„Mimo text nic neexistuje“: Antropologicko-filosofická analýza fikce, autorství a pravdy v literatuře
| Název práce v češtině: | „Mimo text nic neexistuje“: Antropologicko-filosofická analýza fikce, autorství a pravdy v literatuře |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | "There is nothing outside of the text". A philosophical-anthropological analysis of fiction, authorship, and truth in literature |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra filosofie (24-KF) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. Jakub Marek, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 21.06.2024 |
| Datum zadání: | 21.06.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 24.06.2024 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.06.2024 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 19.09.2024 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (YBOS001) |
| Oponenti: | doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. |
| Seznam odborné literatury |
| Barthes, Roland.
~Roland Barthes o Rolandu Barthesovi, přel. Josef Fulka, Praha: Fra, 2015. ~Rozkoš z textu, přel. Olga Špilarová, Praha: Triáda, 2008. Benjamin, Walter. ~Výbor z díla II: Teoretické pasáže, přel. Martin Ritter, Praha: OIKOYMENH, 2011. ~Psaní Vzpomínání, přel. Martin Ritter, Praha: OIKOYMENH, 2017. Fink, Eugen. Bytí, pravda, svět, přel. Jakub Čapek, Praha: OIKOYMENH, 1996. Foucault, Michel. The Government of Self and Others: Lectures at the Collage de France 1982-1983, přel. Graham Burchell, ed. Frédéric Gross, New York: PalGrave MacMillan, 2008. Merleau-Ponty, Maurice. Viditelné a neviditelné, přel. Miroslav Petříček, Praha: OIKOYMENH, 2004. Ricoeur, Paul. Čas a vyprávění III: Vyprávěný čas, přel. Miroslav Petříček, Praha: OIKOYMENH, 2007. Sartre, Jean-Paul. ~Slova, přel. Dagmar Steinová, Praha: Svoboda, 1992. ~Literature & Existencialism, New York: Citadel Press, 1962. |
| Předběžná náplň práce |
| Práce se zabývá vztahem mezi entitami autora, čtenáře a textu. Zkoumá akt psaní a čtení a to, jak se podílí na utváření identity aktérů. Dále problematiku povahy pravdy ve fikci a její (ne)dosažitelost, s použitím myšlenek nejen francouzských myslitelů, tedy Rolanda Barthese, Maurice Merleau-Pontyho, i Jean-Paul Sartra a Paula Ricoeura. Následně se dívá na vliv paměti a jazyka při konstrukci narativu i samotné identity autora. Klade důraz na téma subjektivity, média a interpretace. Také sleduje fikci v rámci existence ve světě, tedy určité fabuly. Zmíněn je také Michel Foucault v souvislosti s pojmem parrhēsia, tj. povinností autora být pravdomluvným řečníkem, hlasem občanů, který za svou pravdu bojuje a hrdě ji deklaruje. Text také pracuje s názory a skutečnostmi současných spisovatelů, vycházejíc jak z jejich literární tvorby, tak i rozhovory a esejistickými úvahami. Finální vyznění práce zdůrazňuje náměty selektivnosti a fragmentárnosti, což se projevuje i ve způsobu zacházení s vybranými tématy a bibliografií. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.