Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Výuka entropie na středoškolské úrovni
Název práce v češtině: Výuka entropie na středoškolské úrovni
Název v anglickém jazyce: Teaching entropy at the upper-secondary level
Klíčová slova: entropie|výuka fyziky na střední škole|výuková sekvence|konceptuální porozumění
Klíčová slova anglicky: entropy|upper-secondary school physics|teaching materials|conceptual approach
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce:
Ústav: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Vedoucí / školitel: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 27.02.2024
Datum zadání: 04.03.2024
Datum potvrzení stud. oddělením: 19.05.2024
Konzultanti: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Zásady pro vypracování
1) Seznámit se s různými přístupy, jakými lze nahlížet na koncept entropie.
2) Seznámit se s literaturou, která se věnuje zařazení tématu entropie do výuky na středoškolské úrovni. Zaměřit se na již existující konkrétní náměty do výuky.
3) Připravit výukovou sekvenci v délce několika vyučovacích hodin, která seznámí žáky SŠ s konceptem entropie. V rámci tohoto úkolu vytvořit materiály pro žáky i učitele.
4) Navrženou výukovou sekvenci realizovat ve výuce na SŠ a vhodně ji reflektovat. Na základě získaných zkušeností vzniklé materiály upravit.
5) Výukovou sekvenci detailně popsat a publikovat, např. mezi materiály pro učitele na serveru FyzWeb.
6) Veškeré výsledky přehledně sepsat do textu práce.
Seznam odborné literatury
Jeppsson, F., Haglund, J., & Strömdahl, H. (2011). Exploiting Language In Teaching Of Entropy [Original article]. Journal of Baltic Science Education, 10.
Lambert, F. L. (1999). Shuffled Cards, Messy Desks, and Disorderly Dorm Rooms - Examples of Entropy Increase? Nonsense! Journal of Chemical Education, 76(10), 1385. https://doi.org/10.1021/ed076p1385
Leff, H. S. (2007). Entropy, Its Language, and Interpretation. Foundations of Physics, 37(12), 1744-1766. https://doi.org/10.1007/s10701-007-9163-3
Leff, H. S. (2007). Thermodynamics Is Easy — I've Learned It Many Times. The Physics Teacher, 45(2), 71-72. https://doi.org/10.1119/1.2432080
Leff, H. S. (2012). Removing the Mystery of Entropy and Thermodynamics — Part V. The Physics Teacher, 50(5), 274-276. https://doi.org/10.1119/1.3703541
Rogers, T. R. (2023). Hands-on Model for Investigating Entropy and Disorder in the Classroom. The Physics Teacher, 61(6), 439-443. https://doi.org/10.1119/5.0089761
Styer, D. (2019). Entropy as Disorder: History of a Misconception. The Physics Teacher, 57(7), 454-458. https://doi.org/10.1119/1.5126822
Středoškolské učebnice termodynamiky a molekulové fyziky
a další materiály dle pokynů vedoucí práce
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK