Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání
Název práce v češtině: | Gender ve škole se zaměřením na občanské vzdělávání |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Gender in Education: Focus on Civic Education |
Klíčová slova: | gender, škola, subjektivní teorie, výchova k občanství |
Klíčová slova anglicky: | gender, school, subjective theory, civic education |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 02.04.2024 |
Datum zadání: | 02.04.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.04.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 28.05.2024 09:00 |
Místo konání obhajoby: | M. Rettigové 4, Praha 1, R122, 122, 1. patro, vlevo, mezi toaletami |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.04.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 28.05.2024 |
Předmět: | Obhajoba diplomové práce (OSZD105ZS) |
Oponenti: | Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce „Gender ve škole se zaměření na občanskou výchovu“ se bude zabývat problematikou genderu ve školním prostředí. Teoretická část práce se zaměřuje na genderovou identitu, genderové stereotypy, genderovou rovnost a reprodukci genderových rolí ve školách. Zvláštní pozornost bude věnována osobnosti učitelů a učitelek a jejich roli v reprodukci genderu. Význam jejich postojů pro výuku bude analyzován v kapitole subjektivní teorie učitele. V empirické části práce bude provedena případová studie, která mapuje představy a přesvědčení o významu genderu v občanském vzdělávání a jejich důsledky při výběru učiva a plánování výuky na příkladu jednoho učitele. Na základě výzev a problémů identifikovaných v případové studii práce nabízí doporučení, jak pro vzdělávání učitelů, tak pro jejich práci s kurikulem při plánování výuky. |
Seznam odborné literatury |
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 3. Praha: Portál, 2011.
JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. JARKOVSKÁ, Lucie. Rovné příležitosti dívek a chlapců ve vzdělání. 2., aktualiz. vyd. Brno: Nesehnutí, 2005. KOUBEK, Petr. Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-9809-1. OAKLEY, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000. RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. SMETÁČKOVÁ, I. Gender ve škole. Příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, o. p. s., 2006. SMETÁČKOVÁ, I. Příručka pro genderově citlivé vedení škol. Praha: Otevřená společnost, 2007. |