Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání
Název práce v češtině: Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání
Název v anglickém jazyce: Gender in Education: Focus on Civic Education
Klíčová slova: gender, škola, subjektivní teorie, výchova k občanství
Klíčová slova anglicky: gender, school, subjective theory, civic education
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 02.04.2024
Datum zadání: 02.04.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.04.2024
Datum a čas obhajoby: 28.05.2024 09:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R122, 122, 1. patro, vlevo, mezi toaletami
Datum odevzdání elektronické podoby:15.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 28.05.2024
Předmět: Obhajoba diplomové práce (OSZD105ZS)
Oponenti: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce „Gender ve škole se zaměření na občanskou výchovu“ se bude zabývat problematikou genderu ve školním prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na genderovou identitu, genderové stereotypy, genderovou rovnost a reprodukci genderových rolí ve školách. Zvláštní pozornost bude věnována osobnosti učitelů a učitelek a jejich roli v reprodukci genderu. Význam jejich postojů pro výuku bude analyzován v kapitole subjektivní teorie učitele. V empirické části práce bude provedena případová studie, která mapuje představy a přesvědčení o významu genderu v občanském vzdělávání a jejich důsledky při výběru učiva a plánování výuky na příkladu jednoho učitele. Na základě výzev a problémů identifikovaných v případové studii práce nabízí doporučení, jak pro vzdělávání učitelů, tak pro jejich práci s kurikulem při plánování výuky.
Seznam odborné literatury
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011.
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013.
JARKOVSKÁ, Lucie. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Nesehnutí, 2005.
KOUBEK, Petr. Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-9809-1.
OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.
SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele.
Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2006.
SMETÁČKOVÁ, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost, 2007.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK