Výuka entropie na středoškolské úrovni
Název práce v češtině: | Výuka entropie na středoškolské úrovni |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching entropy at the upper-secondary level |
Klíčová slova: | entropie|výuka fyziky na střední škole|výuková sekvence|konceptuální porozumění |
Klíčová slova anglicky: | entropy|upper-secondary school physics|teaching materials|conceptual approach |
Akademický rok vypsání: | 2023/2024 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | |
Ústav: | Katedra didaktiky fyziky (32-KDF) |
Vedoucí / školitel: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 27.02.2024 |
Datum zadání: | 04.03.2024 |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.05.2024 |
Konzultanti: | RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
1) Seznámit se s různými přístupy, jakými lze nahlížet na koncept entropie.
2) Seznámit se s literaturou, která se věnuje zařazení tématu entropie do výuky na středoškolské úrovni. Zaměřit se na již existující konkrétní náměty do výuky. 3) Připravit výukovou sekvenci v délce několika vyučovacích hodin, která seznámí žáky SŠ s konceptem entropie. V rámci tohoto úkolu vytvořit materiály pro žáky i učitele. 4) Navrženou výukovou sekvenci realizovat ve výuce na SŠ a vhodně ji reflektovat. Na základě získaných zkušeností vzniklé materiály upravit. 5) Výukovou sekvenci detailně popsat a publikovat, např. mezi materiály pro učitele na serveru FyzWeb. 6) Veškeré výsledky přehledně sepsat do textu práce. |
Seznam odborné literatury |
Jeppsson, F., Haglund, J., & Strömdahl, H. (2011). Exploiting Language In Teaching Of Entropy [Original article]. Journal of Baltic Science Education, 10.
Lambert, F. L. (1999). Shuffled Cards, Messy Desks, and Disorderly Dorm Rooms - Examples of Entropy Increase? Nonsense! Journal of Chemical Education, 76(10), 1385. https://doi.org/10.1021/ed076p1385 Leff, H. S. (2007). Entropy, Its Language, and Interpretation. Foundations of Physics, 37(12), 1744-1766. https://doi.org/10.1007/s10701-007-9163-3 Leff, H. S. (2007). Thermodynamics Is Easy — I've Learned It Many Times. The Physics Teacher, 45(2), 71-72. https://doi.org/10.1119/1.2432080 Leff, H. S. (2012). Removing the Mystery of Entropy and Thermodynamics — Part V. The Physics Teacher, 50(5), 274-276. https://doi.org/10.1119/1.3703541 Rogers, T. R. (2023). Hands-on Model for Investigating Entropy and Disorder in the Classroom. The Physics Teacher, 61(6), 439-443. https://doi.org/10.1119/5.0089761 Styer, D. (2019). Entropy as Disorder: History of a Misconception. The Physics Teacher, 57(7), 454-458. https://doi.org/10.1119/1.5126822 Středoškolské učebnice termodynamiky a molekulové fyziky a další materiály dle pokynů vedoucí práce |