Vztah kritického myšlení o mediálních sděleních a rizika rozvoje onemocnění poruchou příjmu potravy u adolescentů
Název práce v češtině: | Vztah kritického myšlení o mediálních sděleních a rizika rozvoje onemocnění poruchou příjmu potravy u adolescentů |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Relationship between Critical Thinking about Media Messages and Risk Factors of Developing Eating Disorders among Adolescents |
Klíčová slova: | Poruchy příjmu potravy|Rizikové faktory|Adolescence|Mediální gramotnost|Oceňování vlastního těla |
Klíčová slova anglicky: | Eating Disorders|Risk Factors|Adolescence|Media Literacy|Body Appreciation |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Alena Čechová |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 28.05.2024 |
Datum zadání: | 28.05.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 29.05.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2024 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.06.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Bc. Lucie Zernerová, M.Sc., Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Riziko onemocnění poruchou příjmu potravy je souhrou působení mnoha rizikových faktorů. Dle Psychiatrické společnosti České lékařské společnosti J. E. Purkyně se prevalence tohoto onemocnění od počátku 21. století u adolescentů zvýšila z 3,5% na necelých 8%. Rapidně také stále klesá věková hranice tohoto onemocnění. Za důležitý je považován vývoj účinných preventivních programů, pro které je nezbytné studium rizikových a zesilujících rizikových faktorů. Stále rozvíjející se trend užívání sociálních médií a jeho možné důsledky na duševní zdraví adolescentů je téma, kterým se v posledních letech věnuje mnoho studií. Tato bakalářská práce se pokusí zaměřit na fenomén sledování sociálních médií v souvislosti s rizikem rozvoje poruch příjmu potravy. Cílem této práce je blíže prozkoumat faktory, působící na adolescenty skrze typy médií, kterými je tato věková skupina nejvíce vystavována. V práci budou pomocí literární rešerše mimo jiné hledány dovednosti, které mohou působit jako protektivní faktory.
Literárně přehledová část stručně představí problematiku poruch příjmu potravy, zejména její rizikové a protektivní faktory. Bude představen možný koncept přístupu k vnímání vlastního těla a jeho spojitost s rozvojem tohoto onemocnění. V této části práce budou představeny dosavadně využívané účinné programy primární prevence a popsány jejich stěžejní účinné faktory. Pozornost bude věnovaná také rizikům, která pro adolescenty mohou sociální média a expozice médiím přinášet. Práce se bude detailněji věnovat především využití dovednosti kritického myšlení při přijímání informací z médií a její možné roli v problematice poruch příjmu potravy. Budou popsány specifika této dovednosti, nástroje pro její rozvoj a dosavadní možnosti měření její úrovně. Praktická část představí výzkum, jehož záměrem je ověřit, zda lze najít souvislost mezi úrovní kritického myšlení o mediálních sděleních, rizikem onemocnění poruch příjmu potravy a postojem k přijímání vlastního těla u adolescentů. Výzkumný design empirické části bude kvantitativní a bude zahrnovat sběr primárních dat pomocí dotazníkového šetření. Participantům ve věku od 12 do 18 let bude administrovaná škála (Critical Thinking about Media Messages) hodnotící, jak často účastnící kriticky přemýšlejí o mediálních sděleních. Položky této škály odrážejí kritické uvažování ve vztahu k jednotlivým doménám rámce mediální gramotnosti. K zjištění míry přijímání vlastního těla bude administrována škála Body Appreciation Scale-2., která pomocí svých položek zjišťuje, jak dospívající dokáže být ke svému tělu vnímavý, laskavý a ohleduplný. Následně bude administrován dotazník, jehož položky se zaměřují na zjištění jídelního režimu, vztahu k tělu a pohybové aktivity, na které dospívající odpovídají dle reality za posledních 28 dní. Vyplněním dotazníku o stravovacích návycích (Child Eating Disorder Examination-Questionnaire), je možné získat informace o riziku ohrožení dítěte vznikem poruch příjmu potravy. Administrace dotazníků proběhne v rámci běžného vyučování za přítomnosti učitelky a autorky výzkumné studie. Analýza nasbíraných dat proběhne pomocí regresních modelů. Velikost vzorku, která čítá 100 participantů, jsme postavili na základě jiných a podobně zaměřených studií, které nějaký efekt u adolescentů našly. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe jsou nové poznatky o souvztažnosti kritického myšlení o mediálních sděleních, postoji k přijímání vlastního těla a riziku rozvoje poruch příjmu potravy. Může přispět k implementaci nástrojů pro rozvoj kritického myšlení o mediálních sděleních u adolescentů. Výsledky mohou sloužit také jako vodítko k dalšímu zkoumání dovednosti kritického myšlení zejména v oblasti prevence. |
Seznam odborné literatury |
Culbert, K. M., Racine, S. E., & Klump, K. L. (2015). Research Review: What we have learned about the causes of eating disorders – a synthesis of sociocultural, psychological, and biological research. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(11), 1141–1164.https://doi.org/10.1111/jcpp.12441
Dakanalis, A., Clerici, M., Bartoli, F., Caslini, M., Crocamo, C., Riva, G., & Carrà, G. (2017). Risk and maintenance factors for young women’s DSM-5 eating disorders. Archives of Women’s Mental Health, 20(6), 721–731. https://doi.org/10.1007/s00737-017-0761-6 Fardouly, J., Slater, A., Parnell, J., & Diedrichs, P. C. (2023). Can following body positive or appearance neutral Facebook pages improve young women’s body image and mood? Testing novel social media micro-interventions. Body Image, 44, 136–147. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.12.008 Stice, E., Onipede, A. Z., Marti C. N., A meta-analytic review of trials that tested whether eating disorder prevention programs prevent eating disorder onset, Clinical Psychology Review, Volume 87 (2021).https://doi.org/10.1016/j.cpr.2021.102046. Leach, S.M., Jason, C. I., Brian, F. F., Brian H. (2020) The factorial validity of the Cornell Critical Thinking Tests: A multi-analytic approach, Thinking Skills and Creativity, 37. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100676. Kováč, T. (2000). Watson-Glaserův test hodnocení kritického myšlení, Forma C, Příručka. Brno: Psychodiagnostika. Kvardova, N., Lacko, D. & Machackova, H. (2023). The validity of the Czech version of Body Appreciation Scale-2 for adolescents. J Eat Disord 11, 176.https://doi.org/10.1186/s40337-023-00897-7 McLean, S. A., Paxton, S. J., & Wertheim, E. H. (2013). Mediators of the relationship between media literacy and body dissatisfaction in early adolescent girls: Implications for prevention. Body Image, 10(3), 282–289. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2013.01.009 McLean, S.A., Paxton, S.J. & Wertheim, E.H. (2016). The measurement of media literacy in eating disorder risk factor research: psychometric properties of six measures. J Eat Disord 4, 30.https://doi.org/10.1186/s40337-016-0116-0 McLean, S. A., Wertheim, E. H., Masters, J., & Paxton, S. J. (2017). A pilot evaluation of a social media literacy intervention to reduce risk factors for eating disorders. International Journal of Eating Disorders, 50(7), 847–851. https://doi.org/10.1002/eat.22708 Rodgers, R. F., McLean, S. A., & Paxton, S. J. (2015). Longitudinal relationships among internalization of the media ideal, peer social comparison, and body dissatisfaction: Implications for the tripartite influence model. Developmental Psychology, 51(5), 706–713.https://doi.org/10.1037/dev0000013 Tillema, M., Bouwmeester, S., Verkoeijen, P., & Heijltjes, A. (2021). Psychometric properties of the short-form CART: Investigating its dimensionality through a Mokken Scale analysis. Thinking Skills and Creativity, 39, 100793. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100793 |