Důvody umístění dívek do diagnostického ústavu pro mládež
Název práce v češtině: | Důvody umístění dívek do diagnostického ústavu pro mládež |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The reasons for placing girls in a diagnostic institute for youth |
Klíčová slova: | Adolescence|diagnostický ústav|dospívání u dívek|mentální zdraví|psychosociální problémy|rizikové chování|rodinné zázemí|sociální interakce|trauma|ústavní výchova|zneužívání |
Klíčová slova anglicky: | Abuse|adolescence|diagnostic institute|family background|institutional care|mental health|puberty in girls|psychosocial problems|risky behavior|social interaction|trauma |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 15.05.2024 |
Datum zadání: | 15.05.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 15.05.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 22.01.2025 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 16.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 22.01.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se věnuje roli diagnostického ústavu a zabývá se důvody, které vedly k umístění dospívajících dívek do ústavního zařízení. Popisuje vliv ústavní péče na dívky, pozoruje jejich posun během pobytu v diagnostickém ústavu a jejich život po dovršení zletilosti. V teoretické části objasňuji základní pojmy týkající se diagnostického ústavu a ústavní výchovy jako takové, rodinného zázemí, sociálního prostředí, rizikového chování a přibližuji fázi adolescence. Praktická část se věnuje případovým studiím u vybraných dívek, které si prošly diagnostickým ústavem v Praze a polostrukturovaným rozhovorům s nimi krátce po odchodu z DÚ již ve zletilém věku. Cílem této diplomové práce je analýza důvodů umístění dívek do diagnostického ústavu. Je třeba identifikovat a popsat hlavní faktory, které vedly k umístění dospívajících dívek do diagnostického ústavu, včetně rodinného zázemí, psychosociálních problémů a rizikového chování. Vedlejším cílem je zkoumat, jak ústavní péče ovlivňuje dívky během jejich pobytu v diagnostickém ústavu, zaměřit se na jejich mentální zdraví, sociální interakce a případný posun v jejich chování. Práce si dává za cíl provést detailní analýzu případových studií a rozhovorů s dívkami, které prošly diagnostickým ústavem v Praze, aby se získal hlubší vhled do jejich osobních zkušeností a vývoje. |
Seznam odborné literatury |
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Grada. Dubský, J. (2005). Sociologie deviantního chování. PA ČR. Dunovský, J; Dytrych, Z; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada. Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Portál. Jánský, P. (2004). Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Gaudeamus. Matoušek, O. (2008). Slovník sociální práce. Portál. Matoušek, O., Kroftová, A. (2003). Mládež a delikvence. Portál. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Karolinum. |