Kompetenčná rámec pohledem začínajícíh učitelů (nejen) biologie
Název práce v češtině: | Kompetenčná rámec pohledem začínajícíh učitelů (nejen) biologie |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Competence framework from the point of view of (not only) beginning biology teachers |
Klíčová slova: | kompetenční rámec, pregraduální příprava učitelů, začínající učitelé, výuka biologie/přírodopisu |
Klíčová slova anglicky: | competence framework, undergraduate teacher training, beginning teachers, teaching biology |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 19.05.2024 |
Datum zadání: | 19.05.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 27.05.2024 |
Předběžná náplň práce |
Kompetenční rámec (dále jen KR) absolventa učitelství definuje soubor očekávaných znalostí, dovedností a postojů, které by měl být absolvent učitelství schopen demonstrovat během svého profesního života. KR popisuje, co by měl být absolvent schopen dělat a co by měl vědět, aby byl úspěšným a dobrým učitelem. Zásadním obdobím, ve kterém má budoucí učitel rozvinout své profesní kompetence, je pregraduální příprava učitelů během vysokoškolského studia. V mnoha státech OECD je proto státem skrze kompetenční rámce či standardy vymezeno, co společnost od fakult připravujících učitele očekává. Většinou se vztahují ke kompetencím učitelů, kteří již svou profesi vykonávají, ale jsou využívány i pro účely přípravy učitelů, případně existují specifické kompetenční rámce pro úroveň absolventa. V ČR dlouho KR absolventa učitelství chyběl; nicméně aktuálně již k dispozici v ČR je a předložený KR absolventa a absolventky učitelství je rozdělen do šesti oblastí kompetencí. DP se budet věnovat implementaci KR do praxe na zákaldě rozhovorů s absolventy, ze kterých vzejdou příklady dobré praxe. Jedná se o kvalitativně řešenou DP, která má teoretické zázemí v akuálně diskutovaném KR. |