Odhalování prostorových dynamik: Recepční estetika Wolfganga Isera, queer teorie a feministické pohledy v díle Sylvie Molloy En breve cárcel (V krátkém vězení)
Název práce v češtině: | Odhalování prostorových dynamik: Recepční estetika Wolfganga Isera, queer teorie a feministické pohledy v díle Sylvie Molloy En breve cárcel (V krátkém vězení) |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Exploring spatial dynamics: Receptive aesthetics of Wolfgang Iser, Queer theory and Feminist Perspectives in Sylvia Molloy's En breve cárcel |
Klíčová slova: | nedourčenost|metafikce|argentinská literatura|feminismus|poststrukturalismus|queer teorie|prostor |
Klíčová slova anglicky: | space|indetermination|metafiction|argentinian literature|feminism|post-structuralism|queer theory |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | doc. Mgr. Dora Poláková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý![]() |
Datum přihlášení: | 01.03.2024 |
Datum zadání: | 04.03.2024 |
Schválení administrátorem: | bylo schváleno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.03.2024 |
Datum a čas obhajoby: | 06.02.2025 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.12.2024 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.02.2025 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Roman Zaťko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tematika zvnitřnění fyzického a abstraktního prostoru provází dílo argentinské autorky Sylvie Molloy En breve cárcel (V krátkém vězení) od jeho začátku do konce. Obrazy z minulosti nenavazují lineárně na hlavní dějovou linii, nýbrž doplňují prázdná místa příběhu. Diplomová práce se soustředí na aplikaci teorie recepční estetiky Wolfganga Isera, která tato prázdná místa označuje jako místa nedourčenosti. Zvláštní důraz je kladen na roli čtenáře, který hraje klíčovou roli v procesu vytváření interpretace textu. Odklon od jednoznačného významu k jeho pluralitě zároveň otevírá prostor pro nové feministické či queer teorie, jimiž se autorka sama ve svém teoretickém díle zabývá. Osnova: 1. Úvod 1.1. Kontextualizace prostoru v moderní argentinské próze 1.2. Sylvia Molloy a její přínos v literatuře 1.3. Hlavní cíle práce 2. Literární rámec 2.1. Klíčové koncepty a přístupy recepční estetiky Wolfganga Isera 2.2. Tematika prostoru v poststrukturální literární kritice 2.3. Queer teorie v souvislosti s vnímáním literárního prostoru 3. Čtenář a interpretace prostoru: Role recepční estetiky 3.1. Recepční estetika: význam a aplikace v analýze prostoru 3.2. Poetická imaginace a snové prostory 4. Analýza prostorové dynamiky v díle En breve cárcel 4.1. Prostorové uspořádání a jeho význam v kritickém čtení románu 4.2. Prostorové hranice: pokoj jako symbol vězení 4.3. Queer prostory a prostorová hierarchie 4.4. Vztah mezi fyzickým a imaginárním prostorem 5. Aplikace teoretického rámce 5.1. Recepční estetika: Metody a postupy v literární analýze 5.2. Aplikace queer a feministické teorie v literární analýze 6. Závěr |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura: MOLLOY, Sylvia. En breve cárcel. Barcelona: Seix y barral, 1981. ISER, Wolfgang. Apelová struktura textů. In Sedmidubský, M. (ed.), Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. 1. vydání. Brno: Host, 2001. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. Praha: Karolinum, 2009. ISER, Wolfgang. The Act of Reading: A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: John Hopkins University Press, 1980. BÍLEK, Petr. Hledání jazyka interpretace k modernímu prozaickému textu. Brno, 2003. BACHELARD, Gaston. Poetika prostoru. Malvern, 2009. Sekundární literatura: KAMINSKY, Amy. The Queering of Latin American Literary Studies. Latin American Research Review, 2001, Vol. 36, No. 2, 2001. Dostupné z:https://www.jstor.org/stable/2692096 KAMINSKY, Amy. Issues for an International Feminist Literary Criticism. Signs, vol. 19, no. 1, 1993, pp. 213–27. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3174751. SALVAGGIO, Ruth. Theory and Space, Space and Woman. Tulsa Studies in Women’s Literature, vol. 7, no. 2, 1988, pp. 261–82. Dostupné z: https://doi.org/10.2307/463682. MORALES, Alejandra Jaramillo. Espacio, cuerpo y palabra en la novela En breve cárcel de Silvia Molloy. Universitas humanística, n. 59, enero 2005, pp. 83-93, Ponificia Universidad Javeriana. Dostupné z:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=79105907 ALFARO, María Jesús Martínez. Intertextuality: origins and development of the concept. Atlantis, vol. 18, no. 1/2, 1996, pp. 268–85. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/41054827. EZQUERRO, Milagros. Sylvia Molloy: teoría y ficción. INTI, no. 73/74, 2011, pp. 97–102. Dostupné z:http://www.jstor.org/stable/23729803. FERREIRA-PINTO, Cristina. En Breve Cárcel: Escribiendo El Camino Del Sujeto. Letras Femeninas, vol. 15, no. 1/2, 1989, pp. 75–82. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/23022297. HARKIN, Patricia. The Reception of Reader-Response Theory. College Composition and Communication, vol. 56, no. 3, 2005, pp. 410–25. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/30037873. |