Vývoj škol pro děti s postižením až po zavedení inkluze v českém školství
| Název práce v češtině: | Vývoj škol pro děti s postižením až po zavedení inkluze v českém školství |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | From the Development of Schools for Children with Disabilities to the Introduction of Inclusion in the Czech Education System |
| Klíčová slova: | inkluze|integrace|vzdělávání|žák se speciálními vzdělávacími potřebami|specifické poruchy učení|individualizace|učitel|asistent pedagoga|pracovník poradenského pracoviště|heterogenita sociálního prostředí|homogenita sociálního prostředí |
| Klíčová slova anglicky: | inclusion|integration|education|pupil with special educational needs|specific disorder of learning|individuation|teacher|teaching assistant|employee of the counselling workplace|heterogeneity of social environment|homogeneity of social environment |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
| Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 11.04.2024 |
| Datum zadání: | 11.04.2024 |
| Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 02.06.2025 12:00 |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 30.04.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 02.06.2025 |
| Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
| Oponenti: | prof. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. |
| Zásady pro vypracování |
| Bakalářská práce se zabývá vývojem vzdělávání žáků s SPU v Československu až po zavádění inkluze v soudobých českých školách. Práce se zabývá školami „pro děti s postižením“ a změnami, k nimž docházelo v rétorice, přístupu a legislativě od dob socialistického Československa do roku 2016. V práci budou analyzovány základní koncepty pojící se s tématem práce a osoby, které se podílely na vývoji cesty k inkluzivnímu vzdělávání. Empirická část by porovnávala inkluzivní vzdělávání v českých a vybraných zahraničních školách. Tato komparace by měla sloužit jako východisko pro formulaci doporučení změn, jež by mohly pomoci zlepšit situaci v oblasti inkluze v ČR. |
| Seznam odborné literatury |
| KOUTSKÁ, Barbora. Jak se cítí budoucí absolventi Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ připraveni na inkluzivní vzdělávání [online]. Brno, 2011 [cit. 2024-04-05]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/nisz1/DP_Barbora_Koutska.pdf. Diplomová práce. SVOBODA, Zdeněk a Ladislav ZILCHER. Inkluzivní vzdělávání [online]. Studijní opora - vzdělávací modul pro koordinátory inkluze. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně [cit. 2024-04-05]. Booth, Tony a Mel AINSCOW. Ukazatel inkluze: Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Rytmus o. s., 2007. ISBN 80-903598-5-X SVOBODA, Zdeněk., ŘÍČAN, Jaroslav, MORVAYOVÁ, Petra a Ladislav Zilcher. Metodika tvorby strategického plánu pro vytváření inkluzivního prostředí školy. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2015. ISBN 978-80-7414-958-0. TANNENBERGEROVÁ, Monika a Katarína KRAHULOVÁ. Nejlepší škola je inkluzivní. Brno: Liga lidských práv, 2011. TANNENBERGEROVÁ, Monika. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Cluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1. BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní pedagogika [online]. Opava, 2019 [cit. 2024-04-05]. Distanční studijní text. Slezská univerzita - fakulta veřejných politik v Opavě. KYSLÍKOVÁ, Libuše. Speciální pedagogika / vychovatelství [online]. České Budějovice, 2017 [cit. 2024-04-05]. Dostupné z: https://theses.cz/id/ouqkdu/21462234. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích -. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.