Vývoj demokratického a zodpovědného občana v angloamerické kultuře očima Johna Locka a Johna Deweya
Název práce v češtině: | Vývoj demokratického a zodpovědného občana v angloamerické kultuře očima Johna Locka a Johna Deweya |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Evolution of A Democratic and Responsible Citizen in Anglo-American Culture Through the Eyes of John Locke and John Dewey |
Klíčová slova: | John Locke, John Dewey, edukace, demokrace, občanská zodpovědnost |
Klíčová slova anglicky: | John Locke, John Dewey, Education, Democracy, Public Responsibility |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (41-KPG) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 19.06.2024 |
Datum zadání: | 19.06.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 12.12.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 19.05.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 8, Praha 1, S303, S303, 3. patro |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.03.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 19.05.2025 |
Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104PG) |
Oponenti: | Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1. Studující vyhledá a zpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje.
2. Studující provede všechny kroky naplánovaného výzkumu a analyzuje sebraná data. V diskusi propojí výsledky dotazování s teoretickými poznatky. 3. Všechny zásadní kroky studující průběžně konzultuje s vedoucím práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům platných Opatření děkana. |
Seznam odborné literatury |
Coplestone, F. (2020.) Dějiny filosofie V. Od Hobbese k Humovi. Refugium Velehrad-Roma.
Sutherland, N., A. (2013) Summerhill. PeopleComm. Višňovský, E. (2009) Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Veda. Remišová A. (Ed.). (2008). Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Kalligram. Dewey, J. (2001). Rekonštrukcia liberalizmu. Kalligram. Smreková, D., Novosád, F. (Ed.). (2013). Dejiny sociálneho a politického myslenia. Kalligram. Cipro, M. (2001) Galerie světových pedagogů I. Miroslav Cipro. Cipro, M. (2002). Galerie světových pedagogů III. Miroslav Cipro. Prokop, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Karolinum. Blažková, M. (2020). Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatizmus. Karolinum. Kučera, R., Chotaš J. (vyd.). (2022). Dejiny politického myšlení III/1. OIKOYMENH. Röd, W. (2020). Novověká filosofie II. OIKOYMENH. Plháková, A. (2020). Dějiny psychologie. Grada. Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Ďejiny pedagogiky. Grada. Mises, V., L. (2019). Liberalismus. Grada. Gray, J. (2004). Dvě tváře liberalismu. Mladá fronta. Sire, W., J. (1993). Za novými světy: Prúvodce světovými názory. Návrat. Šír, R. (2016). Dewey a „český Dewey“, pedagogika a ideologie. Pedagogika, 2/66, 134-154. http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2015.723. Dewey, J. (1905). The Realism of Pragmatism. The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, 2/12, 324–27. https://doi.org/10.2307/2010861. |
Předběžná náplň práce |
Hlavnou témou práce je zameranie sa na pedagogické, politické a filozofické tézy týchto troch mysliteľov a ich vplyv na kultúru. Bližšie by som sa chcel v mojej práci zamerať na to, ako prispeli svojou filozoficko-pedagogickou činnosť k vytváraní zodpovedného a demokratického občana v angloamerickej kultúre.
Teoretická část Liberalizmus a demokracia v pedagogických hodnotách, resp. v hodnotách angloamerickej kultúry. 1. Čo je liberalizmus, z čoho vyplýva demokratická spoločnosť. 2. Typy liberalizmu (politický, ekonomický). 3. John Locke (pedagogický, politický a filozofický vplyv). 4. John Dewey (pedagogický, politický a filozofický vplyv). 5. Záver Empirická část Analýza historických prameňov. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
The main theme of the thesis is to focus on the pedagogical, political, and philosophical these of these two thinkers, and their influence on culture. Specifically, I am to explore how their philosophical and pedagogical activities have contributed to the formation of a responsible and democratic citizen in Anglo-American culture. |