Devadesátá léta a filmové adaptace klasických britských literárních děl pro děti prismatem konceptu Heritage Movies
Název práce v češtině: | Devadesátá léta a filmové adaptace klasických britských literárních děl pro děti prismatem konceptu Heritage Movies |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The 1990's Film Adaptations of Classic British Children's Literature through the Concept of Heritage Movies |
Klíčová slova: | heritage|nostalgie|kinematografie pro děti|adaptace literárních děl|literatura pro děti|dětství|90. léta|britskost|Velká Británie |
Klíčová slova anglicky: | heritage|nostalgia|children's cinema|literary adaptations|children's literature|childhood|1990s|Britishness|United Kingdom |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra filmových studií (21-KFS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 18.03.2024 |
Datum zadání: | 18.03.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 18.03.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 13.09.2024 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 05.09.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 13.09.2024 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jan Hanzlík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Koncept „heritage movies“ poskytuje teoretický náhled na historické filmy a seriály i další díla, z nichž mnohé nespadají čistě pod historický žánr, ale jejich estetika či narativ jsou jím ovlivněni. Koncept vznikl jako kritická reakce na britskou tvorbu konce 20. století, která se často věnovala literárním adaptacím z přelomu 19. a 20. století. Tato díla jsou kritizována jako romantizující znázornění minulosti, které zdůrazňuje, buržoazii či aristokracii a jež se nechává unést zobrazením luxusního prostředí, oblečení a životního stylu těchto vrstev. Pro tuto práci byl ke zkoumání zvolen žánr filmů pro děti, který je často v případě heritage movies opomíjen, a to i přes to, že literární tvorba pro děti z přelomu 19. a 20. století představuje pro britskou i zahraniční produkci hojně využívaný zdroj k adaptování. Přesto je však možné těžit z dostupné literatury, která se věnuje jak tématu historických filmů a TV, tvorbě pro dětské publikum nebo popisuje produkční situaci 90. let, která byla ovlivněna politickým pozadím doby vydání literárního díla a později situací v době filmové či televizní realizace. Práce se bude věnovat britským filmovým a TV adaptacím literárních děl pro děti za pomoci zmíněného teoretického rámce. Záměrem je také dodat politický a historický kontext, kterým jsou tato díla ovlivněna. Komparací vybraného vzorku skrze optiku heritage movies bude možné zjistit, nakolik je tento žánr v dané době ovlivněn ideologicky a esteticky. Otázky které si budu pokládat zní následovně: Jaké z vizuálních a intertextuálních motivů „heritage movies“ jsou opakovaně používány? Jaké z nich mají záměrný či nezáměrný ideologický potenciál? Jak jsou vybrané příklady ovlivněny politickou situací Británie 90. let a jak je v nich „britskost“ využita jako produkt? Jak se historie této společnosti může neustále deformovat, je-li každá další generace dětí ovlivněna vzpomínáním na idealizovanou minulost? A proč je zrovna dětské publikum, které konzumuje příběhy nevinným pohledem, vystaveno těmto příběhům stále dokola? Lze ve vybraných příkladech sledovat snahu o progresivnější kontextualizaci, která by dovolila např. využít původní literární materiál, ale díky odlišné perspektivě ho adaptovat pro soudobého diváka, jako se to občas děje u historického žánru např. u literárních adaptací Jane Austenové? Tyto otázky bych si ráda zodpověděla pomocí dostupné literatury k žánrům historického filmu a filmů pro děti a doplnila je kritickým pohledem již zmíněného konceptu „heritage movies“. |
Seznam odborné literatury |
BROWN, Noel, British Children's Cinema: From the Thief of Bagdad to Wallace and Gromit. London: Bloomsbury Publishing 2016. BROWN, Noel: The Hollywood Family Film: A History, from Shirley Temple to Harry Potter. London: I.B. Tauris 2012. HIGSON Andrew, Nostalgia is not what it used to be: heritage films, nostalgia websites and contemporary consumers. Consumption Markets & Culture, 17., 2014, č. 2. Dostupný na KRIPS, Valerie, The Presence of the Past: Memory, Heritage, and Childhood in Postwar Britain. London: Routledge 2000. MONK, Claire, Heritage Film Audiences: Period Films and Contemporary Audiences in the UK. Edinburgh: Edinburgh University Press 2011. MONK, Claire, The British heritage-film debate revisited, In: Claire Monk – Amy Sargeant (eds.), British Historical Cinema: The History, Heritage and Costume Film). London: Routledge 2002, s. 176–198. PEIRSE, Alison, A Broken Tradition: British Telefantasy and Children's Television in the 1980s and 1990s. In: Visual Culture in Britain, 11., č. 1, s. 109–124. Dostupné na ROBERTS, Ken, Same activities, different meanings: British youth cultures in the 1990s. In: Leisure Studies, 16., č. 1, s. 1–15 SKOPEC, Rudolf, Dějiny fotografie v obrazech 1890-1945. Praha: Orbis 1963, s. 492–493. SMITH, Matthew, The Child in British Cinema. London: Palgrave Macmillan 2022. VIDAL, Belén, Heritage Film: Nation, Genre and Representation. London: Wallflower Press 2012. VOIGTS-VIRCHOW, Eckart (ed.), Janespotting and Beyond: British Heritage Retrovisions Since the Mid-1990s. Tübingen: Gunter Narr Verlag 2004. WOJCIK-ANDREWS, Ian, Children’s films: History, ideology, pedagogy, theory. London: Psychology Press 2000. |