Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 392)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Školní připravenost dětí předškolního věku z pohledu rodičů a mateřských škol
Název práce v češtině: Školní připravenost dětí předškolního věku z pohledu rodičů a mateřských škol
Název v anglickém jazyce: School readiness of preschool children from the perspective of parents and kindergartens
Klíčová slova: školní připravenost|pedagogická diagnostika|rodiče|mateřské školy|předškolní děti
Klíčová slova anglicky: school readiness|pedagogical diagnostics|parents|kindergartens|preschool children
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: Mgr. Simona Pekárková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.02.2024
Datum zadání: 29.02.2024
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.03.2024
Datum a čas obhajoby: 06.09.2024 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:03.07.2024
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2024
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Školní připravenost jedůležitýmtématem, které se týká vývoje každého dítěte, neboť je klíčovým faktorem pro úspěch ve škole.Cílemdiplomové prácejezjistitpohledrodičů a mateřskýchškolna dovednosti, které jsou klíčové pro konceptškolní připravenosti.V kontextu aktuálních úvah o rušení odkladůškolní docházkyje podstatné rozumět představám rodičů o dovednostech předškolního dítěte a znátmožnosti výstupů pedagogické diagnostiky na straně mateřských škol.Počet odkladů školní docházky i přes přijatá opatření – zavedení povinného roku předškolní docházky – neklesá, naopak v posledních deseti letech toto číslovzrostlo.Aktuálně má odklad školní docházky přibližně každé páté dítěa zároveň zhruba každé sté dítě musív první tříděopakovat ročník(Lánská, 2022).Při přechodu dítěte z mateřské školy na základní školu je důležitávhodná podpora rodiče, která vycházízrealitě odpovídajících představo předškolních dovednostechdítěte.Zahraniční studieukazují, že porozumění rodiče o důležitosti školní připravenostidítěteajejich podpora při rozvoji jednotlivýchsložekformujírané studijní výsledky dítěte (Puccioni, 2015).Mnohdy se však rodiče zaměřují pouze na znalosti jako je počítání, pojmenování barev a znalost abecedy(Miller, 2019).I přes to, že je na školní připravenost kladen stále větší důraz, výzkumy zabývající se přesvědčenímia postojirodičů chybí v České republice i ve světě(Puccioni, 2015).

Obsahem literárně-přehledové části je vymezení pojmuškolní připravenostidítěte,popsání jejichhlavních oblastípředškolního věku,zmapovánídiagnostickýchmetod školní připravenostiu nás, tak ivzahraničí. Dále se práce zaměřuje nashrnující informace o aktuálních přístupech kodkladůmškolní docházkyv ČRa na výzkumy zaměřujícíse navztah mezipohledemrodičůa mateřské školy na míru školní připravenosti dětí.

Výzkumný projekt se bude zabývatstudiemškolní připravenostidětí předškolního věku a pohledem rodičů dětí naúroveňjejich dovedností.Design výzkumu bude kvantitativní.Data budou sbírána od dětí ve věku 5 až 7 let, které navštěvují mateřskou školu. Pro účely tohoto výzkumu bude využit nástrojpedagogické diagnostikyiSophi.Dále budou získávána data od rodičů, kteří vyplní rodičovský dotazníkiSophiR.Oba nástroje jsou standardizované.

Tato diplomová prácepřispějesvými poznatky do diskuse o zrušení odkladů školní docházky. Výsledkyukážoupředstavu rodičůopředškolních dovednostechjejich dětí v porovnání s jejich aktuální úrovní.
Seznam odborné literatury
Belfield, C., &Garcia, E. (2016).Parentalnotionsofschoolreadiness:Howhavetheychangedand haspreschoolmade adifference?TheJournalofEducational Research, 107(2), 1–30. https://doi.org/10.1080/00220671.2012.753863
Jose, K.,Banks, S., &Hansen, E. (2020).Parentalperspectivesonchildren’sschoolreadiness: Anethnographicstudy.EarlyChildhoodEducationJournal, 50,21–31. https://doi.org/10.1007/s10643-020-01130-9
Kamphorst, E.,Cantell, M., Van DerVeer, G.,Minnaert, A., &Houwen, S. (2021).Emergingschoolreadinessprofiles: motorskillsmatterforcognitive- andnon-cognitivefirstgradeschooloutcomes.Frontiersin Psychology, 12, 759480. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.759480
Kang, J., Horn, E., &Palmer, S. (2017).Influencesoffamilyinvolvementinkindergartentransitionactivitiesonchildren’searlyschooladjustment.EarlyChildhoodEducationJournal, 45(6), 789–800. https://doi.org/10.1007/s10643-016-0828-4
Kokkalia, G.,Drigas, A.,Economou, A., &Roussos, P. (2019).Schoolreadinessfromkindergartentoprimaryschool.InternationalJournalofEmergingTechnologies in Learning, 14(11), 4–18. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i11.10090
Lánská, K. (2022).Školní připravenost není otázkou pouze dítěte a rodiny. Podmínky pro vzdělávání musí přizpůsobit i škola.Audit vzdělávacího systémuEduin.https://audit.eduin.cz/analyza-obecna-detail/?analyza_id=4003
Miller, M., &Kehl, L. (2019).Comparingparents’ andteachers’ rank-orderedimportanceofearlyschoolreadinesscharacteristics.EarlyChildhoodEducationJournal, 47(4), 445–453. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00938-4
Peckham, K. (2017).Developingschoolreadiness:creatinglifelonglearners. SAGEPublications.
Pekdogan, S., &Akgül, E. (2017).PreschoolChildren'sSchoolReadiness.InternationalEducationStudies, 10(1), 144-154.
Puccioni, J. (2015).Parents’conceptionsofschoolreadiness,transitionpractices, andchildren’sacademicachievementtrajectories.TheJournalofEducationalResearch, 108, 130–147. https://doi.org/10.1080/00220671.2013.850399
Puccioni, J.,Froil, J., &Moeyaert, M. (2020).Preschoolteachers’transitionpracticesandparents’perceptionsaspredictorsofinvolvementandchildren’sschoolreadiness.ChildrenandYouthServicesReview, 109.
Rouse, E., Nicholas, M., &Garner, G. (2023).Schoolreadiness–whatdoesthismean?Educators’perceptionsusingacrosssectorcomparison,InternationalJournalofEarlyYearsEducation, 31(1), 185–199. https://doi.org/10.1080/09669760.2020.1733938
SahinZeteroglu, E., &Kozan, D. (2020).TheRelationshipbetweenParentalAttitudesandSchoolMaturityofPreschoolChildren.AfricanEducationalResearchJournal, 8, 180-185.https://doi.org/10.30918/AERJ.8S2.20.046
Suleiman, I. (2015).IntegratingDataMiningandSocialNetworkTechniquesintotheDevelopmentofaWeb-basedAdaptivePlay-basedAssessmenttoolforSchoolReadiness[Disertačnípráce, University odBradford].BradfordScholars.http://hdl.handle.net/10454/7293
Williams, E. (2023).PreschoolTeachers’ andParents’PerspectivesRegardingFactorsThatAffectKindergartenReadiness[Disertačnípráce,WaldenUniversity].https://doi.org/10.1007/s40688-017-0145-y
Williams, P., &Lerner, M. (2019).Schoolreadiness.PediatricsJournaloftheAmericanAcademyofPediatrics, 144(2) e20191766. https://doi.org/10.1542/peds.2019- 1766
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK