Interaktivita v dětské obrazové literatuře
| Název práce v češtině: | Interaktivita v dětské obrazové literatuře |
|---|---|
| Název v anglickém jazyce: | Interactivity in Children’s Literature |
| Klíčová slova: | dětská ilustrace, interaktivita, výtvarná výchova, autorská kniha, dětská kniha |
| Klíčová slova anglicky: | children’s illustration, interactivity, art education, children’s book, authorial’s book |
| Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
| Typ práce: | bakalářská práce |
| Jazyk práce: | čeština |
| Ústav: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
| Vedoucí / školitel: | Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D. |
| Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
| Datum přihlášení: | 25.03.2024 |
| Datum zadání: | 03.06.2024 |
| Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.06.2024 |
| Datum a čas obhajoby: | 21.05.2025 09:00 |
| Místo konání obhajoby: | Myslíkova 7, Praha 1, M006, velká posluchárna |
| Datum odevzdání elektronické podoby: | 13.04.2025 |
| Datum proběhlé obhajoby: | 21.05.2025 |
| Předmět: | Obhajoba bakalářské práce (OSZD104VV) |
| Oponenti: | doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. |
| Ocenění: | Práce byla navržena na ocenění |
| Zásady pro vypracování |
| 1. výtvarná část:
- vytvořte autorskou obrazovou knihu vycházející ze současného pojetí knižní tvorby - vymyslete komplexní koncepci knihy a navrhněte kreativní výtvarné řešení - zrealizujte maketu knihy a zvolte adekvátní knižní vazbu 2. teoretická část: - vycházejte z dostupné literatury a prozkoumejte zvolenou problematiku - porovnejte různé způsoby jak je možno propojit vizuální stránku knih s jejich interaktivitou - věnujte se nejvýznačnějším osobnostem využívajících interaktivitu v dětské knize - zpracujte přehled různých možností práce s interaktivitou v knize 3. didaktická část: - vymyslete náměty pro tvorbu v hodinách výtvarné výchovy na ZŠ, SŠ nebo ZUŠ vycházející z tématiky bakalářské práce - navrhněte výtvarné prostředky a vycházejte i z RVP |
| Seznam odborné literatury |
| FRANCOVÁ, Kamila. Ilustrace dětské knihy. Bakalářská práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta, 2019.
HOLEŠOVSKÝ, František. Ilustrace pro děti: tradice, vztahy, objevy. Praha: Albatros, 1977. ISBN: 13-730-77. KOČOVÁ, Kamila. Podoby současné české ilustrace pro nejmladší čtenáře, Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy, 2011. PAICHLOVÁ, Jana. Ilustrace dětské knihy vztah dítěte a knižní ilustrace. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta, 2019. RAUDENSKÝ, Martin. Ko-text, Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu UJEP, 2016. ISBN: 978-80-7414-920-7. REISSNER, Martin. Ilustrace: pohledy na výtvarný doprovod české dětské knihy = Illustration : insights into illustrations to accompany Czech children's books. Brno: Moravské zemské muzeum, 2015. ISBN: 978-80-7028-439-1. |
| Předběžná náplň práce |
| Bakalářská práce se zaměřuje na zkoumání možností interaktivity knížek určených pro děti. Zkoumá, jakými způsoby lze propojit knihu a její obsah se čtenářem či jak prolomit neviditelnou bariéru, která tyto dvě strany propojuje a jak podpořit dětskou hravost a kreativitu. Teoretická část se zabývá stručnou historií, vymezením pojmu, funkcemi a vlastnostmi různých pojetí interaktivních knížek a tím, jaký mají tyto knížky a jejich ilustrace vliv na dětské umělecké smýšlení a jeho rozvoj. Praktická část tvoří autorská kniha, která čerpá ze znalostí získaných z průzkumů a z odborné literatury. Didaktická část se zabývá především tím, jak lze tyto znalosti využít ve výuce či v práci s dětmi. Cílem práce je analyzovat současnou nabídku dětských českých i zahraničních interaktivních knih a druh aktivit, které tyto knihy nabízejí a na základě toho vytvořit autorskou knihu, která bude rozvíjet dětské kreativní myšlení. |
| Předběžná náplň práce v anglickém jazyce |
| The thesis focuses on the investigation of the possibilities of interactivity of books intended for children. It explores the ways in which the book and the content can be connected with the reader, or how to break this invisible barrier that connects these two sides and how to support children's playfulness and creativity. The theoretical part deals with a brief history, definition of the concept, functions and properties of various concepts of interactive books and the influence these books and their illustrations have on children's artistic thinking and its development. The practical part is then an author's book, which is based on knowledge obtained from surveys and from professional literature. The didactic part then deals primarily with how this knowledge can be used in teaching or working with children. The goal of the work is to analyze the current offer of children's Czech and foreign interactive books and the type of activities that these books offer and, based on this, to create an author's book that will develop children's creative thinking. |
- zadáno a potvrzeno stud. odd.