapek, Praha: OIKOYMENH, 1996.
Foucault, Michel. The Government of Self and Others: Lectures at the Collage de France 1982-1983,
přel. Graham Burchell, ed. Frédéric Gross, New York: PalGrave MacMillan, 2008.
Merleau-Ponty, Maurice. Viditelné a neviditelné, přel. Miroslav Petříček, Praha: OIKOYMENH, 2004.
Ricoeur, Paul. Čas a vyprávění III: Vyprávěný čas, přel. Miroslav Petříček, Praha: OIKOYMENH, 2007.
Sartre, Jean-Paul.
~Slova, přel. Dagmar Steinová, Praha: Svoboda, 1992.
~Literature & Existencialism, New York: Citadel Press, 1962.
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá vztahem mezi entitami autora, čtenáře a textu. Zkoumá akt psaní a čtení a to, jak se podílí na utváření identity aktérů. Dále problematiku povahy pravdy ve fikci a její (ne)dosažitelost, s použitím myšlenek nejen francouzských myslitelů, tedy Rolanda Barthese, Maurice Merleau-Pontyho, i Jean-Paul Sartra a Paula Ricoeura. Následně se dívá na vliv paměti a jazyka při konstrukci narativu i samotné identity autora. Klade důraz na téma subjektivity, média a interpretace. Také sleduje fikci v rámci existence ve světě, tedy určité fabuly. Zmíněn je také Michel Foucault v souvislosti s pojmem parrhēsia, tj. povinností autora být pravdomluvným řečníkem, hlasem občanů, který za svou pravdu bojuje a hrdě ji deklaruje. Text také pracuje s názory a skutečnostmi současných spisovatelů, vycházejíc jak z jejich literární tvorby, tak i rozhovory a esejistickými úvahami. Finální vyznění práce zdůrazňuje náměty selektivnosti a fragmentárnosti, což se projevuje i ve způsobu zacházení s vybranými tématy a bibliografií.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK