Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Koncept aktivního občanství ve vzdělávací politice Evropské unie
Název práce v češtině: Koncept aktivního občanství ve vzdělávací politice Evropské unie
Název v anglickém jazyce: Active Citizenship Concept in the European Union Education Policy
Klíčová slova: aktivní občanství|celoživotní učení|vzdělávání dospělých|občanská angažovanost|Evropská unie|vzdělávací politika
Klíčová slova anglicky: active citizenship|lifelong learning|adult education|civic engagement|European Union|education policy
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.02.2024
Datum zadání: 26.02.2024
Schválení administrátorem: bylo schváleno
Datum potvrzení stud. oddělením: 28.02.2024
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude analýza současného chápání aktivního občanství v kontextu vzdělávací politiky Evropské unie. Práce představí současná pojetí konceptu aktivního občanství hlavně ve vazbě na koncept celoživotní učení. Nejdříve přiblíží koncept celoživotního učení v perspektivě Evropské unie a poté nabídne srovnání cílů klíčových dokumentů Evropské unie z oblasti vzdělávací politiky s přístupy OECD a UNESCO. Následně se text bude věnovat fenoménu aktivního občanství se zaměřením na pojetí občanství, občanskou angažovanost a roli státu v prosazování praxe aktivního občanství. Součástí práce bude empirické šetření v podobě obsahové analýzy článků vybraných tří významných mezinárodních akademických časopisů: International Journal of Lifelong Learning, European Journal for Research on the Education and Learning of Adults a Studies in the Education of Adults. Cílem analýzy bude identifikovat hlavní způsoby nahlížení akademické komunity na uchopení konceptu aktivního občanství, jak s ním ve své vzdělávací politice pracuje Evropská unie. Do analýzy budou zahrnuty články publikované v posledních 10 letech.

Předběžná struktura práce:
1 Koncept celoživotního učení v pojetí Evropské unie
1.1 Politický koncept celoživotního učení
1.2 Klíčové dokumenty vzdělávací politiky Evropské unie
1.3 Srovnání evropského pojetí s perspektivami UNESCO a OECD
2 Fenomén aktivního občanství
2.1 Hlavní soudobá pojetí občanství a role občana
2.2 Aktivní občanství a občanská angažovanost
2.3 Společenské přínosy občanské angažovanosti
2.4 Role státu v prosazování aktivního občanství
3 Koncept aktivního občanství v pojetí vzdělávací politiky Evropské unie
3.1 Aktivní občanství ve vzdělávací politice Evropské unie
3.2 Aktivní občanství jako kompetence
3.3 Podpora a rozvoj demokracie v Evropské unie pomocí praxe aktivního občanství
3.4 Občanské vzdělávání v Evropské unii
4 Empirické šetření: Obsahová analýza článků vybraných akademických časopisů o aktivním občanství jako cíli vzdělávací politiky Evropské unie
Seznam odborné literatury
BEE, Cristiano. Active Citizenship in Europe: Practices and Demands in the EU, Italy, Turkey and the UK [online]. London: Palgrave Macmillan UK, 2017 [cit. 2023-12-11]. ISBN 978-1-137-45317-4. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=4917555.

BIESTA, Gert. Beyond learning: democratic education for a human future. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2006. ISBN 978-1-59451-233-9.

BOJE, Thomas P. Civility and participatory democracy: the importance of civil society and active citizenship. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2021. ISBN 978-1-78990-777-3.

EAEA. Manifesto for Adult Learning in the 21st century: The Power and Joy of Learning. Brussels: European Association for the Education od Adults, 2019. Dostupné z: https://eaea.org/wp-content/uploads/2019/04/eaea_manifesto_final_web_version_290319.pdf

JARVIS, Peter. Democracy, lifelong learning and the learning society: active citizenship in a late modern age. London: Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-35544-5.

JORIS, Margot, Maarten SIMONS a Orhan AGIRGAD. Citizenship-as-competence, what else? Why European citizenship education policy threatens to fall short of its aims. European Educational Research Journal [online]. 2022, 21(3), 484–503 [cit. 2023-12-11]. ISSN neuvedeno. Dostupné prostřednictvím ResearchGate z: doi:10.1177/1474904121989470

KESSELS, Joseph. Democracy and Lifelong Learning, the Forgotten Sides of the Same Coin. Journal of Intercultural Management and Ethics [online]. 2019, 2(3), 45–57 [cit. 2023-12-11]. ISSN 2601-5749. Dostupné z: https://doi.org/10.35478/jime.2019.3.06

KOPECKÝ, Martin a kol. Celoživotní učení a transnacionalizované veřejné politiky: lidský rozvoj v (post)krizové konfliktní éře. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2018. ISBN 978-80-7308-875-0.

KOPECKÝ, Martin. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou: politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-493-6.

MIKELATOU, Angeliki a Eugenia ARVANITIS. Social inclusion and active citizenship under the prism of neoliberalism: A critical analysis of the European Union’s discourse of lifelong learning. Educational Philosophy and Theory [online]. 2018, 50(5), 499–509 [cit. 2023-12-11]. ISSN neuvedeno. Dostupné z: https://doi:10.1080/00131857.2017.1382348

NOWOROLNIK-MASTALSKA, Monika. Is Active Citizenship a Forgotten Idea in Europe? In: Remaking Communities and Adult Learning [online]. Leiden: Brill, 2022, s. 64–76 [cit. 2023-12-11]. ISBN 978-90-04-51803-2. Dostupné z: https://doi.org/10.1163/9789004518032_005

PACHECO, Yilly Vanessa a Dulce LOPES, eds. European Citizens’ Initiative: A Tool for Engagement and Active Citizenship [online]. Universitätsverlag Göttingen, 2023 [cit. 2023-12-11]. ISBN 978-3-86395-585-4. Dostupné z: https://doi.org/10.17875/gup2023-2305

VOLLES, Nina, Lifelong learning in the EU: changing conceptualisations, actors, and policies. Studies in Higher Education [online]. 2016, 41(2), p. 343–363 [cit. 2023-12-10]. ISSN 0307-5079. Dostupné z: https://doi:10.1080/03075079.2014.927852
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK