Greenwashing producentů fosilních paliv na síti Twitter
Název práce v češtině: | Greenwashing producentů fosilních paliv na síti Twitter |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Greenwashing by the fossil fuel producers on Twitter |
Klíčová slova: | Greenwashing, producenti fosilních paliv, ropné společnosti, emise, sociální síť X, sociální síť Twitter, mediální komunikace |
Klíčová slova anglicky: | Greenwashing, fossil fuel producers, oil companies, emissions, social network X, social network Twitter, media communication |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra mediálních studií (23-KMS) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Bc. Petra Koudelková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 27.03.2024 |
Datum zadání: | 27.03.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 23.06.2025 09:00 |
Místo konání obhajoby: | Hollar, H012, 12, Hollar - místn. č. 012 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.04.2025 |
Datum proběhlé obhajoby: | 23.06.2025 |
Oponenti: | Dr. phil. habil. Ulrike Lütke Notarp, Ph.D. |
Seznam odborné literatury |
JEŽEK, Vlastimil a Jan JIRÁK, 2014. Média a my. V Praze: Akademie múzických umění.
Management umění - umění managementu. ISBN 978-80-7331-304-3. MACEK, Jakub, 2011. Úvod do nových médií. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464-025-4. MCLUHAN, Marshall, 1991. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha: Odeon. Eseje. ISBN 80-207-0296-2. MCQUAIL, Denis, 2002. Úvod do teorie masové komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 80-7178-714-0. THOMPSON, John B., 2004. Média a modernita: sociální teorie médií. Praha: Karolinum. Mediální studia. ISBN 80-246-0652-6. |
Předběžná náplň práce |
Tato diplomová práce se týká komunikace producentů fosilních paliv na sociální síti X
(Twitter). Hlavním cílem práce bylo zjistit, jestli se producenti fosilních paliv dopouští na této platformě greenwashingu. Sledovány byly společnosti Chevron, ExxonMobil, BP, Shell a TotalEnergies ve dvou obdobích (2019 a 2023). Greenwashing byl v této práci pojat především ve smyslu nadměrné komunikace vybraných témat. Proto byla data zpracována kvantitativně. Zaznamenáno a vyhodnoceno bylo celkem 1 810 příspěvků. Bylo zjištěno, že producenti fosilních paliv dopouští greenwashingu. Dále bylo zjištěno, že se daným společnostem daří snižovat své emise. Toto snížení však není tak významné, aby odpovídalo jejich komunikaci na sociální síti X (Twitter). Počet příspěvků těchto společností v roce 2023 poklesl oproti roku 2019, avšak došlo ke zvýšení koncentrace greenwashingových příspěvků. Komunikace jednotlivých společností byla do detailu rozebrána u každé z nich. |
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
This master thesis concerns the communication of fossil fuel producers on social network
X (Twitter). The main goal of the thesis was to find out if fossil fuel producers commit greenwashing on this platform. The companies monitored were Chevron, ExxonMobil, BP, Shell and TotalEnergies in two periods (2019 and 2023). Greenwashing was mainly conceived in this thesis in terms of over-communication of selected topics. Therefore, the data was processed quantitatively. A total of 1,810 contributions were recorded and evaluated. It was found that fossil fuel producers commit greenwashing. It was also found that the companies in question are succeeding in reducing their emissions. However, this reduction is not significant enough to match their communication on social network X (Twitter). The number of posts by these companies in 2023 decreased compared to 2019, but there was an increase in the concentration of greenwashing posts. The communication of each company has been analysed in detail for each company. |