Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Analýza vybraných učebnic občanské výchovy z hlediska genderu
Název práce v češtině: Analýza vybraných učebnic občanské výchovy z hlediska genderu
Název v anglickém jazyce: Analysis of chosen civics textbooks from the perspective of gender
Klíčová slova: Gender, genderové role, genderové stereotypy, učebnice, občanská výchova, škola
Klíčová slova anglicky: Gender, gender roles, gender stereotypes, textbook, civics, school
Akademický rok vypsání: 2023/2024
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Vedoucí / školitel: PhDr. Tereza Hyánková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 12.02.2024
Datum zadání: 12.02.2024
Datum a čas obhajoby: 28.05.2024 11:00
Místo konání obhajoby: M. Rettigové 4, Praha 1, R122, 122, 1. patro, vlevo, mezi toaletami
Datum odevzdání elektronické podoby:08.04.2024
Datum proběhlé obhajoby: 28.05.2024
Předmět: Obhajoba bakalářské práce (OSZD104ZS)
Oponenti: Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je analýza zastoupení a vyobrazení žen a mužů ve třech vybraných učebnicích občanské výchovy pro 6. ročník základní školy. V teoretické části práce bude vysvětlen pojem gender a různé přístupy k němu. Dále se bude studentka zabývat genderovou socializací a přístupem k genderu ve školním prostředí. V praktické části bude zkoumat genderovou korektnost učebnic z hlediska jazyka, zastoupení a vyobrazení rolí žen a mužů v textu i na fotografiích a ilustracích. Bude také zjišťovat, zda zvolené učebnice reprodukují genderové stereotypy či zda je naopak překonávají.
Seznam odborné literatury
Primární zdroje (analyzované učebnice):

DUDÁK, Vladislav; INQUORT, René a MAREDA, Richard. Občanská výchova pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-061-7.

JANOŠKOVÁ, Dagmar. Občanská výchova 6: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2012. ISBN 978-80-7238-397-9.

SKÁCELOVÁ, Jana a MRÁZOVÁ, Lenka. Výchova k občanství 6: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. 8. aktualizované vydání. Duhová řada. Brno: Nová škola, 2021. ISBN 978-80-7600-219-7.


Sekundární zdroje:

BEAUVOIR, Simone de a PATOČKA, Jan. Druhé pohlaví: výbor. 2. vyd. Přeložil Josef KOSTOHRYZ, přeložil Hana UHLÍŘOVÁ. Malá moderní encyklopedie (Orbis). Praha: Orbis, 1967.
- anotace: Tato kniha je klasickým dílem feministické literatury. Autorka zkoumá společenské vymezení žen a mužů a argumentuje, že ženy jsou druhotné a definovány jako "jiné" vůči mužům. Tento stav není přirozený, ale společensky konstruovaný a udržován.

BOURDIEU, Pierre. Nadvláda mužů . Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.
- anotace: Kniha se zabývá genderovými nerovnostmi v rámci společnosti a kritizuje patriarchální struktury, které tuto nerovnost udržují. Autor analyzuje vztah mezi genderovými kategoriemi a sociálními pozicemi v různých oblastech, jako je například práce, rodina a kultura.

JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Studie (Sociologické nakladatelství). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. ISBN 978-80-7419-119-0.
- anotace: Studie se zaměřuje na (re)produkci genderu v každodennosti školního kolektivu a byla realizována v šesté třídě základní školy. Autorka klade otázky ohledně genderově citlivého přístupu ve výuce, role společnosti v genderově citlivé výchově a také zkoumá vliv dětského kolektivu a kulturních stereotypů na vnímání genderu dětmi.

OAKLEY, Ann, 2000. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. ISBN 80-7178-403-6
- anotace: Autorka zkoumá vztah mezi biologickým pohlavím, sociálně konstruovaným genderem a jejich dopadem na společnost a životy jednotlivců.

ORTNER, Sherry B. Is female to male as nature is to culture? In Rosaldo, M. Z. and Lamphere L. (ed.) Woman, culture, and society. Stanford: Stanford University Press, 1974, s. 68-87.
- anotace: Autorka eseje kriticky zkoumá asociaci žen s přírodou a mužů s kulturou v různých společnostech. Zpochybňuje univerzálnost této genderově podmíněné binární opozice a argumentuje, že podřízená pozice žen je podmíněna kulturně.

RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
- anotace: Učebnice využívaná v gender studies, zabývající se tématy jako genderová nerovnost, sociální konstrukce genderu a historické proměny genderových rolí. Autoři propojují sociologické a feministické perspektivy a poskytují vhled do dynamiky genderu v různých oblastech života.

SMETÁČKOVÁ, Irena. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Praha: Otevřená společnost, 2006. ISBN 80-903331-5-X
- anotace: Autorka se zaměřuje na aktuální otázky týkající se genderových rolí ve vzdělávání a s pomocí konkrétních příkladů a praktických rad poskytuje učitelům nástroje a přístupy k porozumění a odbourání genderových stereotypů ve školním prostředí.

SMETÁČKOVÁ, Irena a Klára VLKOVÁ, eds. Gender ve škole: příručka pro vyučující předmětů občanská výchova, občanská nauka a základy společenských věd na základních a středních školách. Praha: Otevřená společnost. ISBN 80-903331-2-5.
- anotace: Příručka radí učitelům občanské výchovy, jak zařadit do výuky témata genderové rovnosti za pomoci konkrétních příkladů. Cílem je vytvořit rovné příležitosti v životních drahách studentů.

SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016. Gender sondy (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-229-6.
- anotace: Kniha zkoumá genderová schémata u dětí ve věku 6-15 let a jejich vliv na komunikaci a vztahy mezi chlapci a dívkami ve školních kolektivech. Autorka prezentuje výsledky svého vlastního výzkumu a přináší aktuální zahraniční výzkumy a teorie.

VALDROVÁ, Jana. Reprezentace ženství z perspektivy lingvistiky genderových a sexuálních identit. Gender sondy (Sociologické nakladatelství). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. ISBN 978-80-7419-261-6.
- anotace: Autorka analyzuje označování žen v jazyce a promítání genderových normativů do něj. Řeší, jak se v češtině označují ženy, jak to souvisí s jejich společenským statusem a jak se na jazykovém obrazu světa podílí zahrnování žen pod genericky míněné maskulinum.


Elektronické zdroje:

VALDROVÁ, Jana; SMETÁČKOVÁ-MORAVCOVÁ, Irena; KNOTKOVÁ-ČAPKOVÁ, Blanka. 2004. Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic. Praha. Dostupné z: https://adoc.pub/piruka-pro-posuzovani-genderove-korektnosti-uebnic.html [28.11.2023]
- anotace: Příručka vznikla v rámci projektu „Posuzování genderové stereotypnosti učebnic“, který byl podpořen MŠMT. Lze ji použít jako metodologickou oporu při genderové analýze učebnic.





Předběžná náplň práce
Cílem bakalářské práce je analýza zastoupení a vyobrazení žen a mužů ve třech vybraných učebnicích občanské výchovy pro 6. ročník základní školy. V teoretické části práce bude vysvětlen pojem gender a různé přístupy k němu. Dále se bude studentka zabývat genderovou socializací a přístupem k genderu ve školním prostředí. V praktické části bude zkoumat genderovou korektnost učebnic z hlediska jazyka, zastoupení a vyobrazení rolí žen a mužů v textu i na fotografiích a ilustracích. Bude také zjišťovat, zda zvolené učebnice reprodukují genderové stereotypy či zda je naopak překonávají.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The bachelor's thesis aims to analyze the representation and depiction of women and men in three selected textbooks of civic education for the 6th year of secondary school. In the theoretical part of the thesis, the concept of gender and different approaches to it will be explained. Furthermore, the student will discuss gender socialization and the approach to gender in the school environment. In the practical part, she will examine the gender correctness of textbooks in terms of language, representation, and portrayal of gender roles in the text, photographs and illustrations. It will also investigate whether the chosen textbooks reproduce gender stereotypes or, on the contrary, whether they overcome them.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK