Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 390)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Veřejná služba mladému publiku: Komparace rakouské rozhlasové stanice FM4 a českého Radia Wave
Název práce v češtině: Veřejná služba mladému publiku: Komparace rakouské rozhlasové stanice FM4 a českého Radia Wave
Název v anglickém jazyce: Public service in relation to young audiences: a comparison of the Austrian radio station FM4 and the Czech Radio Wave
Klíčová slova: FM4, Radio Wave, Österreichischer Rundfunk, Český rozhlas, veřejná služba, mladé publikum, rozhlas, Generace Z, mediální spotřeba, digitální platformy, interaktivita
Klíčová slova anglicky: FM4, Radio Wave, Austrian Broadcasting Corporation, Czech Radio, public service, young audience, radio, Generation Z, media consumption, digital platforms, interactivity
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Václav Moravec, Ph.D., Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 26.03.2024
Datum zadání: 26.03.2024
Datum a čas obhajoby: 13.09.2024 09:00
Místo konání obhajoby: Hollar
Datum odevzdání elektronické podoby:31.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 13.09.2024
Oponenti: PhDr. Martin Groman, Ph.D.
 
 
 
Seznam odborné literatury
BRAUN Virginia a CLARKE, Victroria. Successful Qualitative research: a practical guide for beginners. London: SAGE publications. Ltd, 2013. 382 s. ISBN 978-1-84787-582-2
BRUNS, Axel. Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang, 2008. 418 s. ISBN 978-0-8204-8866-0.
Denzin, Norman. K. The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods 1989. In: NOVOTNÁ, Hedvika; ŠPAČEK, Ondřej; ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách.1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2019. 494 s. ISBN 978-80-7571-052-9
Erikson, Erik. Childhood and Society 1950. In: UPTON, Penney. Developmental psychology. 2. vyd. London: Learning Matters, 2011. ISBN 9780857256970. Dostupné také z: https://www.perlego.com/book/1431477/developmental-psychology-pdf
FM4. Presseinfos zu Radio FM4 Der Jugendkultursender Des ORF. Červen 2024. Výroční zpráva FM4. FM4 Marketingabteilung. Archiv autorky. [cit. 2024-07-29].
GONSER, Nicole, (ed.). Der öffentliche (Mehr-)Wert von Medien. Online, PDF. Wiesbaden: Springer VS, 2018. 210 s. ISBN 978-3-658-20498-3 Dostupné také z: https://doi.org/10.1007/978-3-658-20498-3_10 [cit. 2024-06-20].
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 496 s. ISBN: 80- 7367-040-2
KEITH, Michael C. The Radio Station: Broadcast, Satellite & Internet. 8. vydání. Amsterdam: Focal Press, 2010. 331 s. ISBN 978-0-240-81186-4.
Kramp, Leif. Was junge Menschen von Nachrichtenmedien erwarten: Das journalistische Ringen um die Gunst von Jugendlichen und jungen Erwachsenen. In: HAAKRÖTTER, Henning a NIELAND Joachim U., (ed.) Nachrichten und Aufklärung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 264 s. 2018. ISBN 978-3-658-18099-7. Dostupné také z: https://www.academia.edu/77245104/Was_junge_Menschen_von_Nachrichtenmedien_erwarten? email_work_card=view-paper [cit. 2024-06-20].
MARŠÍK, Josef. Úvod do teorie rozhlasového programu. 1. vyd. Karolinum, 1995, 106 s. ISBN 80-7184- 013-0
MCCRINDLE, Marc. The ABC of XYZ; Understanding the Global Generations. 3rd ed. Bella Vista: McCrindle Research Pty Ltd. 2014. 237 s. ISBN 0992483905
MCLEISH, Robert a LINK Jeff. Radio Production. 6th ed. New York: Focal Press, 2016. 237 s. ISBN: 978- 1-138-81997-9.
MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2007. 447 s. ISBN: 978-80-7367-338- 3.
Moravec, Václav. Svobodný rozhlas 1990-2003. In: JEŠUTOVÁ, Eva, et al. Od mikrofonu k posluchačům: Z osmi desetiletí českého rozhlasu. Praha: Český rozhlas, 2003. 667 s. ISBN: 80-86762-00-9
NOVOTNÁ, Hedvika; ŠPAČEK, Ondřej; ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, 2019. 494 s. ISBN 978-80-7571-052-9
ROWLES, Daniel a ROGERS, Ciaran,. Podcasting Marketing Strategy: A Complete Guide to Creating, Publishing and Monetizing a Successful Podcast. Online, PDF. Kogan Page, Limited, 2019. 264 s. E-ISBN 978-0-7494-8624-2. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5755724. [cit. 2024-07-17]
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2015. 548 s. ISBN 978-80-247-3568-9.
SEEMILLER, Corey a GRACE, Meghan. Generation Z: A century in the making. Online, PDF. London: Routledge, November 9, 2018. 348 s. ISBN 9780429442476. Dostupné také z: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780429442476/generation-z-corey-seemiller-meghan- grace [cit. 2024-06-17].
SCHULZ, Anne. Junge Erwachsene und öffentlich-rechtliche Nachrichtenangebote online – Nutzung, Vertrauen und Erwartungen an Objektivität und Unparteilichkeit. In: GERLACH, Frauke a EILDERS, Christiane. (ed.). Mein fernsehen 2021. Baden-Baden: Nomos, 2022, s. 157–172. ISBN 978-3-8487-8489-9.
TRAMPOTA, Tomáš a VOJTĚCHOVSKÁ, Martina. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010, 296 s. ISBN 978-80-7367-683-4
UPTON, Penney. Developmental psychology. 2. vyd. London: Learning Matters, 2011. ISBN 9780857256970. Dostupné také z: https://www.perlego.com/book/1431477/developmental-psychology-pdf
VÁGNEROVÁ, Marie a LISÁ, Lidka, VIII. DOSPÍVÁNÍ. In: Vývojová Psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2021. 542 s. ISBN 978-80-246-4961-0.
VLČEK, Josef. Rozhlasové formáty. In: Čtrnáct kapitol o rozhlase. Praha: Literární akademie, 2006, 98 s. ISBN 80-86877-04-3.
WARREN, Steven. Radio: The Book, Fourth Edition. Burlington. 4th ed. London: Focal Press, 2005. 225 s. ISBN: 0-240-80696-4.
ARNETT, Jeffrey J. Emerging adulthood: A theory of Development From the Late Teens Through the Twenties. American Psychologist. Online. In: ResearchGate. June, 2000. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/12476725_Emerging_Adulthood_A_Theory_of_Development_Fro m_the_Late_Teens_Through_the_Twenties [cit. 2024-06-16].
BARWISE, Patrick. The challenges facing public service broadcasters. Online. In: International Institute of communications. 26.1. 2022 Dostupné z: https://www.iicom.org/wp-content/uploads/IM-January-2022-Vol- 49-Issue-4-Challenges-Facing-Public-Service-Broadcasters.pdf [cit. 2024-07-27].
BGBI. I Nr. 112/2023, Bundesgesetz: Änderung des ORF-Gesetzes, der Fernmeldegebührenordnung, des Fernsprechentgeltzuschussgesetzes..Online. In: Rechtsdatenbank. 08.09.2023. Dostupné z: https://rdb.manz.at/document/ris.c.BGBl__I_Nr__112_2023? source=726462233230323331303137237269732e6e2e4e4f5234303235343039372356572332313833313 439303933 [cit. 2024-07-29].
DAVISON, Patrick; BULGER, Monica; MADDEN, Mary. Navigating youth media landscapes: Challenges and opportunities for engaging teens. Online. New York: The Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop, 2020. Dostupné z: https://joanganzcooneycenter.org/wp-content/uploads/2020/10/jgcc_navigatingyouthmedia.pdf [cit. 2024-06- 20].
DIMOCK, Michael. Defining Generations: Where Millennials End and Generation Z Begins. Online. In: Pew Research Center. 2019 Dostupné z: https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/01/17/where- millennials-end-and-generation-z-begins/ [cit. 2024-06-16].
EUROBAROMETER. New Eurobarometer survey shows young people's active participation in civic and democratic life ahead of the upcoming European elections. Online. In: European Commission. 13 May, 2024. Dostupné z: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/3181 [cit. 2024-07-30].
LOBO, Velita Sibon a BHAT Shivshankar. Media and Youth Audience – A Comprehensive Review. Online. International Journal of Case Studies in Business, IT and Education (IJCSBE). Vol. 6, No. 2., August 2022. Dostupné z: https://doi.org/10.5281/zenodo.7053932 [cit. 2024-06-20].
MADDEN, Mary a ROOD Elizabeth. Gen Z in the room: Making public media by and with youth for the future. Online. New York: Joan Ganz Cooney Center at Sesame Workshop, 2023. Dostupné z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED627377.pdf [cit. 2024-06-20].
POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY. Novela z. o České televizi a o Českém rozhlasu. Online. In: Sněmovní tisk 738. In: PSP.cz. Aktual. 30. července 2024. Dostupné z: https://www.psp.cz/sqw/historie.sqw?o=9&t=738 [cit. 2024-07-30].
PUBLIC MEDIA ALLIANCE. Public media and the fight for young audiences. Online. In: News In: Public Media Alliance. February 16, 2022 Dostupné z: https://www.publicmediaalliance.org/public-media-and- young-audiences/ [cit. 2024-07-27].
REITER, Gisela; GONSER, Nicole; GRAMMEL, Markus a GRÜNDL, Johann. Young audiences and their valuation of public service media: A case study in Austria. Online. 2018. Dostupné z: https://www.diva- portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1535652&dswid=-9775 [cit. 2024-06-20].
Reuters Institute. Digital News Report 2023. Online. University of Oxford. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2023 Dostupné z: [https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2023-06/ Digital_News_Report_2023.pdf [cit. 2024-06-20].
RMS. Radiotest 2024_2. Online. In: RMS. 2024 Dostupné z: https://rms-austria.at/mediaservice/radiotest[cit. 2024-07-17].
ROBERT-AGELL, Francesc; JUSTEL-VÁZQUEZ, Santiago a BONET, Montse. No habit, no listening: Radio and generation Z – snapshot of the audience data and the business strategy to connect with it. Online. Vol. 31 Núm. 5. Universitat Internacional Catalunya, Universitat Internacional de Catalunya, Universitat Autínoma de Barcelona, 2022 Dostupné z: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/86900[cit. 2024-06-20].
ROBINSON, Brett. 8 Types of podcasts: Today’s Top Formats and Genres. Online In: WiredClip June 2, 2024 Dostupné z: https://wiredclip.com/types-of-podcasts/ [cit. 2024-07-17]
SC&C. CAWI — Computer Assisted Web Interviewing. Online. In: SC&C. 2023. Dostupné z: https://scac.cz/online-dotazovani/ cit. 2024-07-17].
SEHL, Annika. Public Media in Digital Media Environment: Performance from an Audience Perspective. Media Performance in Times of Media Change. Online. Institute of Journalism, Faculty of Business Administration, Universität der Bundeswehr München, Germany. roč. 8, č. 3. ISSN 2183-2439. 24 August 2020. Dostupné z: https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/3141 [cit. 2024-06- 20].
SCHRAMM, Holger. Radio Research Methods. Online. In: ResearchGate. November 2017. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Holger-Schramm/publication/320925813_Radio_Research_Methods/ links/5a857ba8aca272c99ac4e6e5/Radio-Research-Methods.pdf [cit. 2024-07-17].
Zákon č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu. Online. In: Zákony pro lidi. 01.01.1992. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-484?text=Za%CC%81konc%CC%8C.+484%2F1991+Sb.%2C+o+C %CC%8Ceske%CC%81m+rozhlasu [cit. 2024-07-30].
Předběžná náplň práce
Bakalářská práce srovnává přístup rozhlasových stanic veřejné služby k mladému publiku na příkladu rakouské rozhlasové stanice FM4, patřící pod ORF (Österreichischer Rundfunk), a její české alternativy Radia Wave, patřící pod Český rozhlas. Úvodní část práce se zaměřuje na popis specifických potřeb, preferencí a mediálních návyků Generace Z a současně představuje kontext a fungování obou vybraných stanic. V analyticko-výzkumné části práce, za použití metody komparativní analýzy, jsou zkoumány aspekty lineárního a On demand vysílání. Tato část je doplněna o polostrukturované rozhovory s šéfredaktory vybraných stanic, které poskytují hlubší interpretaci závěrů analýzy. Cílem této komparativní analýzy je identifikovat rozdíly a podobnosti ve vysílání obou stanic a jejich přístupu k mladým posluchačům, a zároveň poskytnout komplexní pohled na média veřejné služby a jejich reakci na měnící se mediální návyky této demografické skupiny. Výsledky práce mohou dále posloužit jako základ pro další analýzy zaměřené na optimalizaci komunikace médií veřejné služby s mladou generací. Autorka ve vztahu mezi médii veřejné služby a mladým publikem vnímá velký potenciál pro budoucí rozvoj, s důrazem na význam neustálé inovace a přizpůsobování se proměnlivým mediálním návykům.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor thesis compares the approach of public service radio stations to young audiences on the example of the Austrian radio station FM4, belonging to ORF (Österreichischer Rundfunk), and its Czech alternative Radio Wave, belonging to Czech Radio. The introductory part of the thesis focuses on the description of the specific needs, preferences, and media habits of Generation Z and at the same time presents the context and functioning of both selected stations. In the analytical and research part of the thesis, using the method of comparative analysis, aspects of linear and on-demand broadcasting are examined. This part is complemented by semi-structured interviews with the editors-in-chief of the selected stations, which provide a deeper interpretation of the conclusions of the analysis. This comparative analysis aims to identify differences and similarities in the two stations' broadcasts and their approach to young listeners while providing a comprehensive view of public service media and their response to the changing media habits of this demographic group. Furthermore, the results of this thesis can serve as a basis for further analysis aimed at optimizing public service media communication with the young
generation. The author sees significant potential for future development in the relationship between public service media and young audiences, emphasizing the importance of constant innovation and adaptation to changing media habits.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK